ציטראט או קרבונט: גלו מי עומד מאחורי תוסף הסידן שלכם

24/05/2016
סידן ציטראט נספג טוב יותר
סידן ציטראט נספג טוב יותר

אנשים רבים צורכים תוסף סידן באופן קבוע, אך רובם אינן מכירים את סוגי הסידן השונים ואת ההבדלים ביניהם. הבנת הבדלים אלו יעזרו לכם לאתר את תוסף הסידן המתאים ביותר לצרכים שלכם

סידן הוא מינרל חשוב לגוף. הוא משתתף באינספור תהליכים ביולוגיים, אחראי על פעולות חשובות בתוך תאי גופנו, על הפעלת אנזימים חשובים, על כיווץ השרירים, על חוזק העצמות והעמידות שלהן, הוא חיוני לשמירה על קצב הלב התקין והוא לא פחות מהכרחי לחיי האדם. הגוף משקיע הרבה משאבים כדי לשמור על ריכוז בריא של סידן בדם, ולכן אם יש מחסור של סידן בגוף, הוא ישתמש במאגרי הסידן שנמצאים בעצמות. התוצאה: בריחת סידן המובילה לעצמות חלשות ואוסטיאופורוזיס.


כדי לשמור על רמה בריאה של סידן בגוף חשוב לצרוך סידן בתזונה היומיומית, דרך מוצרי חלב, טחינה וכדומה, או לנטול תוספי סידן. הכמות היומית המומלצת על ידי ארגון האוסטיאופורוזיס העולמי היא: בין 1,000 ל-1,200 מ"ג, כשבכוס חלב המכילה 200 מ"ל יש כ 200 מ"ג סידן בלבד.  בבואכם לצרוך תוסף, כדאי להכיר את סוגי הסידן הקיימים ואת יתרונותיהם וחסרונותיהם.

 

מי עומד מאחורי תוסף הסידן?

 

קיימים שלושה סוגי סידן:


סידן ציטראט:  סידן הקשור לחומצה ציטרית (חומצת לימון) והוא אינו דורש סביבה חומצית מעבר לחומציות הקיבה ולכן אפשר ליטול אותו בכל רגע, גם על קיבה ריקה והוא ייספג בצורה אופטימאלית. לכן, סידן ציטראט מתאים יותר לאנשים שסובלים מבעיות עיכול. נטורופתים ומטפלים אלטרנטיביים מעדיפים לרוב להשתמש בסוג זה של סידן מתוך הנחה שהוא נספג טוב יותר,  כאשר הסידן קרבונאט נלקח עם המזון, אין הבדל בספיגת סידן ציטראט וסידן קרבונאט.
סידן גלוקונט:  נחשב לצורה המסיסה ביותר של סידן ונמצא בעיקר בצמחים, אך לרוב כדי שייספג ביעילות יש צורך לקחת אותו בשילוב מינרלים נוספים. לרוב סוג סידן זה אינו נמכר בנפרד, ולרוב מופיע בשילוב תוספי סידן טבעיים על בסיס סידן ציטראט או קרבונט.


סידן קרבונט:  נמצא בשפע בטבע, צדפות למשל הן מקור שכיח לסידן קרבונט לתרופות ותוספי מזון ולכן הוא יחסית זול. סידן קרבונט הוא התוסף הנפוץ ביותר של סידן הנמכר בבתי המרקחת ובקופות החולים ויש לו שני יתרונות מרכזיים:

 

  • נבדק מחקרית - חלק מתוספי הסידן קרבונט נבדקו מחקרית על ההשפעתם והתרומתם לצפיפות העצם. כלומר, יש הוכחות ברורות שהם תורמים הן לצפיפות העצם והן להפחתת הסיכון לשברים.

  • ריכוז גבוה של סידן - ריכוז הסידן בכל טבליה גבוה יותר. טבליה של קרבונט מכילה לרוב כ- 600-500 מ"ג סידן, לעומת טבליה של סידן ציטראט המכילה לרוב 300-200 מ"ג סידן בלבד 
הדפסשלח לחבר
מוקוליט
פמינה יאנג
אקילו ספורט
טפטפים
גייסטליך
נורלבו