נפיחות בבטן למרות הדיאטה? יש פיתרון להקלה על בטן נפוחה

13/03/2012
הקלה על הצתברויות גזים במערכת העיכול
הקלה על הצתברויות גזים במערכת העיכול

רובנו עובדים קשה כדי לשמור על הופעתנו החיצונית, ורבים אף משקיעים שעות בדיאטה ובחדר הכושר בין היתר כדי לקבל "בטן שטוחה". אחת התופעות המתסכלות בהקשר הזה, ובכלל, היא התופעה ההפוכה - נפיחות בבטן. לתופעת בטן נפוחה סיבות רבות. ריכזנו עבורכם כמה מהם וגם כמה דרכי טיפול והתמודדות.

 פצחתם בדיאטה, התחלתם להתאמן, ירדתם במשקל אבל הבטן לא נעלמת, ואפילו להיפך: נשארתם עם בטן נפוחה כאילו שהרגע סיימתם ארוחה אצל הדודה. מדובר בתופעה שיכולה להיות מתסכלת במיוחד בקרב אנשים שמקפידים על המראה החיצוני, ולכן כדאי להכיר את אחד הגורמים העיקריים לכך שהבטן שלכם לא הופכת לשטוחה: הגזים.

 

גזים ונפיחות בבטן

 


גזים בבטן הינה תופעה הנחשבת לשכיכה ולא תמיד קשורה לתזונה שלכם או לסוגי המזון שאתם אוכלים. כשליש מהאוכלוסייה סובלים ממנה ללא כל סיבה נראית לעין.  מעבר לבעיה האסתטית, של נפיחות בבטן, בטן נפוחה וקשה יוצרת גם תחושת מבוכה רבה, קושי לשהות בחברת אנשים זמן רב ומגבלה אמיתית בהתאמת סגנון לבוש.

 

<<<לרשימת התכשירים של כצט>>>


מהן הסיבות לבטן נפוחה?

אין אדם שלא מייצר בגופו ופולט גזים. זו תופעה טבעית לחלוטין ואין דרך להיפטר ממנה. מתי זה הופך לבעיה? כאשר מצטברת כמות גזים גדולה מדי והם גורמים לכאבים ולתחושת נפיחות. הצטברות זו עלולה להיווצר מסיבות חיצוניות או בעיה בריאותית הגורמת להיווצרותם.
גזים במערכת העיכול נוצרים לרוב כתוצאה מאי סבילות למזונות מסוגים שונים, בגלל מחסור באנזימי עיכול שונים או כתוצאה מתסמונת המעי הרגיז. אבל ישנן סיבות נוספות, חיצוניות, הקשורות לאורח החיים שלנו כמו צריכת משקאות מוגזים, עישון, נטילת תרופות שונות ואפילו לעיסת מסטיק (המגבירה את בליעת האוויר) עלולה לגרום לגזים ולבטן נפוחה מאד.


 

נפיחות בבטן ותזונה

כמו בתופעת צרבת והרבה תופעות גופניות אחרות, המפתח הוא בתזונה נכונה. ראשית הימנעו מאכילת יתר. אם אנחנו נוהגים לאכול יותר ממה שאנחנו רגילים או זקוקים, אז הגוף משקיע אנרגיה רבה בפעולת העיכול ומייצר גזים שמצטברים במערכת העיכול ונפלטים ממנה. לכן, אכילה בכמויות קטנות יכולה לסייע באופן משמעותי להקלה על הצטברות הגזים.
בנוסף, אם אתם סובלים מבטן נפוחה מומלץ להתייעץ עם דיאטנית וכדאי להימנע ממאכלים עתירי גז כמו קטניות, פירות יבשים, ירקות ממשפחת המצליבים כגון כרוב, ברוקולי, כרובית ואחרים. גם ממתיקים מלאכותיים יוצרים גזים בבטן וסיבים תזונתיים אמנם חשובים לבריאות הכללית ולצורך שומנים אך הם מגבירים יצור גז במעי. עוד מומלץ – להימנע מסוכרים העלולים לתסוס במערכת העיכול וליצור גזים, ולהימנע ממוצרי חלב, במיוחד אם אתם סובלים מאי סבילות ללקטוז.

למוצרי התרופתיים (OTC) המבוססים על חומרים פעילי שטח יעילות גבוהה בטיפול בבטן נפוחה וגזים. 

• החומר הפעיל מקטין את מתח הפנים של בועות הגז, מקל על התפזרותן ומביא לשחרור גזים.
• התכשיר פועל ללא פעילות ביוכימית, אינו מתפרק בגוף ולא נספג בדם.
• זמינים ללא מרשם רופא, בכל בתי המרקחת ורשתות הפארם.
חשוב לזכור: מומלץ לא להיבהל, אבל כן לטפל. נפיחות בבטן אולי מביך או לא נוח, אבל זה לא מסכן חיים. אבחון הגורמים וטיפול מתאים יכול להביא במהרה להרגעת הגזים, העלמת בטן נפוחה והחזרת תחושת הנוחות והביטחון.

הדפסשלח לחבר
כתבות בנושא
פמינה
פמינה יאנג
טיפטיפות
נורלבו
גייסטליך
מוקוליט