אנמיה בגיל ההתבגרות, איפה הברזל?

11/06/2013
הרגלי האכילה של בני נוער משפיעים באופן ישיר על מאזן הברזל בגופם
הרגלי האכילה של בני נוער משפיעים באופן ישיר על מאזן הברזל בגופם

בגיל ההתבגרות צורך הגוף הגדל כמויות רבות של ברזל. בעוד שעל פי רוב תצליח תזונה מאוזנת להשיב לגוף את מלאי הברזל היומי שאבד לו, הרגלי תזונה קלוקלים של בני העשרה עלולים להשפיע לרעה על מאגרי הברזל בגופם. למדו עוד על גורמי הסיכון לאנמיה בגיל ההתבגרות ועל דרכי הטיפול בהם


גיל ההתבגרות הוא תקופה של גדילה פיזית מואצת המתאפיינת בדרישה ובצריכה מוגברת של ברזל. במהלך תקופה זו, מסיבות שונות, עלולים מאגרי הברזל בגוף המתבגרים להידלדל, עד כדי התפתחות של אנמיה. מחסור בברזל ואנמיה עלולים, במהלך גיל ההתבגרות, לגרום לפגיעות ארוכות טווח בהתפתחות הפיזית, בכישורים ההתנהגותיים והקוגניטיביים ובהישגים הלימודיים. אחת הדרכים למנוע מבני נוער לפתח אנמיה היא לתת להם תוסף ברזל.


 

מי נמצא בסיכון לאנמיה ומדוע?


הרגלי האכילה של בני ובנות נוער משפיעים באופן ישיר על מאזן הברזל בגופם. הברזל מגיע לגוף ממקורות תזונתיים ומשום כך לתזונה נכונה חשיבות מכרעת בשמירה על רמות ברזל תקינות. על גורמי הסיכון לאנמיה בגיל ההתבגרות נמנים, בין היתר:

 

  • צריכה מצומצמת של בשר, עוף ודגים
  • דיאטות חריפות ותכופות ואובדן משקל
  • צמחונות
  • אכילה לא מסודרת

 

 

ממחקרים שנעשו עולה כי בני עשרה בכלל ונערות בפרט נוטים לסגל לעצמם הרגלי אכילה לא מסודרים ואינם מקבלים את מנת הברזל הנדרשת מהמזון שאותו הם צורכים.


נערות נתונות בסיכון רב יותר לפתח אנמיה גם בגלל הדימום בעת המחזור החודשי. סיכון זה ימשיך וילווה אותן גם בהמשך, כנשים בוגרות ויולדות. נערות שאינן מספקות לגופן די ברזל ואינן מפצות על אובדן הברזל הנגרם עקב המחזור, נמצאות בסיכון רב אפילו יותר.


 

מה הטיפול הרצוי עבור בני נוער הסובלים ממחסור בברזל?


מחסור בברזל מתפתח באופן הדרגתי. הוא יכול להתגלות בבדיקת דם שגרתית, אך יש לו גם סימני היכר אופייניים, כדוגמת:

 

  • עייפות
  • חולשה
  • חיוורון
  • חוסר תיאבון
  • דפיקות לב מואצות
  • סחרחורות
  • אי שקט ועצבנות

 

 


לכאורה, הדרך ההגיונית למנוע מבני העשרה מלפתח מחסור בברזל ואנמיה היא להקפיד על תזונה עשירה בברזל. אך העניין אינו כה פשוט. לא קל לוודא כי בני העשרה אכן יקפידו על תזונה מתאימה, ותזונה שכזו, עשירה בברזל ככל שתהיה, ממילא לא תוכל לשקם מאגרים מדולדלים.


משום כך, בתקופת גיל ההתבגרות, ובעיקר עבור נערות, מומלץ ליטול תוסף ברזל.  תוסף הברזל יכול להינתן כטיפול מניעתי או כטיפול משקם ומוטב ליטול אותו בשילוב דיאטה מותאמת, עשירה בברזל.

הדפסשלח לחבר
כתבות בנושא
פמינה
מוקוליט
גייסטליך
פמינה יאנג
טפטפים
אקילו ספורט