לישון טוב גם כשיש תינוק בבית

8/06/2010

נולד לכם תינוק חדש? זה לא אומר שאתם חייבים להיפרד לשלום משנת הלילה האיכותית שלכם, לפחות לא לזמן רב

על שינה טובה גם אחרי לידת תינוק

 

עובדה ידועה היא ששנת הלילה של הורים טריים נפגעת עם הצטרפותו של תינוק למשפחה. באופן טבעי שנתם של תינוקות בחודשי החיים הראשונים אינה נמשכת יותר ממספר שעות (במקרה הטוב) ואינה מסונכרנת עם היום והלילה. תינוק שנולד צריך לאכול כל 3 שעות ללא אבחנה בין יום ולילה ומרווח זמן זה אינו מותיר להורים די זמן למנוחה טובה, ובוודאי לא לשינה רצופה. הורים רבים מעידים על עצמם שמאז שיש להם ילד הם מתפקדים על 'חצי בטריה'. עבור אימהות ואבות שרגילים לשנת לילה רציפה ובריאה של 7 שעות (זמן השינה המינימלי המומלץ למבוגרים) ולא סבלו בעבר מהפרעות שינה או נדודי שינה (אינסומניה) - זו פגיעה גדולה באיכות החיים. החוכמה היא לעשות מאמצים כדי ששנת הלילה הטרופה לא תהפוך למצב קבוע ולא תימשך מעבר לשלושה-ארבעה חודשים, גיל בו מבחינה פיזיולוגית התינוק כבר מסוגל לישון 6 שעות רצוף. יש מי שחושב שהכל תלוי אם התינוק שנולד זכה באופי  'נוח' ואין לנו השפעה על כך, אבל בהחלט יש מה לעשות. גם אם לא בורכתם ביורשי עצר שמרגע הולדתם ישנים  'כמו תינוק' המצב הוא הפיך.

אחד הדברים שחשוב להפנים הוא שלשינה לא טובה יש השפעה מכרעת על התפקוד שלנו ביום יום, רמת המתח והעצבנות והיכולת שלנו להתרכז, ללמוד, לעבוד ולהיות סבלניים ועירניים. יש איזשהו שלב בו אנחנו חייבים להעמיד את עצמנו במקום ולהפסיק להגיד משפטי שכנוע עצמי כמו: 'זו תקופה שתחלוף'. ברגע שלא ישנים טוב זמן ממושך נוצר אפקט של כדור שלג. איכות החיים נפגמת, יש פחות אנרגיה ליתר בני המשפחה ולתינוק, האווירה בבית אינה רגועה וכל אלה מקשים על הקניית הרגלי שינה טובים ובריאים ומורידים את הסיכוי ליצירת סביבה נעימה שתגרום לכולם – מבוגרים, ילדים ותינוקות – לישון טוב יותר.


טיפים לשינה טובה יותר גם כשיש תינוקות בבית

עוד בזמן ההיריון

 – זה אולי נשמע מופרך, אבל להרגלי השינה של האם בזמן ההיריון יש השפעה על התינוק שנולד. אם בזמן ההיריון האם נהגה לבלות בלילות, לשהות במקומות רועשים והשעון הביולוגי שלה הפוך (שינה ביום ועירות בלילה) גם התינוק יתקשה להיכנס למעגל החיים הטבעי וייקח לו זמן רב יותר לסגל דפוסי שינה אחרים.

שעת השינה

 – כשתינוק מצטרף למשפחה הוא משנה סדרי עולם והופך את ההרגלים. אם נהגתם ללכת לישון מאוחר (אחרי חצות) לפני שהיו לכם ילדים – נסו, למרות הכביסות, הבישולים, אינספור הסידורים והצורך בזמן לעצמכם - להקדים את שעת השינה. זיכרו שבחודשים הראשונים תיאלצו לקום בלילה וגם אחר כך תינוקות נוטים להתעורר מוקדם ואתם, מה לעשות, צריכים להתעורר איתם.

יום ולילה, חושך ואור

 – מחקרים מראים שהאדם מתאים עצמו לעולם ומערכות הגוף ומנגנוניו עובדים בצורה שונה ביום ובלילה ופועלים בהתאמה לכוחות הטבע. היום מיועד לפעילות ואילו בלילה מופרשים הורמונים שתומכים בשינה ומאפשרים הטמעה ועיבוד של החוויות שנצברו ביום והכנת הגוף לקראת יום חדש. כיום, החשמל מאפשר להמשיך לחיות בלילה כמו ביום ולא לחדול מפעילות, אך רצוי לבסס הרגלי שינה בריאים המתייחסים לשעות האור והחשיכה. תינוקות מחוברים באופן טבעי יותר לקצב של הטבע, ולכן בהינתן התנאים, ילמדו לישון בלילה. יש לכבות אורות לפני השינה ולא להדליק תאורה מלאכותית שמשבשת את פעילות בלוטת ההיפופיזה הרגישה לאור. כמו כן, אם התינוק מתעורר לפני שעולה השמש, אל תדליקו אור.

שקט והורדת פרופיל

 – בשעות הערב לפני שמתכוננים לשנת הלילה רצוי להוריד פרופיל ולהכניס את הבית להלך רוח רגוע יותר. רבים חושבים שיש לשמור על שקט מוחלט, אך דווקא תינוק בן יומו רגיל יותר לרעש. ברחם יש רעשים רבים (דפיקות לב, פעילות מעיים) שצלילם מועצם בגלל מי השפיר. דממה היא לא הסביבה הטבעית של התינוק.

תזונה

 – תינוק שבע ישן טוב. דאגו להאכיל את התינוק סמוך לזמן השינה.

לישון טוב גם אם יש תינוק בביתעיטוף התינוק

 – בחודש-חודשיים הראשונים לחייהם תינוקות אינם יודעים לווסת את חום גופם ולכן כשהשמיכה נושרת מעליהם במהלך הלילה הם עלולים להתעורר. דאגו להלביש את התינוק בבגדים סגורים גם בקיץ. פתרונות נוספים הם שק שינה-שמיכה ועיטוף הדוק של התינוק בשמיכה או בד כותנה שכורכים סביב התינוק כאילו היה חבילה (יש גם שמיכות מיוחדות המיועדות לכך וזו שיטה המוכרת בכל התרבויות). העיטוף בדרך כלל גם מרגיע את התינוק, מחזיר אותו לימיו ברחם ומסייע בייחוד לתינוקות שנולדו בניתוח קיסרי.

עיסוי לפני השינה

– אמבטיה נעימה ולא אקטיבית מדי תכניס את התינוק למצב של שינה. אחריה אפשר לעסות את התינוק עם שמן. יש תינוקות שהעיסוי משפר את איכות השינה שלהם.

מענה לצרכים

 – תינוק זקוק לשינה והוא מוותר עליה רק אם אינו חש בטוב, בגלל רעב או כשצרכיו הבסיסיים אינם מסופקים. תינוק רגוע, שמח המרגיש בטוח - ישן טוב. אם התינוק מתעורר בלילה יש להרגיל אותו לכך שהוא יקבל מזון ומים כשהוא רעב או צמא ותו לא. זוהי לא שעת משחק וזה לא המקום לפוצי-מוצי. כך התינוק לומד שאם אינו רעב 'לא משתלם' לא להתעורר.

להקיץ עם הזריחה

 – מבוגרים רגילים להתעורר בבוקר אבל לאו דווקא עם הזריחה. תינוקות מכווננים יותר לטבע ובסמוך לזריחה חום גופם משתנה, רמת הסוכר בדמם יורדת ואלה סימנים המשדרים להם שיום חדש החל. אל תצפו מהם לישון עד מאוחר.

אם בעיית השינה של התינוק אינה נפתרת למרות שינוי ההרגלים אפשר לשקול לפנות לייעוץ ולטיפול פרטני בהפרעות שינה אצל ילדים. העיקר לישון טוב ולא לאבד את השפיות.

הדפסשלח לחבר
כתבות בנושא
נורלבו
מוקוליט
גייסטליך
פמינה
טיפטיפות
טפטפים