המחשבה שלנו, הבריאות שלך
חיפושדלג על חיפוש
    אנמיה
    תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד
    כדורי ברזל

    כדורי ברזלבאילו מצבים בחיים כדאי לקחת ?

    9/02/2019
    תקופות שונות בחיים מאופיינות בגדילה מואצת, כמו תקופת הינקות, גיל ההתבגרות או הריון. בתקופות אלו מאגרי הברזל בגוף מתדלדלים במהירות ועשויים לגרום לאנמיה שגוררת הפרעה בתהליך הגדילה. איך מזהים חוסר בברזל וכיצד מגשרים עליו?
    כדורי ברזל
    למוצרים של כצט

    תקופות שונות בחיים מאופיינות בגדילה מואצת, כמו תקופת הינקות, גיל ההתבגרות או הריון. בתקופות אלו מאגרי הברזל בגוף מתדלדלים במהירות ועשויים לגרום לאנמיה שגוררת הפרעה בתהליך הגדילה. איך מזהים חוסר בברזל וכיצד מגשרים עליו?

    ברזל הינו מינרל חיוני לגוף האדם בכל גיל. תזונה דלה בברזל או הפרעות בספיגת הברזל עשויות לגרום לחוסר בברזל שמוביל לאנמיה היכולה להתבטא בשלל תופעות פיזיות, כמו דופק לב מואץ, קוצר נשימה, עייפות וירידה ביכולות הקוגניטיביות. חוסר בברזל נפוץ בעיקר בתקופות של גדילה מואצת, כמו אצל תינוקות או מתבגרים, וגם תזונה עשירה בברזל אינה תמיד מצליחה לגשר על הפער. לכן בתקופות של גדילה מואצת רצוי לנטול תוסף ברזל כדי למנוע התפתחות של אנמיה ופגיעה בתהליך הגדילה.

    מי עלול להיות בסכנה לחוסר בברזל?

    •  

      נשים בהיריון ומניקות
    • מתבגרים שנמצאים בתקופה של גדילה מואצת, בעיקר בנות אחרי קבלת המחזור החודשי
    • תינוקות בשנת החיים הראשונה
    • הסובלים מצרבת שנוטלים תרופות סותרות חומצה הפוגעות בספיגת הברזל
    • צמחונים או טבעונים שאינם צורכים מספיק קטניות
    • אנשים לאחר ניתוח קיצור קיבה או אובדן משקל קיצוני
    • חולי צליאק, חולי קרוהן או אנשים שיש להם בעיה כרונית בספיגת הברזל
    • ספורטאים מקצועיים שמתאמנים במשך שעות ארוכות בכל יום
    • חולים באי ספיקת כליות, במיוחד אלו המטופלים בדיאליזה

    מדוע תקופות של גדילה מואצת גורמות לחוסר בברזל?

    בעת גדילה מואצת, כמו בשנות החיים הראשונות או בגיל ההתבגרות, הגוף עובד שעות נוספות ומאגרי הברזל מתדלדלים במהירות. בתקופות אלו חשוב להקפיד על תזונה עשירה בברזל במטרה לתת לגוף את אבני הבניין הדרושים לגדילה. חוסר בברזל בתקופות אלו עשוי לגרום להאטה או הפרעה בתהליך הגדילה ולהשלכות תפקודיות וקוגניטיביות שעשויות להופיע בעתיד.
    מתבגרות חשופות לחוסר בברזל בשכיחות גבוהה יותר ממתבגרים, שכן תזונתן לרוב מכילה פחות מוצרי בשר אדום וכן הם עשויות לסבול מאובדן דם בשל מחזור שאינו סדיר. גם נשים בהריון גדלות מהר בזמן קצר ולכן עשויות לסבול מירידה ברמות הברזל.

    כמה ברזל אתם צריכים לצרוך בהתאם לקצב הגדילה שלכם?


    מגיל 4 חודשים עד גיל שנה : 11 מ"ג
    מגיל 1 עד גיל 3 : 7 מ"ג
    מגיל 4 עד גיל 8 : 10 מ"ג
     מגיל 9 עד גיל 13 : 8 מ"ג
    מגיל 14 עד גיל 18 : בנות 15 מ"ג ובנים 11 מ"ג
    מגיל 19 עד גיל 50 : נשים 18 מ"ג, גברים 8 מ"ג, נשים בהריון 27 מ"ג ונשים מיניקות 9 מ"ג
    ג יל 51 ומעלה : 8 מ"ג

    מהם הסימנים למחסור בברזל?
    אנשים רבים עשויים לסבול מחוסר בברזל ללא ידיעתם, שכם הסימנים הראשונים עשויים להיות משויכים לתופעות אחרות, כמו מתח נפשי, לחץ וכדומה. לפניכם מספר סימנים עיקריים:

    • עייפות
    • ירידה בזיכרון, בריכוז ובתפקודים קוגניטיביים אחרים
    • כפות ידיים ורגליים קרות
    • קוצר נשימה
    • דופק לב מהיר
    • נשירת שיער
    •  ציפורניים קעורות ושבירות
    •  אפטות ופצעים בפה ובלשון
    •  במקרים קיצוניים – קושי בבליעה


    אם אתם חווים אחד או יותר מתסמינים המצוינים, מומלץ לגשת לרופא המשפחה ולבקש הפניה לביצוע בדיקת דם מקיפה. כמו כן, מומלץ להתחיל ולצרוך מזונות שמכילים כמות ברזל גבוהה, כמו בשר אדום, בשר הודו, עוף, דגים, טופו וכדומה, אך להמשיך ולעקוב אחרי רמות הברזל שכן לעיתים ספיגת הברזל מהמזון הינה נמוכה מאוד.

     


    הפתרון: כדורי ברזל

    בתקופות של גדילה מואצת רצוי לשלב בין תזונה עשירה בברזל לבין נטילת כדורי ברזל.

     מקור מידע:


    http://www.health.gov.il/PublicationsFiles/nutrition_mental_health_care.pdf

    מידע נוסף על אנמיה וחוסר ברזל:

    הכירו את סוגי הברזל הקיימים

    הכירו את הסוגים השונים

    אנמיה כתוצאה ממחסור בברזל היא תופעה שכיחה. עבור חלק מהלוקים בה, הגברת צריכת הברזל על ידי שינוי ההרגלים התזונתיים עלולה שלא להספיק, ויש להשתמש בתוסף ברזל. בשוק קיימים סוגים שונים של תוספי ברז שנבדלים אחד מהשני ביעילות, בספיגה ובתופעות הלוואי, בואו נכיר אותם טוב יותר
    חומצה פולית במהלך הריון

    הדאגה לשלומו של העובר מתחילה כבר עם הכניסה להריון. מעבר לבדיקות האולטרה-סאונד והחלבון העוברי, חשוב לבצע בדיקות דם בהריון כדי לזהות בהקדם מצבים של המוגלובין נמוך וזיהומים שונים שיכולים להשפיע על בריאותך ובריאותו של העובר. בכתבה זו תמצאי את כל המידע על בדיקות הדם בהריון
    ברזל – יסוד חזק

    לתזונה נכונה ובריאה

    לברזל יש מגוון תפקידים חיוניים בגוף האדם. מחסור בברזל עלול לגרום להתפתחות אנמיה ולכן חשוב שתכירו את כל הדרכים להעשיר את גופכם בברזל ואת כל הטיפים לספיגה נכונה של הברזל בגופכם

    ברזל הוא מרכיב תזונתי חיוני בילדים ופעוטות

    מאמר מאת: ד"ר דורון כרמי

    ברזל הוא מרכיב תזונתי חיוני. רובו קשור להמוגלובין, המרכיב את כדורית הדם האדומה ומיוגלובין בשריר, והשאר מצוי במחסני הברזל בגוף. חלק קטן ממנו קשור לאנזימים שונים שהם קריטיים לתפקוד הגוף. מחסור בברזל גורם לפגיעה בתפקודי הגוף. בתינוקות וילדים נמצא כי חסר בברזל גורם לפגיעה בגדילה ועל כן למניעתו של חסר זה, חשיבות רבה.
    דרכים למנוע ולטפל באנמיה

    דרכים למנוע ולטפל באנמיה

    כשליש מאוכלוסיית העולם סובלת ממחסור בברזל שגורם לאנמיה. תזונה נכונה בצירוף תוספי ברזל יכולים להשלים את המחסור ואף למנוע אנמיה, בתנאי שהם נצרכים בצורה יעילה ונכונה. אז האם כדאי לאכול הרבה בשר ואיזה תוסף מזון יטפל בתופעה? כל המידע לפניכם.
    לכל הכתבות
    איך תרצו שנדבר?דלג על איך תרצו שנדבר?
    עבור לתוכן העמוד