חומצה פולית – לפני ההיריון ובמהלכו

5/03/2014
חומצה פולית לפני ההריון ובמהלכו
חומצה פולית לפני ההריון ובמהלכו


אם את מתכננת להיכנס להריון, ודאי כבר שמעת את צמד המילים "חומצה פולית", ולא בכדי. חומצה פולית מונעת חלק מהמומים המולדים הקשים ולכן חיונית לעובר בשלבי התפתחותו הראשונים. קראי עוד על חשיבות החומצה הפולית ועל מקורותיה

חומצה פולית מוכרת גם בשם ויטמין b9 ולה מספר תפקידים משמעותיים בגופינו:


  • חיונית ליצירתם ולהתפתחותם של תאים חדשים
  • נחוצה לשכפול ה-DNA
  • מסייעת בעיבוד חומצות אמינו
  • ממלאת תפקיד מרכזי בשימור המבנה והתפקוד של כדוריות הדם האדומות

חשיבות החומצה הפולית לעובר


מחקרים מוכיחים כי חומצה פולית נחוצה במיוחד לנשים המתעתדות להיכנס להריון ולנשים בחודשי ההריון הראשונים. בשבועות הראשונים להריון מתפתחים איבריו ומוחו של העובר, וכל ליקוי קל עלול להתפתח לכדי כשל של מערכת שלמה.


חומצה פולית מקטינה ב-50-70% את סיכון העובר ללקות במומים במערכת העצבים המרכזית.  ליקוי בתעלה העצבית, האחראית על התפתחות המוח ועמוד השדרה עלול לגרום למוגבלות, לנכות ואפילו למות העובר. כיוון שהתעלה העצבית נסגרת כ-30 יום לאחר ההפריה, חשוב להתחיל ולצרוך חומצה פולית מיד בעת גילוי ההיריון, ומוטב כמה חודשים קודם, עוד בשלב תכנון ההריון. נתונים שנאספו בישראל מראים כי שיעור המומים במערכת העצבים ירד באופן משמעותי בין השנים 1999-2004 בעקבות צריכה סדירה של חומצה פולית בקרב נשים הרות.

 

לחומצה פולית יתרונות נוספים מלבד חשיבותה בהפחתת מומים במערכת העצבים המרכזית:

  • מקטינה את הסיכון למומים מולדים בלב, בכליות ובגפיים
  • מצמצמת הופעת מומים כשפה שסועה או חיך שסוע
  • עוזרת במניעת רעלת הריון
  • תורמת להתפתחות השלייה ולתפקודה התקין
  • מסייעת בייצור כדוריות דם אדומות ומונעת אנמיה 

מקורות לחומצה פולית


חומצה פולית אמנם מצויה במוצרי מזון רבים, אך מזונות מסוימים עשירים בה באופן מיוחד, ביניהם:
  • ירקות עליים כחסה, ברוקולי, מנגולד ותרד
  • ירקות טריים כעגבנייה ופלפל (אדום וירוק)
  • קטניות כחומוס ואפונה
  • דגנים כאורז חום ודגני בוקר מועשרים
  • פירות כתפוזים ובננות
  • לחמים מועשרים בחומצה פולית
  • כבד עוף וכבד בקר
  • אגוזים כאגוזי מלך, לוז וקשיו

קצובת החומצה הפולית היומית המומלצת לאדם בוגר היא 0.4 מ"ג. צריכה סדירה מפחיתה את הסיכון ללקות במחלות לב, במחלות כלי דם ובסוגים שונים של סרטן. חשוב להקפיד על תזונה נכונה ועשירה בחומצה פולית לצורך קבלת המינון המומלץ. אולם, בשל חיוניותה להתפתחות העובר וכיוון שספיגתה ממזון אינה מושלמת, מומלץ לנשים הרות לא להסתפק בתזונה בלבד וליטול תוסף חומצה פולית ששיעור ספיגתו הוא 100%.

הנחיות לנטילת תוסף חומצה פולית לפני ההריון ובמהלכו

משרד הבריאות ממליץ לנשים ליטול תוסף של 0.4 מ"ג חומצה פולית במשך כל תקופת הפוריות. חשיבות נטילת התוסף משמעותית בעיקר בשלושת החודשים שלפני ההיריון ובמהלך השליש הראשון. מהחודש הרביעי ואילך מומלץ להמשיך לצרוך חומצה פולית בשילוב תוסף ברזל.
הדפסשלח לחבר
כתבות בנושא
פמינה
טיפטיפות
גייסטליך
פמינה יאנג
מוקוליט
טפטפים