מסת עצם תקינה בגיל ההתבגרות תמנע אוסטאופורוזיס

28/03/2012

מחקרים מראים כי גיל ההתבגרות הוא קריטי עבור התפתחות תקינה של העצמות. פעילות גופנית, תזונה עשירה בסידן, חשיפה מבוקרת לשמש ושימוש בתוספי סידן יסייעו להתפתחות תקינה מסת העצם בתקופה זו של גדילה מואצת ויפחיתו באופן משמעותי את הסיכון לחלות באוסטאופורוזיס בגיל מבוגר


אוסטאופורוזיס (דלדול עצם) היא מחלה הנפוצה בעיקר אצל נשים מעל גיל 35, אבל עשויה לתקוף גם גברים. המחלה מתפתחת באופן הדרגתי ונגרמת משילוב של גורמים גנטיים ומחסור בסידן בתזונה. הסידן הוא מינרל החשוב לתפקוד של מספר מערכות בגוף כמו מערכת העצבים ומערכת השרירים, אך גם נחוץ לשם בניית מסת העצם. המחלה גורמת לירידה בצפיפות העצמות והיחלשותן עקב בריחת סידן ועשויה להוביל לגיבנות ולשברים בחוליות, בירך, בשוק, באגן, ובזרועות בגילאים מתקדמים.
על אף שהמחלה נפוצה בעיקר בגיל מבוגר, תהליכי בניית העצם מתחילים כבר בעת הלידה ומתעצמים בתקופות של גדילה מואצת, כמו גיל ההתבגרות. זוהי אחת התקופות המשמעותיות ביותר בחיינו לבניית מסת עצם בעלת צפיפות תקינה, אך ממחקרים שנערכו בארה"ב עולה כי רק 12% מבני הנוער צורכים סידן בכמות מספקת במזונם. הפיתרון:  תוסף סידן שמתאים לבני נוער המסייע במניעת אוסטאופורוזיס בגיל מבוגר.

אילו גורמים משפיעים על חוזק העצמות?

מספר גורמים משפיעים על חוזקן של העצמות, כמו המין ואפילו צבע העור . גברים למשל הם בעלי עצמות חזקות יותר מאשר נשים, וכך גם אצל אנשים שחורים ביחס ללבנים. בנוסף, להורמון הנשי אסטרוגן יש השפעה רבה על שימור מסת העצמות. כאשר רמת ההורמון אצל נשים יורדת בגיל הבלות, מלווה הדבר בירידה הדרגתית של 2%-4% ממסת העצם מידי שנה.
גורם חשוב נוסף בשמירה על מסת העצם הוא ויטמין D. זהו ויטמין שאינו מיוצר בגוף באופן טבעי, אלא נוצר בעקבות חשיפה לקרינה האולטרה סגולה של השמש או נכנס לגוף באמצעות תזונה. ויטמין D אחראי על ויסות מעבר הסידן אל העצמות ומתוכן.

בניית מסת העצם בגיל ההתבגרות

לאורך כל חיינו מתנהלים במקביל תהליכי בנייה ופירוק בעצמות. עד תחילת שנות ה-20, תהליכי הבנייה בעצמות משמעותיים מאוד וצפיפות העצם הולכת וגדלה. יותר ממחצית מסת העצם שלנו נבנית בין גיל 11 ל-15 לכן, במהלך תקופת ההתבגרות יש לדאוג לתזונה מספקת הכוללת לפחות 1300 מ"ג סידן ליום למען נקודת פתיחה טובה למסת העצם.
הבעיה היא שמעטים המתבגרים הצורכים את כמות הסידן הנחוצה ליום. על מנת להגיע אל הכמות הנדרשת יש לשתות כ-7 כוסות חלב ביום! בפועל, לפי מחקר של משרד הבריאות, כמות הסידן הנצרכת על ידי מתבגרים בישראל היא רק כ 60-70% מן הכמות הנדרשת. כאשר הגוף אינו מקבל מהתזונה את כמות הסידן הנחוצה לו, הוא מתחיל להשתמש במקור הסידן הקיים בגוף- הסידן שבעצמות. ככל שתהליך זה נמשך, כך יחלשו העצמות ויהיו חשופות לפגיעות ושברים בגיל מתקדם.

כיצד בכל זאת ניתן למנוע את דלדול העצם ?

  • דאגו שילדיכם יקפיד על תזונה נכונה ועשירה בסידן, הכוללת: מוצרי חלב, מוצרי סויה, טחינה ושומשום, סרדינים, אגוזים וירקות ירוקים.
  • מנעו עישון ושתיית אלכוהול
  • הציעו לו לעסוק בפעילות גופנית
  • במידת הצורך, השתמשו בתוסף סידן להשלמת כמות הסידן היומית המומלצת בשילוב ויטמין D המסייע בספיגתו
הדפסשלח לחבר
כתבות בנושא
אקילו ספורט
מוקוליט
טפטפים
פמינה יאנג
טיפטיפות
פמינה