מי צריך תוסף ויטמין D? תבדקו, אולי זה אתם

10/10/2011

תינוקות, נשים הרות, קשישים, אנשים מעל גיל 40, מי שמתגונן מפני קרינת השמש ובעצם – כמעט כולם. 
חשוב ליטול ויטמין D במיוחד בתקופות שבהן אינכם נחשפים מספיק למקורותיו. על תקופות אלו בכתבה הבאה

ויטמין D הוא הורמון הנוצר בגופנו באופן טבעי בעת חשיפת תאי העור לשמש, על אף יתרונותיו הבריאותיים הרבים, מקורותיו בתזונה הינם דלים, והוא נמצא במספר מצומצם של מזונות כמו כבד בקר, שמן דגים וחלמון ביצה. ייצור הוויטמין בגוף מתרחש רק בעת החשיפה לקרניים האולטרה סגולות של השמש.

המודעות לנזקי השמש והירידה בחשיפה אליה גרמה למחסור גורף בוויטמין D בקרב אוכלוסיות רבות ברחבי העולם, כולל במדינות שטופות שמש כמו ישראל.

באילו תקופות בחיים ויטמין D חשוב במיוחד?

תינוקות: משרד הבריאות הישראלי ממליץ להעניק לכל התינוקות תוסף ויטמין D , בכמות של 400 יחידות בינלאומיות, מלידה ועד גיל שנה. בשל הצמיחה המואצת בחודשים אלו, החשיפה המועטת לשמש והתזונה החד גונית והדלה בוויטמין D  קיים חשש שמאגרי הוויטמין.  טיפטיפות ויטמין D מבית כצט מותאמות במיוחד לתינוקות. כל טיפה מכילה 200 יחידות בינלאומיות של הוויטמין וניתן להוסיף אותן מידי יום לחלב, למיץ או למים.

נשים הרות: על פי מחקרים עולה כי נטילת תוסף ויטמין D במהלך ההיריון, ובעיקר בשליש האחרון, תורמת לרמות תקינות של הוויטמין בגוף התינוק. לפי משרד הבריאות האמריקאי, התצרוכת המומלצת של ויטמין D ליום עבור נשים בהריון היא מינימום 600 יחידות בינלאומיות ומקסימום 4,000 יחידות בינלאומיות. שיפור רמת ויטמין D בגוף

אנשים שאינם נחשפים לאור השמש: אם אתם עובדים רוב שעות היום במבנים מוגנים מהשמש, נמרחים בקרם הגנה עם כל חשיפה לשמש, לובשים בגדים ארוכים מטעמי צניעות, דת, בטיחות או מסיבות אחרות, או בעלי גוון עור כהה טבעי מומלץ לגשת לרופא כדי לוודא אם אתם סובלים ממחסור בוויטמין D. על מנת לשפר את רמות הוויטמין בגוף ניתן להיחשף לשמש, ללא תכשירי הגנה, באופן מדוד בשעות הצהרים למשך 10-15 דקות.

בני 40 ומעלה: המכון הלאומי לרפואה ‭(IOM)‬ באקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב ממליץ לצרוך תוסף יומי של ויטמין D המכיל 200 יחידות בינלאומיות ‭(IU)‬ של ויטמין D עד גיל 50.

בעלי משקל עודף: אם אתם סובלים מעודף משקל, מומלץ לערוך בירור עם רופא המשפחה לגבי מחסור בוויטמין.

קשישים: אצל קשישים רבים הממעטים לצאת מחוץ לבית, ספיגת הוויטמין מקרני השמש (היורדת ממילא עם הגיל) אינה אפשרית. תיאבון ירוד גם הוא אינו תורם לספיגת הוויטמין ממזונות העשירים בו. לפיכך, ממליץ משרד הבריאות לאוכלוסיית בני 65 ומעלה לצרוך תוסף ויטמין D מדי יום.

איך לשפר את רמת הוויטמין בגוף?

אם הינכם חוששים מחשיפה ממושכת לשמש או שומרים על תזונה דלת שומן ולכן נמנעים מדגי ים שמנים וכבד בקר, הפיתרון הטוב ביותר הוא נטילת תוסף תזונה של ויטמין D. התוסף מבטיח לכם מינון מלא ומדויק של ויטמין D, שיספק לגופכם את התצרוכת המומלצת על ידי משרד הבריאות וארגוני הבריאות העולמיים.
את התוסף ניתן לרכוש ללא מרשם בבתי המרקחת וברשתות הפארם.

הדפסשלח לחבר
כתבות בנושא
גייסטליך
מוקוליט
פמינה
פמינה יאנג
אקילו ספורט
טיפטיפות