ויטמין D ובריאות האישה

21/02/2011

קוראים לו ויטמין, אך למעשה מדובר בהורמון שמיוצר באופן טבעי בעת החשיפה של הגוף לשמש. מעבר לתרומתו הבריאותית לגוף האישה, לויטמין D יש השפעה גם על המראה החיצוני ועל מצב הרוח. הכל על הרומן בין נשים לויטמין D

יתרונותיו הבריאותיים של ויטמין D הולכים ומתרבים ככל שממשיכים לחקור את השפעתו על הגוף. אם בעבר ידעו שוויטמין D קשור בעיקר לחיזוק העצמות וספיגת סידן, הרי שהיום מחקרים מראים כי הוא חשוב לתפקוד מערכות רבות בגוף, לחיזוק המערכת החיסונית ולשמירה על בריאות כללית תקינה, במיוחד בקרב נשים. הגוף אינו מייצר ויטמין D באופן עצמאי. יצור הויטמין מתרחש בגוף רק בעת החשיפה לקרניים האולטרה סגולות של השמש.

מהן תרומותיו של ויטמין D לגוף?

לויטמין D יש מגוון תפקידים שחשובים לגוף האדם בכלל ולגוף האישה בפרט. בין תפקידיו העיקריים של הויטמין:

  • מסייע לשמירה על משקל גוף תקין: ויטמין D משפר את תפקוד המעי והמטבוליזם ומסייע לגוף לווסת את משקלו ולשלוט על מנגנון הרעב והשובע, שכן הוא משפיע תפקוד האינסולין בדם. 
  • מפחית את הסיכון לסרטן: ויטמין D מסייע לפיצול תקין של תאים ובכך מפחית את הסיכון לסרטן השד, השחלות והמעי. 
  • בעל יתרונות קוסמטיים: ויטמין D מסייע בשמירה על שיניים וציפורניים בריאות וחזקות, וכן, הוא בעל תכונות אנטי-אייג'ינג ששומרות על מראה העור. 
  • מחזק את המערכת החיסונית: ויטמין D נקשר לקולטנים שנמצאים בתאי מערכת החיסון והוא תורם ליכולת התגובה של המערכת החיסונית ואף מונע תגובת יתר. 
  • מונע אוסטיאופורוזיס ומחזק את העצמות: כמויות נמוכות של ויטמין D פוגעות ביכולת הגוף לספוג סידן, דבר שגורם לאיבוד מסת עצם ומגביר את הסיכון לשברים ולמחלת האוסטיאופורוזיס, במיוחד בקרב נשים בגיל המעבר שכן בגיל זה מתרחש אובדן מסת עצם ברמה מוגברת. 
  • מונע עייפות ודיכאון: ההרגשה הנעימה שמחלחלת בגוף בעת טיול באוויר הצח ביום בהיר, קשורה לויטמין D שגופנו מייצר בעת החשיפה לשמש. מחקרים אחרונים מצאו קשר בין דיכאון עונתי ורמות נמוכות של ויטמין D בשל הירידה בחשיפה לשמש בעונת החורף. אצל מרבית הנבדקים, נטילת ויטמין D בחודשי החורף השפיעה לטובה על מצב רוחם. הדבר קשור בעיקר למערכת היחסים בין ויטמין D ומלטונין, הורמון נוסף שאחרי על מצב הרוח. בשעות הלילה, ייצור המלטונין מתגבר ועוזר לגוף להגיע למצב שינה, בעוד שאור השמש מייצר ויטמין D שמפסיק את ייצור המלטונין ומסייע להתחדשות אנרגיות. ירידה בחשיפה לשמש בעונת החורף, פוגעת בוויסות המלטונין ובכך משפיעה על רמת האנרגיה של הגוף.

בדקי את עצמך: האם יש לך מחסור של ויטמין D?

בדיקה ודאית של רמות הויטמין אפשרית רק בבדיקת דם, אך קיימים מספר סממנים שיכולים להצביע על מחסור בויטמין D: 

  • כאבי שרירים או מפרקים ללא סיבה נראית לעין 
  • עייפות ואנרגיה נמוכה, בעיקר בעונת החורף
  • משקל עודף או השמנת יתר 
  • דיכאון ומצבי רוח מתחלפים 
  • הפרעות שינה

כיצד ניתן להעלות את רמת ויטמין D בגוף?

ישנן מספר דרכים שבאמצעותן ניתן להעלות את רמת הויטמין בגוף:ויטמין D לצעירים ומבוגרים

  • חשיפה לשמש: הגוף מייצר ויטמין D באופן טבעי בעת החשיפה לקרניים האולטרה סגולות של השמש. לצורך ייצור ויטמין D בכמות מספקת יש להיחשף לשמש ל-20 דקות לפחות בכל יום, בין השעות 10:00-14:00, ללא שימוש במסנני קרינה או בגדים ארוכים. חשיפה מסוג זה תורמת אמנם להפקת ויטמין D אך אינה מומלצת בשל ההנזקים שהיא עלולה לגרום לגוף.
  • צריכה ממזון: קיימים מספר מזונות שמספקים לגוף ויטמין D בכמות נמוכה, כמו: שמן דגים, דגי מים עמוקים, בהם סלמון ומקרל, צדפות וכבד בקר. גם ביצים, חלב מועשר וירקות ירוקים מכילים ויטמין D, אך ברוב המקרים לא בכמות שיכולה להספיק כדי להגיע לתצרוכת היומית המומלצת שהיא 400 יחידות בינלאומיות. לדוגמה: בפחית שימורים של טונה בשמן יש 105 יחידות בינלאומיות ובביצה יש 20 יחידות בינלאומיות.
  • תוספי תזונה: קיימים מגוון של תוספי תזונה המכילים ויטמין D שמסייעים להשלמה תזונתית של הויטמין ולשמירה על רמה תקינה שלו בגוף. רמות נאותות של ויטמין D חיוניות דרך אגב גם להתפתחות התקינה של ילדים קטנים.  צריכה של ויטמין D ממקורות אחרים, כמו: מזון או חשיפה לשמש, לרוב אינה מספיקה לצורך השלמת הקצובה היומית המומלצת וגם אם היא גבוהה, היא עדיין לא יכולה לגרום למינון יתר.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12519845

https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/ 

הדפסשלח לחבר
כתבות בנושא
נורלבו
לקטופיל יאנג
אקילו ספורט
טיפטיפות
פמינה
גייסטליך