שימו לב: על מחלות לב ותזונה

17/11/2010

מחלות לב הן אחד מהגורמים המרכזיים לתחלואה ותמותה בישראל ובעולם. בישראל בלבד לוקים בהתקף לב כ-25,000 בני אדם בכל שנה. נכון, ישנם גורמים הקשורים במחלות לב עליהם אין שליטה כמו גיל או תורשה, אבל על גורמים רבים אחרים ביניהם תזונה נכונה, תוכלו לשלוט ובכך להקטין את הסיכוי ללקות במחלות אלה

לחץ, חרדה ובעיות לב

נתוני משרד הבריאות מצביעים על ירידה בשיעורי התמותה כתוצאה ממחלות לב בהשוואה ל-1970. בשנה זו, התמותה ממחלות לב הייתה הסיבה השכיחה ביותר למוות בישראל (29%) ואילו בשנת 2007 עמד אחוז התמותה ממחלות לב בישראל על  18.4%, שהם 7,353 בני אדם. למרות הירידה באחוז התמותה, צריך לזכור ש- 7,353 בני אדם זה הם הרבה מאוד אנשים. לשם המחשה, מדובר בכ- 24.5 מטוסי בואינג 777 עמוסים בני אדם.

סוגי מחלות לב

  • מחלות לב כליליות – תפקוד לקוי או נזק לשריר הלב, הנגרם בגלל הצרה או סתימה בעורק כלילי אחד או יותר. כתוצאה מהסתימה דם רווי חמצן אינו מגיע ללב או שהגעתו נפגמת ומחסור זה פוגע בתפקוד של הלב. מחלות לב אלו פוגעות בעורקים הכליליים המובילים את החמצן לשריר הלב ומאפשרים את פעימתו. התהליך בו במהלך השנים העורק נסתם בהדרגתיות נקרא טרשת עורקים.
  • התקף לב –  או אוטם שריר הלב, הוא אירוע של חסימת עורק כלילי כלשהו, שבעקבותיו הרקמה שקיבלה דם מאותו עורק נמקה ומפסיקה לפעום. הסכנה גדולה יותר ככל שהעורק החסום מרכזי יותר, מכיוון שאזור רחב יותר עלול להיפגע. במקרים רבים מפסיקה כתוצאה מכך אספקת הדם לשריר הלב, דבר שגורם לנזק לשריר הלב ולהתקף לב. 
  • דום לב – פירושו הפסקה של פעילות הלב, כלומר הפסקת של שאיבת והזרמת הדם. מצב זה מסוכן ביותר ויכול לגרום לנזק מוחי ולמוות. דום לב עלול להתרחש כפועל יוצא של התקף לב, אך יכול להתרחש גם מסיבות אחרות.

גורמי הסיכון

גורמים רבים משפיעים על הסיכון לחלות במחלות לב שונות. חלק מגורמים אלה אינם נמצאים בשליטה ואחרים דווקא כן.


גורמים שאינם בשליטה

  • גיל – 4 מ-5 מיתות ממחלות לב מתרחשות בבני 65 ומעלה. בקבוצת גיל זו הסיכוי של נשים ללקות בהתקף לב גבוה משל גברים.
  • מין – נשים נמצאות בסיכון גבוה יותר מגברים למחלות לב.
  • תורשה – הסיכון ללקות במחלת לב גבוה יותר אם קיימת היסטוריה של מחלות לב במשפחה. היסטוריה משפחתית כזו מצביעה על פוטנציאל גנטי למחלות לב.

גורמים שניתנים לשליטה

  • עישון – מעשנים נמצאים בסיכון גבוה יותר ללקות במחלות לב או בדום לב לעומת אנשים שאינם מעשנים. הפסקת העישון בכל שלב שהוא במהלך החיים תפחית את הסיכון למחלת לב
  • לחץ דם גבוה – 25% מהאוכלוסיה המבוגרת סובלת מלחץ דם גבוה. תופעה זו אינה מלווה בסימפטומים ולכן מכונה "הרוצח השקט". חשוב לבצע בדיקות תקופתיות ובמידת הצורך להתחיל טיפול הכולל דיאטה ותרופות
  • פעילות גופנית –  בזמן מאמץ עולה קצב פעימות הלב וכתוצאה מכך מוזרמת כמות גדולה יותר של דם ותפוקת הלב עולה. על ידי אימון הלב ניתן לחסוך במספר הפעימות בעת מנוחה. רופאים ממליצים ומעודדים פעילות גופנית שתעזור לתחזק ולשמר את הגוף
  • לחץ ודיכאון – בשנים האחרונות נחקרים ומפורסמים מחקרים רבים המתארים את הקשר בין דיכאון לתחלואת לב ובין דיכאון לתמותה. דיכאון הינו גורם סיכון משמעותי גם להתקף לב ראשון וגם לעליה בתחלואה ובתמותה לאחר ניתוח מעקפים

תזונה נכונה מונעת מחלות לב

גורם נוסף הנמצא ללא ספק בשליטה הוא תזונה. לשמירה על תזונה נכונה ומאוזנת השפעה מכרעת על הסיכוי לחלות במחלות לב. הקפדה על הנקודות הבאות תקל עליכם במניעת המחלות ותימנע את הצורך בטיפולים כירורגיים ואחרים: 

  • המעיטו בצריכת מזון רווי כולסטרול – כולסטרול גבוה לא מצוי רק באנשים שמנים. יש אנשים רזים שיש להם כולסטרול גבוה. במקרים רבים זו בעיה תורשתית. זיכרו: מקור הכולסטרול במזון הוא רק מן החי: בשרים, ביצים ומוצרי חלב. כמות הכולסטרול היומית המומלצת היא עד 300 מיליגרם לכן מומלץ להימנע ממזון רווי כולסטרול ובעיקר איברים פנימיים כמו כבד, לבבות וטחול. יש להעדיף מזונות דלים בכולסטרול כמו דגים, עוף ומוצרי חלב דלי שומן ולא יותר מ-2-3 ביצים בשבוע
  • ודאו כי משקל גופכם תקין – משקל גוף תקין מחושב על ידי אינדקס מסת הגוף (BMI). כדי לחשב את ה- BMI שלכם, יש לחלק את המשקל בגובה (במטרים) ואת התוצאה שוב לחלק בגובה (במטרים).  BMIתקין נע בין 20-25. BMI בין 25-30 הינו עודף משקל. השמנה מוגדרת כמעל 30 BMI
  • הקפידו על צריכת פירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות מידי יום – מומלץ לצרוך לפחות 5 מנות פרי או ירק במגוון צבעים. יש להעדיף ירקות על פני פירות, כי הם מכילים פחות סוכר וקלוריות
  • הפחיתו בצריכת בשר שמן – יש להעדיף, עוף בלי העור, הודו, בשר בקר רזה ובעיקר דגי ים תזונה נכונה ופעילות גופנית למען לב בריא
  • הכניסו לתפריט שומנים חד בלתי רוויים המצויים בשמן זית, שמן קנולה, אבוקדו ושקדים על פני שומן רווי המגיע משומן מן החי ובשומן צמחי מוקשה (מרגרינה). השתמשו בממרחים העשויים משמן זית או קנולה
  • העדיפו בישול, אפייה וצלייה בגריל על פני טיגון
  • צירכו מוצרי חלב עד 5% שומן
  • המעיטו בצריכת מלח 
  • הרבו באכילת סיבים תזונתיים – מסייעים בהורדת הכולסטרול בדם והסיכון למחלות לב. ניתן למצוא סיבים תזונתיים בקטניות (גרגרי חומוס, שעועית יבשה, אפונה יבשה, עדשים, פול), שיבולת שועל (קוואקר), חיטה מלאה, אורז מלא, בורגול, כוסמת ומוצרי קמח מלא כמו לחם חי, פירות וירקות.

קריאה נוספת: טיפול במחלות לב סובלים מלחץ דם? יש סיבה להילחץ ניתוחי לב

הדפסשלח לחבר
כתבות בנושא
נורלבו
אקילו ספורט
טפטפים
לאם
פמינה
לקטופיל יאנג