ויטמין A לעור חלק מקמטים

19 בינואר 2019

ויטמין A חשוב לתפקודו התקין של גופינו ומשפיע על מערכת הראייה, מערכות הרבייה ועוד. כדאי לדעת שוויטמין A דואג לגוף שלנו גם מבחוץ, ובשימוש חיצוני הוא תורם למראה עור צעיר ולהחלקת קמטים, ומהווה תחליף טבעי לניתוחים ולטיפולים כימיים

היתרונות של ויטמין A (רטין A)

ויטמין A הינו ויטמין חיוני למערכת רבות בגוף. הוא מופיע בצורות שונות במזונות ותכשירים קוסמטיים שאחת מהן נקראת רטין A.

  1. השם “רטין” נגזר מתרומתו של הוויטמין לתפקוד רשתית העין (רטינה) ולשיפור ראיית לילה.
  2. ויטמין A פועל ליצירת כדוריות דם אדומות שנושאות ברזל לתאי הגוף, משפר את תפקוד מערכת הרבייה והשתן ואף משפיע על יכולת הזיכרון והלמידה.
  3. כמו כן, ויטמין A לא דואג לגוף שלנו רק מבפנים ובשימוש חיצוני מעל פני העור הוא מסייע להחלקת העור, טיפול באקנה ובכתמים וטשטוש והעלמת קמטים. לאחר שימוש של מספר שבועות עד מספר חודשים בתכשירים רפואיים המכילים רטין A, נעשה העור חלק יותר ומספר הקמטים בו פוחת!
    אחד מיתרונותיו הגדולים של ויטמין A הוא תפקידו החשוב בתהליך התמיינות תאי הגוף. הוא מאיץ את קצב ההתפתחות של תאים חדשים, מונע את התחמצנותם ובכך גם מעכב את הזדקנותם. בשימוש על פני העור, ויטמין A יסייע לעור להבריא את עצמו ולהצמיח שכבת עור רעננה וחדשה, חלקה מכתמים וקמטים. למעשה, פעולתו של ויטמין A דומה מאוד לפעולתו של הפילינג, רק שהיא חודרת גם לשכבות העמוקות של העור ולא פועלת רק על פני השטח (כיון שכך רק תרופות שניתנות במרשם רופא מכילות באמת רטין A במידה שיש לה השפעה על עור הפנים).

 

מקורות לקבלת ויטמין A

  • ויטמין A במזון:
    • מזונות מהצומח: מזונות מסוימים מהצומח מכילים בטא-קרוטן, שהופך בגוף לוויטמין A. בטא-קרוטן נמצא בגזר, בטטה, פפאיה, מנגו, מלון, כרוב, תרד, ברוקולי ועוד.
    • מזונות מהחי: רטינול A נמצא בריכוזים משתנים גם במזונות מן החי, כמו: חלמון ביצה, כבד, חמאה וגבינה צהובה. עם הכניסה לגוף, הרטינול הופך לחומצה רטינואית שמשפיעה גם על מראה העור מבחוץ.
  • מוצרי קוסמטיקה: במוצרי קוסמטיקה שונים נמצא מרכיב שהוא נגזרת של ויטמין A, שנקרא ורטיניל פלמיטאט. מחקרים רבים נערכו במטרה לברר האם ורטיניל פלמיטאט יכול להפוך לחומצה רטינואית במגע עם העור ועד כמה יציבותו במוצרי קוסמטיקה יכולה להישמר. הממצאים מראים כי קיימים תנאים לכך, אך הם אינם מתקיימים בכל תכשיר קוסמטי. בנוסף, מכיוון שרטינול A ניתן רק במרשם רופא, ריכוז החומר במוצרי קוסמטיקה הינו נמוך.
  • תרופות מרשם: רופאי העור יכולים לרשום עבורכם משחה רפואית המכילה ריכוז אופטימלי של רטין A, שזמינה רק במרשם רופא וזולה באופן משמעותי מתכשירים קוסמטיים. תכשירים אלו חודרים לשכבות העמוקות של העור ותורמים להתחדשותו, לטיפול באקנה ולהחלקת קמטים, בדומה למתיחת פנים טבעית.

 

כיצד שימוש חיצוני בוויטמין A תורם לטיפול בפנים?

הנגזרת של ויטמין A שמבצעים בה שימוש חיצוני הוא רטינול A. המולקולות הזעירות של הרטינול חודרות את השכבה החיצונית של העור ופועלות על שכבת הדרמיס, שהיא שכבה פנימית של העור שאינה חשופה כלפי חוץ.

לאחר מריחת הקרם על העור הרטינול הופך לחומצה רטינואית, שמחדשת תאים שנפגעו מזקנה או מהשמש ומסייעת להם לתפקד כמו תאי עור בריאים. החומצה הרטינואית גורמת לקילוף עדין של השכבה העליונה של העור, שמנקה את העור מתאים מתים ומאפשר לתאים חדשים להופיע על פני העור. בנוסף, החומצה הרטינואית מייצרת מולקולות נוספות, כמו קולגן ואלסטין, שתומכות בעור ומוסיפות לו לחות.

תפריט נגישות

תפריט ניווטלדלג לתוכן הראשיחלק תחתוןיצירת קשרמפת אתרהצהרת נגישות