חוקי ברזל – דרכים למנוע ולטפל באנמיה

8/05/2013

כשליש מאוכלוסיית העולם סובלת ממחסור בברזל שגורם לאנמיה.  תזונה נכונה בצירוף תוספי ברזל יכולים להשלים את המחסור ואף למנוע אנמיה, בתנאי שהם נצרכים בצורה יעילה ונכונה.  אז האם כדאי לאכול הרבה בשר ואיזה תוסף מזון יטפל בתופעה? כל המידע לפניכם.

כ-30% מהאוכלוסייה ברחבי העולם סובלים מאנמיה – מחסור בדם.  מחציתם סובלים מאנמיה שנגרמת מחוסר בברזל. 
בין הגורמים האחרים לאנמיה ניתן למצוא מחסור בחומצה פולית או בוויטמין 12B שפוגעים ביצירה לא תקינה של כדוריות אדומות, ייצור מופחת או לא תקין של המוגלובין כתוצאה ממחלות זיהומיות או תורשתיות ועוד.
  ישנן מספר קבוצות שנמצאות בסיכון גבוה יותר לסבול מתופעה זו, ביניהן תינוקות וילדים, קשישים, חולים במחלות כרוניות, נשים בהיריון, צמחונים וטבעונים.   ולמרות המספרים הגבוהים, החדשות הטובות הן שניתן לטפל במחסור בברזל, ואף למנוע אנמיה באמצעות תזונה נכונה ונטילת תוספי מזון מתאימים.


תזונה עשירה בברזל

על מנת שגופכם יספוג את כמות הברזל הנחוצה, חשוב שתקפידו לצרוך מזון המכיל ברזל.  כמו כן, חשוב שתדעו כי הברזל שנמצא במזונות מן החי נספג בצורה טובה יותר בגוף מהברזל שבמזונות מן הצומח.
לפניכם רשימה של המזונות העיקריים בעלי כמות גבוהה של ברזל:


מזון מן החי

• בשר אדום
• עוף
• דגים
• כבד: עשיר בברזל, אך גם בוויטמין A שצריכה מוגברת שלו עלולה להזיק לבריאות. לכן כדאי להימנע מאכילה מוגזמת של מוצרי כבד.


מזון מן הצומח

• קטניות: טופו, סויה, גרגרי חומוס, פול, שעועית, אפונה
• ירקות: תרד, עשבי תיבול ועלי בייבי
• פירות: כמות הברזל בפירות יבשים רבה יותר מזו שבפירות טריים
• מזונות עשירים בשומן: טחינה, גרעיני דלעת, שמשום וחמניות, אגוזי מלך וקשיו, שקדים, צנוברים ובוטנים

בנוסף, גם מוצרים כמו דגני בוקר ולחמים שונים עשירים בברזל, ולכן מומלץ שתבדקו את הערכים התזונתיים שמופיעים על גבי האריזה ותבחרו באלה שעשירים בברזל על פני יתר המוצרים.


כללים לצריכה נכונה של ברזל

אכלתם דג עשיר בברזל אך קינחתם אחר כך בעוגת גבינה? הפרעתם לברזל להיספג בגופכם.  חשוב שתזכרו כי גם אם אתם צורכים מזון עתיר בברזל, ישנן קבוצות מזון שדווקא מקשות על תהליך ספיגת הברזל בגוף. 

• מזונות עשירים בוויטמין C: מסייעים לספיגת הברזל ולכן כדאי לאכול אותם בזמן ארוחה המכילה מזונות עם ברזל, או מיד בסיומה.
• לעומתם מוצרי חלב מקשים על ספיגת הברזל: הסידן שנמצא במוצרי חלב מתחרה עם הברזל ופוגע בספיגתו.  לכן מומלץ להפריד בין ארוחות עשירות בסידן לארוחות עשירות בברזל.  כך גם שתיית קפה ותה, שמכילים תרכובות בשם פוליפנול, מפריעה לספיגת הברזל בגוף.


איך בוחרים תוסף ברזל? תוסף ברזל למניעת אנמיה

תפריט עשיר בברזל הוא חשוב, אך לא בהכרח מספיק.  קבוצות שנמצאות בסיכון, בעיקר אוכלוסיית הצמחונים והטבעונים שלא צורכים כמות מספקת של ברזל, יזדקקו במקרים רבים גם לתוספי ברזל על מנת להשלים את המחסור בגופם ולהימנע מאנמיה.
כיום ניתן למצוא בשוק מגוון תוספי ברזל.  כשאתם בוחרים תוסף ברזל, עליכם לבדוק מספר דברים:

1. מהי תכולת הרכיבים הפעילים בכל טבליה או סירופ –  כמות הרכיבים הפעילים חשובה ויכולה להצביע על איכות המוצר.
רבים מהתוספים מכילים ברזל בצורת מלחי ברזל לא-אורגניים, הגורמים לתופעות לוואי שונות, שהנפוצה מביניהן היא בעיות במערכת העיכול.
לעומתם, תוספי הברזל מבית כצט בעלי תרכובת אורגנית של ברזל תלת-ערכי, ומכילים ברזל בקומפלקס סוכרי, ולא מלחי ברזל.

2. התאמת התוסף לאוכלוסיית היעד – תוספי מזון המותאמים לאוכלוסיות שונות

 

תכשיר למניעה וטיפול באנמיה שמתאים לילדים ולמבוגרים
•  תכשיר טיפות למניעה וטיפול באנמיה בתינוקות
•  תכשיר לטיפול ומניעת אנמיה מחוסר ברזל וחומצה פולית.  התכשיר מיועד למבוגרים ומתאים בעיקר לנשים הרות ומיניקות.  טבליות אלה הן היחידות בשוק הניתנות ללעיסה.

3. איכות ספיגה - רבים מתוספי הברזל אינם נספגים ביעילות בגוף אם נוטלים אותם בסמוך למוצרי חלב, לקפה ולתה.   לעומתם, כל תוספי הברזל מבית כצט מסדרת פריפל מאפשרים ספיגה אקטיבית ואפשר לצרוך אותם גם בשילוב מוצרי חלב, מבלי לפגוע בספיגת הברזל.

4. ותק היצרן בשוק – לחברות ותיקות בתחום תוספי התזונה עדיפות שיכולה לבוא לביטוי בטיב הפורמולה ובמידת הניסיון שנצבר בשימוש בה. 

 

לכתבות נוספות בנושא אנמיה

 

http://www.who.int/nutrition/topics/ida/en/

 

הדפסשלח לחבר
כתבות בנושא
טפטפים
גייסטליך
טיפטיפות
פמינה יאנג
נורלבו
מוקוליט