המחשבה שלנו, הבריאות שלך
חיפושדלג על חיפוש
    ויטמין D
    תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

    ויטמין D כל המידע על מחסור בויטמין דיויטמין השמש

    למוצרים של כצט

     

    מה זה ויטמין D?

    • ויטמין D ידוע כבר שנים כאחד הויטמינים החשובים לאדם, בפרט באוכלוסיות של ילדים, קשישים ונשים בהריון.
    • ויטמין D הוא בעל חשיבות רבה לספיגת הסידן החיוני לשמירה על רקמת העצם, כמו כן ישנם מחקרים המצביעים לכאורה על הקשר בין ויטמין D להפחתת הסיכון לסוגי סרטן שונים וכן בעיכוב תופעות של אלצהיימר, מניעת דיכאון וסוכרת (1-4).
    • בשונה מויטמינים אחרים, שניתן לצרוך אותם רק במזון או באמצעות תוספי תזונה, ויטמין D יכול להיווצר בגוף גם על ידי חשיפת תאי הגוף לשמש, לכן מכנים אותו גם "ויטמין השמש" .
    •   ניתן להשלים את כמות הויטמין די החסרה לגוף באמצעות תוספי תזונה . תוסף ויטמין D מכיל 200 יחידות בינלאומיות בכל טיפה וזמין ללא מרשם רופא, בכל בתי המרקחת ורשתות הפארם.  

    מחסור של ויטמין השמש בישראל

    •  באופן מפתיע אולי, למרות העובדה שישראל היא מדינה שטופת שמש, מחקרים מראים כי שליש מהישראלים סובלים ממחסור בוויטמין D.
    • בקרב אוכלוסיות שבהן ישנם מנהגי לבוש ארוך שמכסה את הגוף כל ימות השנה, נמצאו אף אחוזים גבוהים יותר של חוסר בויטמין D.
    • אנשים כהי עור עשויים לסבול יותר מבעיית ויטמין D נמוך כיוון שהעור הכהה מצריך רמות גבוהות יותר של חשיפה לשמש על מנת לייצר את הכמות הדרושה של הוויטמין.

    הסיבות למחסור בוויטמין D

    • ראשית, ישנה עלייה במודעות לנזקים של חשיפה לשמש ובשימוש בקרם הגנה.
    • שנית, מרבית האוכלוסייה עברה לעבודה משרדית ממושכת בחללים סגורים עם תאורה מלאכותית.
    • בנוסף, התזונה שלנו כיום מבוססת לא פעם פחות על מזונות טבעיים שמכילים בתוכם ויטמין D ויותר על מזונות שעברו עיבוד ואיבדו את ערכם הבריאותי בדרך.

    ההשלכות של חוסר ויטמין D

     

    לוויטמין D השפעות בריאותיות חשובות על הגוף, ולכן מחסור בו עשוי להוביל לנזקים גופניים ולפי חלק מהמחקרים אף נפשיים (פירוט בהמשך). 

     
    בין ההשלכות של חוסר בוויטמין D ניתן למנות:

    מה עושים במקרה של ויטמין D נמוך?

    כאמור, אחת הדרכים הטובות ביותר לצרוך ויטמין D היא היחשפות מבוקרת לשמש.

    • חשיפה של פעמיים בשבוע, למשך כחצי שעה, אמורה להספיק כדי לייצר בגוף את הכמות המספקת בשביל כל אותו שבוע.
    • חשיפה קבועה מידי יום למשך כעשר דקות (ולא לזמן רב מידי, כדי לא להזיק לעור) מומלצת מאוד.
    •  אפשרות נוספת היא לצרוך את הויטמין דרך האוכל. אלו חלק מהמאכלים בהם יש כמויות גדולות יחסית של הוויטמין.  

    ויטמין D במזון:

     

    מזונות עשירים בויטמין D הם:

    • כבד דגים
    • דגים 'שמנים' (טונה, סרדינים וכדומה)
    • מוצרי חלב
    • חלבון ביצה
    • טחול, מעיים ושאר איברים פנימיים

    לטבלה המלאה וערכי ויטמין D במזון, ראו כאן  , טבלה מס' 3.

    עם זאת, חשוב להבין שהכמויות של הויטמין שקיימות במאכלים הללו אינן מספיקות כדי להתגבר על החוסרים בצורה מלאה . לכן, רבים מהסובלים ממחסור בויטמין D משתמשים בתוספי מזון וכדורים המכילים כמויות גדולות שלו.


    ויטמין D מינון - צריכה מומלצת למבוגרים ולתינוקות:
    עד גיל שנה: 2 טיפות, המכילות 400 יחידות בינלאומיות
    עד גיל 50: טיפה אחת, המכילה 200 יחידות בינלאומיות
    גילאי 50-70: 2 טיפות, המכילות 400 יחידות בינלאומיות
    70 ומעלה: 3 טיפות, המכילות 600 יחידות בינלאומיות

     

    האם יש אפשרות לנזק בשל עודף בויטמין D?

    • ראשית, חשוב לדעת כי ויטמין D יכול לגרום לנזקים רק אם נצרוך אותו בכמויות אסטרונומיות, שאדם ממוצע (וגם מי שינסה לעשות זאת במתכוון) יתקשה להגיע אליהן. לכן, מצב של עודף ויטמין D הוא נדיר.
    • אם בכל זאת קיים עודף של ויטמין D בדם, הוא יכול לגרום גם לעודף של סידן – בשל עודף ספיגה בגוף - מה שמביא לבעיות בדרכי השתן ובלב (עודף הסידן עלול להביא לסתימת הדרכים לאזורים הללו ולבעיות קשות שיגרמו להם).
    • בכמויות שונות, ויטמין D יכול לגרום גם ללחץ דם גבוה מאוד, שהוא כידוע מסוכן מאוד לבריאות, בעיקר בגיל מבוגר. 
    • לכל טווח גילאים ישנה כמות מומלצת של הויטמין – כדאי מאוד לעקוב אחריה כדי לא לגרום לחוסר או לכמויות מוגזמות של ויטמין די בגוף.

     

     

     

     

    איך תרצו שנדבר?דלג על איך תרצו שנדבר?
    עבור לתוכן העמוד