המחשבה שלנו, הבריאות שלך
חיפושדלג על חיפוש
    פמינה
    תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד
    תוספי תזונה (הגדל)

    תוספי מזוןמי נגד מי

    1/07/2018
    מאז שמושגים כמו אנטי אוקסידנטים ("הטובים") ו- רדיקלים חופשיים (ה"רעים") חדרו לתודעתנו אנחנו תוהים איזה תוסף תזונה כדאי לנו לקחת כדי להתגונן מפני מחלות המודרניזציה (לחץ, עישון, הפרעות שינה, חוסר פעילות גופנית ותזונה לקויה).
    תוספי תזונה (הגדל)
    למוצרים של כצט

    מאת רויטל לוי- פסי דיאטנית קלינית

    מאז שמושגים כמו אנטי אוקסידנטים ("הטובים") ורדיקלים חופשיים (ה"רעים") חדרו לתודעתנו אנחנו תוהים איזה תוסף כדאי לנו לקחת כדי להתגונן מפני מחלות המודרניזציה (לחץ, עישון, הפרעות שינה, חוסר פעילות גופנית ותזונה לקויה). אבל התשובה לכך לא פשוטה כלל.

    למרות כל המרכיבים שזוהו כבעלי פוטנציאל בריאותי כאשר נעשו ניסיונות לתת מרכיבים אלו כתוספים לא תמיד נרשם שיפור, ולעיתים אף נרשם נזק (לדוגמה: עליה בתחלואת לב וסרטן). מסתבר שכדי שאותו ויטמין או מינרל ישפיע הוא צריך לשהות בסביבתו הטבעית במזון, ייתכן והוא זקוק לגורמים נוספים שמסייעים לו ובהעדרם, כשהוא לבדו, עטוף בקפסולה, הוא פשוט לא עובד. כמו כל דבר בחיים אין קיצורי דרך, ואי אפשר להתחמק מהקלישאה של "אורח חיים בריא". חשבו על הפעם האחרונה שהמתדלק בתחנת הדלק הציע לכם תוסף דלק במבצע- זה הרי לא יכול לשמש כתחליף לטיפול התקופתי במוסך. תוסף כשמו כן הוא מתווסף לשגרה של פעולות שאנו עושים כדי לשמור על הבריאות של הגוף שלנו.

    אילו תוספי תזונה בכל זאת נחשבים בטוחים ומומלצים?

    סידן וויטמין D

    למי שאינו מצליח לספק בדיאטה 1200 מ"ג סידן וויטמין D ברמה של 800-1000 יחידות בינלאומיות (גילאי 50 ומעלה). כדי לאמוד את מצב הסידן בגוף אנחנו יכולים להסתייע בבדיקת צפיפות עצם, וכדי לאמוד את מצב ויטמין D שלנו ניתן לבצע בדיקת דם שנקראת 25OH VIT D. אנשים הסובלים מהיסטוריה של אבנים בכליות, הפרעה ברמות הסידן בדם או בשתן ובעיית כליות צריכים להתייעץ עם רופא לפני לקיחת תוספים אלו. לשאר הציבור תוספים אלו נחשבים בטוחים, ובקרב חולים המטופלים בתרופות לאוסטיאופורוזיס הם נחשבים הכרחיים.

    B12

    תוסף של ויטמין B12 בכדורי מציצה מתחת ללשון (1000 מק"ג) מומלץ לכל מי שבבדיקת דם נמצאה רמה הנמוכה מ- 300. שימו לב כי הרמה התקינה לפי המעבדה היא מעל 180, אך רמה זו היא בהחלט לא אופטימאלית ואנשים עשויים להתלונן על סימפטומים של חסר (עייפות, נימול באצבעות, הירדמות של הגפיים, ירידה בזיכרון, ירידה בשיווי משקל, פצעים באזור הפה ועוד) גם בערכים סביב מאתיים. חסר בוויטמין B12 נפוץ באוכלוסייה ועולה עם הגיל. טיפול ב- B12 נחשב בטוח ואינו מתנגש עם מחלות או תרופות אחרות.

    אומגה 3

    תוסף של אומגה 3 מומלץ לאנשים עם מחלת לב (1 גרם ליום של חומות השומן הפעילות EPA ו- DHA), לאנשים עם טריגלצרידים גבוהים (2-4 גרם ליום), ארטריטיס (3 גרם), יתר לחץ דם ועוד. באנשים המטופלים בתרופות לדילול דם, ובמיוחד קומדין, נדרש אישור של הרופא המטפל.   

    מולטי ויטמין

    מולטי ויטמין רגיל (ולאו דווקא ייעודי לקבוצת גיל מסוימת), שאינו מכיל ריכוז מוגזם של מרכיב מסוים, נחשב בטוח. ככלל אין המלצה לנטילה גורפת של מולטי ויטמין ויש לשקול כל מקרה לגופו (עדיף בהתייעצות עם דיאטנית). אנשים שמסיבות שונות צורכים מעט מאד ירקות ופירות, אנשים שירדו במשקל הרבה בפרק זמן קצר, הם דוגמאות למצבים שבהם כדאי לשקול תוסף כולל. 

    לקריאה נוספת:

    ויטמין D

    בחנו את עצמכם

    גם בישראל, הנחשבת למדינה שטופת שמש במרבית ימות השנה, אנחנו סובלים ממחסור בוויטמין D, הנוצר מחשיפה לשמש. איך זה יתכן? ימים ארוכים במשרד, קרמים המגנים על העור, גוון עור ועוד. אז איך בכל זאת נגרום לגופנו להשלים את המחסור?
    שמירה על בריאות העצם

    המלצות ארגון האוסטאופורוזיס העולמי

    צריכת הכמות היומית המומלצת של סידן - בין אם באמצעות מזון, תוספים, או שילוב של השניים - היא הכרחית לשמירה על חוזק העצם ויכולה למלא תפקיד מכריע במניעת שברים הנובעים מאוסטיאופורוזיס. בכתבה המלצות לצריכה יומית של סידן וויטמין D ומחשבון להורדה.
    הקשר בין ןיטמין D והחשיפה לשמש

    אז תוסיפו ויטמין D לתפריט

    אם אתם מבלים את רוב שעות היום במשרד וקרן האור היחידה שאתם רואים היא מבעד לחלון, חשוב שתדעו כי יתכן ואתם סובלים ממחסור בויטמין D.
    לכל הכתבות
    איך תרצו שנדבר?דלג על איך תרצו שנדבר?
    עבור לתוכן העמוד