המחשבה שלנו, הבריאות שלך
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד
ההשפעות המזיקות של סטרס על הגוף שלנו (הגדל)

ההשפעות המזיקות של סטרס על הגוף שלנוואיך תוכלו לטפל בהן

5/07/2021
ההשפעות המזיקות של סטרס על הגוף שלנו (הגדל)

סטרס, אחד האויבים הגדולים של הנפש שלנו בעת הנוכחית, עלול לפגוע משמעותית במראה העור. מחלות, פצעים, גרד, קמטים וירידה בגמישות העור הם רק חלק מהמצבים שנגרמים בעקבות סטרס או מוחמרים בעקבותיו. החדשות הטובות: יש מה לעשות!

 

במאה ה-21, החיים שלנו מתנהלים בקצת מהיר. אנחנו עוברים ממשימה למשימה, נמצאים בלחץ אדיר ונותנים לשעון לנהל אותנו. יש אנשים עבורם התמונה מורכבת שבעתיים. אנשים הנמצאים בסטרס כרוני – ולמרבה הצער, מדובר על אחוזים נכבדים באוכלוסייה – ניצבים בפני סכנות אפשריות עבור הגוף והנפש שלהם, דוגמת ירידה בתפקוד המערכת החיסונית, יתר לחץ דם, שבץ מוחי, התקפי לב ועוד.


מה שרבים לא יודעים הוא שסטרס כרוני עלול לפגוע לרעה גם בתפקוד הגוף וגם בבריאות העור. כולנו מכירים את התופעות השגורות של פצעונים ופריחות בעור, המופיעים בזמני לחץ, אבל זהו רק קצה הקרחון.


 

ההשפעות ההרסניות של סטרס על העור


הוכח מחקרית שישנו קשר ישיר בין המוח, מערכת העצבים והעור. בהתחשב בעובדה שהעור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף האדם, ושחלקים גדולים ממנו חשופים לעיני כל, אפשר להבין מדוע הביטויים של ההשפעה הזו מוחשיים במיוחד.
סטרס עלול לפגוע בשכבה הקרנית (Stratum Corneum), השכבה העילית והחיצונית של העור שאחראית בין השאר על מניעת אובדן נוזלים מהגוף לסביבה ומניעת התייבשות של תאי הגוף. לכן שיבוש ברמת התפקוד שלה, כפי שעלול להיגרם במצבי סטרס, מגדיל משמעותית את הסיכונים להיווצרות עור יבש.


כיום ידוע שסטרס עלול להשפיע לרעה על תפקוד המערכת החיסונית. מבחינה אבולוציונית, מערכת החיסון מזהה מצבי סטרס, לחץ וחרדות כגורמים מאיימים, שעלולים לגרום לפגיעה פיזית באדם. לכן היא מתחילה לפעול ביתר שאת ולהפעיל את מערכת העצבים הסימפטטית, מה שמביא להופעת תסמינים שחלקם הגדול שלילי ומשפיע על העור.

חוסר האיזון שנוצר עלול לגרום בהמשך לכך להתפרצות מחלות כרוניות "רדומות" למשך מספר שעות או ימים ולבעיות עור. בנוסף, הגוף הופך לפגיע יותר בפני זיהומים, חיידקים או וירוסים, חלקם פוגעים במראה העור.
סטרס עלול להחמיר את דרגת החומרה והתדירות של תסמיני מחלות ובעיות עור נפוצוות, דוגמת אטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור), אקזמה, אקנה, פסוריאזיס, אורטיקריה, הרפס, סבוריאה ועוד. בין השאר הוא עלול ליצור חוסר איזון הורמונלי, מצב בו עולים כידוע הסיכויים להתפרצויות נגעים על פני העור.


סטרס הוא אחד הזרזים העיקריים של מחלות אוטואימוניות, מדובר במצב שהגוף תוקף את עצמו כתוצאה מתגובה מוטעית של מערכת החיסון נגד תאים ורקמות בריאים– ופעמים רבות יש לכך השפעה על מצב העור ומראהו.
בבחינת הפגיעה של סטרס בעור, חשוב לקחת בחשבון גם את מערכת העצבים. מערכת העצבים מחוברת בנקודות שונות לעור ופעילות בלתי תקינה שלה (עקב מצוקות נפשיות כמו סטרס) עלולה לתת את אותותיה על העור בדמות מצבי גרד, אדמומיות, שלפוחיות ועוד.


אנשים הסובלים מסטרס כרוני עלולים בהחלט להיראות מבוגרים מכפי שהם באמת. סטרס יוצר פעמים רבות שינויים בסירקולציית הדם, הגורמים ל"תופעות לוואי" כמו נפיחויות או הופעת שקעים מתחת לעיניים. התכווצות שרירי הצוואר, בעקבות סטרס, גורמת לא פעם לקמטים עמוקים. סיכונים נוספים הם יובש של העור וירידה באלסטיות שלו, שמגדילים אף הם את הסבירות להיווצרות קמטים ולתסמיני "הזדקנות" אחרים של העור .

מה ניתן לעשות?


חשוב להדגיש שבעיות בעור, בעקבות סטרס או גורמים אחרים, הן לא גזירת גורל ויש מה לעשות כדי לשפר באופו משמעותי את המצב ולמנוע החרפה. 
כשאנו נמצאים במצב של סטרס חשוב לשמור על שיגרת טיפוח וטיפול של עורנו. פתרון יעיל הוא שימוש בקרם לחות וסבון מתאים.


שגרת הטיפול בעורינו מתחילה כבר בזמן הרחצה. מומלץ להשתמש בסבון עם רמת חומציות (pH) נמוכה, התורמת להשבת העור לחומציות הטבעית שלו. כדי להגדיל את הסיכויים לשיקום מוצלח של העור ולמתן הגנה עליו לאורך זמן, מומלץ לבחור במוצרים היפואלרגנים שנבדקו מחקרית לעור רגיש ושאינם כוללים מבשם.


רצוי להכניס לשגרה גם שימוש בקרם גוף בעל חומציות נמוכה והעשיר במרכיבי לחות טבעיים, איכותיים ומזינים
במידה והבעיה לא נפתרת או בכל זאת מחמירה, חשוב לפנות לרופא לצורך איבחון וטיפול
לצד הטיפול הקונבנציונלי, ופעמים רבות במקביל אליו, קיימים פתרונות של הרפואה המשלימה: דיקור סיני, תוספי תזונה, צמחי מרפא וכן הלאה.

 

אל תשכחו לטפל בסטרס


חשוב לזכור שהעור הוא הראי של מצב הגוף והנפש התופעות שהוזכרו כאן הן בבחינת תמרור אזהרה של הגוף שלנו לכך שעלינו ולהפחית את ממדי הסטרס והלחץ ולהשיב לעצמינו את האיזון הפנימי
המשמעות היא שאסור להתעלם מהסטרס, אלא לשאוף לאורח חיים רגוע ומאוזן יותר. הקפדה על מנוחה, תזונה נכונה ופעילות גופנית שהוכחה כיעילה בהפחתת מתחים, תביא לשיפור מצבכם הבריאותי ותתבטא גם בשיפור מראה העור. עם כל הלחצים והמשימות, אל תשכחו להוריד הילוך מדי פעם ולתת קצת זמן לעצמכם, למשפחה, לבני ולבנות הזוג ולדברים שאתם אוהבים ונהנים לעשות.
במקרים חמורים יחסית של סטרס, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ פסיכולוגי או טיפול באחד התחומים המשיקים: פסיכיאטריה, ריפוי בעיסוק, דיקור סיני  וכן הלאה. בנוסף רצוי שלא להתבייש לשתף במצב ובקשיים את הסביבה הקרובה, שעשויה לשמש אוזן קשבת ולספק סיוע.

 

איך תרצו שנדבר?דלג על איך תרצו שנדבר?
עבור לתוכן העמוד