באילו מצבים בחיים כדאי לקחת כדורי ברזל?

9/07/2012

תקופות שונות בחיים מאופיינות בגדילה מואצת, כמו תקופת הינקות, גיל ההתבגרות או הריון. בתקופות אלו מאגרי הברזל בגוף מתדלדלים במהירות ועשויים לגרום לאנמיה שגוררת הפרעה בתהליך הגדילה. איך מזהים חוסר בברזל וכיצד מגשרים עליו?

ברזל הינו מינרל חיוני לגוף האדם בכל גיל. תזונה דלה בברזל או הפרעות בספיגת הברזל עשויות לגרום לחוסר בברזל שמוביל לאנמיה היכולה להתבטא בשלל תופעות פיזיות, כמו דופק לב מואץ, קוצר נשימה, עייפות וירידה ביכולות הקוגניטיביות. חוסר בברזל נפוץ בעיקר בתקופות של גדילה מואצת, כמו אצל תינוקות או מתבגרים, וגם תזונה עשירה בברזל אינה תמיד מצליחה לגשר על הפער. לכן בתקופות של גדילה מואצת רצוי לנטול תוסף ברזל כדי למנוע התפתחות של אנמיה ופגיעה בתהליך הגדילה.

מי עלול להיות בסכנה לחוסר בברזל?

  •  

    נשים בהיריון ומניקות
  • מתבגרים שנמצאים בתקופה של גדילה מואצת, בעיקר בנות אחרי קבלת המחזור החודשי
  • תינוקות בשנת החיים הראשונה
  • הסובלים מצרבת שנוטלים תרופות סותרות חומצה הפוגעות בספיגת הברזל
  • צמחונים או טבעונים שאינם צורכים מספיק קטניות
  • אנשים לאחר ניתוח קיצור קיבה או אובדן משקל קיצוני
  • חולי צליאק, חולי קרוהן או אנשים שיש להם בעיה כרונית בספיגת הברזל
  • ספורטאים מקצועיים שמתאמנים במשך שעות ארוכות בכל יום
  • חולים באי ספיקת כליות, במיוחד אלו המטופלים בדיאליזה

מדוע תקופות של גדילה מואצת גורמות לחוסר בברזל?


בעת גדילה מואצת, כמו בשנות החיים הראשונות או בגיל ההתבגרות, הגוף עובד שעות נוספות ומאגרי הברזל מתדלדלים במהירות. בתקופות אלו חשוב להקפיד על תזונה עשירה בברזל במטרה לתת לגוף את אבני הבניין הדרושים לגדילה. חוסר בברזל בתקופות אלו עשוי לגרום להאטה או הפרעה בתהליך הגדילה ולהשלכות תפקודיות וקוגניטיביות שעשויות להופיע בעתיד.
מתבגרות חשופות לחוסר בברזל בשכיחות גבוהה יותר ממתבגרים, שכן תזונתן לרוב מכילה פחות מוצרי בשר אדום וכן הם עשויות לסבול מאובדן דם בשל מחזור שאינו סדיר. גם נשים בהריון גדלות מהר בזמן קצר ולכן עשויות לסבול מירידה ברמות הברזל.

כמה ברזל אתם צריכים לצרוך בהתאם לקצב הגדילה שלכם?


מגיל 4 חודשים עד גיל שנה: 11 מ"ג
מגיל 1 עד גיל 3: 7 מ"ג
מגיל 4 עד גיל 8: 10 מ"ג
 מגיל 9 עד גיל 13: 8 מ"ג
מגיל 14 עד גיל 18: בנות 15 מ"ג ובנים 11 מ"ג
מגיל 19 עד גיל 50: נשים 18 מ"ג, גברים 8 מ"ג, נשים בהריון 27 מ"ג ונשים מיניקות 9 מ"ג
• גיל 51 ומעלה: 8 מ"ג

מהם הסימנים למחסור בברזל?

אנשים רבים עשויים לסבול מחוסר בברזל ללא ידיעתם, שכם הסימנים הראשונים עשויים להיות משויכים לתופעות אחרות, כמו מתח נפשי, לחץ וכדומה. לפניכם מספר סימנים עיקריים:

  • עייפות
  • ירידה בזיכרון, בריכוז ובתפקודים קוגניטיביים אחרים
  • כפות ידיים ורגליים קרות
  • קוצר נשימה
  • דופק לב מהיר
  • נשירת שיער
  • ציפורניים קעורות ושבירות
  • אפטות ופצעים בפה ובלשון
  • במקרים קיצוניים – קושי בבליעה

אם אתם חווים אחד או יותר מתסמינים המצוינים, מומלץ לגשת לרופא המשפחה ולבקש הפניה לביצוע בדיקת דם מקיפה. כמו כן, מומלץ להתחיל ולצרוך מזונות שמכילים כמות ברזל גבוהה, כמו בשר אדום, בשר הודו, עוף, דגים, טופו וכדומה, אך להמשיך ולעקוב אחרי רמות הברזל שכן לעיתים ספיגת הברזל מהמזון הינה נמוכה מאוד.


הפיתרון: כדורי ברזל


בתקופות של גדילה מואצת רצוי לשלב בין תזונה עשירה בברזל לבין נטילת כדורי ברזל.

 

http://www.health.gov.il/PublicationsFiles/nutrition_mental_health_care.pdf

הדפסשלח לחבר
כתבות בנושא
נורלבו
טיפטיפות
פמינה יאנג
גייסטליך
מוקוליט
טפטפים