המחשבה שלנו, הבריאות שלך
חיפושדלג על חיפוש
    נדודי שינה
    תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד
    ישנים רק 6.5 שעות בלילה

    סקר השינההגדול של ישראל

    24/05/2018
    אילו גורמים משפיעים על הרגלי השינה שלנו? סקר חדש בדק זאת לעומק - ומצא נתונים מפתיעים למדי. אז איפה אתם נמצאים על הסקאלה?
    ישנים רק 6.5 שעות בלילה
    למוצרים של כצט

    כולנו מבלים זמן כזה או אחר בשינה, מדי יום ביומו. חלקנו רואים בה עניין מהנה, ואחרים עושים זאת פשוט משום שהם צריכים, אך בכל מקרה מדובר בחלק מהותי מחייו של כל אדם. האם אי פעם חשבתם מה מבדיל אדם אחד מאחר מבחינת הזמן שהוא מבלה בשינה? סקר חדש שביצע מכון גיאוקרטוגרפיה עבור חברת 'כצט', משווקת טונייט - תרופה המטפלת בהפרעות שינה זמניות, מגלה כי ישנם לא מעט גורמים שמשפיעים על כמות שעות השינה שלנו .

       

    אילו גורמים משפיעים על הרגלי השינה שלנו?

    סקר חדש בדק זאת לעומק - ומצא נתונים מפתיעים למדי. אז איפה אתם נמצאים על הסקאלה?

    בסקר השתתפו 500 נשאלים, נשים וגברים בני 18 ומעלה. הוא כלל שאלות שונות הנוגעות להרגלי השינה של כל נשאל, ואסף נתונים על המגדר של כל משתתף, על גילו, על רמת הכנסתו, על זיקתו לדת, על רמת ההכנסה שלו, על השכלתו, על אזור מגוריו ועוד. הנתונים הכלליים הללו אינם רלוונטיים, לכאורה, לשאלת השינה, אך התבוננות מעמיקה על התוצאות הובילה למסקנות רבות, חלקן מפתיעות מאוד.

    רוב הישראלים אינם ישנים מספיק

    אם כן, נדמה כי הנתון המפתיע ביותר נוגע לשעות השינה הממוצעות של המשתתפים בסקר: כמחצית מהנשאלים דיווחו כי הם ישנים בין חמש לשש שעות בלילה - בעוד איגוד השינה הבינלאומי של ארה"ב ( (National Sleep Foundation ממליץ לבני 18ˉ64 לישון בין שבע לתשע שעות ביום. מדובר על מחסור בשעת שינה אחת לפחות בממוצע. זאת ועוד: 96% מהנשאלים דיווחו כי הם ישנים רק 6.5 שעות בלילה, מה שמוביל למסקנה הברורה: על פי המדגם המייצג, רוב הישראלים אינם ישנים מספיק.

    גם הזהות המגדרית, כך עולה מהסקר, משפיעה על ממוצע שעות השינה. 55.6% מהנשים הנשאלות דיווחו כי הן ישנות יותר משבע שעות בכל לילה, ואילו רק 38.5% מהגברים דיווחו על כמות שעות דומה.

    חילונים ישנים פחות

    אם הנתון הזה הפתיע אתכם, התכוננו להפתעה גדולה עוד יותר: מתברר שמידת הזיקה לדת משפיעה גם היא על ממוצע שעות השינה. רק 33.2% מהנשאלים שהגדירו עצמם דתיים-חרדים ישנים יותר משבע שעות בלילה, בעוד 43.3% מהנשאלים המסורתיים ו-53.6% מהחילוניים נהנים משינה של שבע שעות ויותר. ייתכן שההבדלים הגדולים קשורים לתפילת הבוקר של הציבור הדתי והחרדי - אך אין ספק שמדובר בנתון מעניין מאוד.

    אקדמאים ישנים יותר

    נתון נוסף שיפתיע רבים נוגע לקשר בין השכלתם של הנשאלים לבין הרגלי השינה שלהם. על פי תוצאות הסקר אם אתם שואפים לישון יותר, כל שעליכם לעשות הוא לרכוש השכלה אקדמית: 52.5% מבעלי ההשכלה האקדמית דיווחו כי הם ישנים יותר משבע שעות בכל לילה, ואילו רק 37.2% מבעלי ההשכלה העל-תיכונית דיווחו על הרגלי שינה דומים. מבין הנשאלים בעלי ההשכלה התיכונית, דיווחו 45.9% על שינה של שבע שעות ויותר בלילה.

    מאחר שישנו קשר בין השכלה אקדמית לבין רמת ההכנסה של אותו אדם, לא מפתיע לגלות כי נשאלים שהצהירו כי הכנסתם גבוהה מהממוצע במשק, ישנים טוב יותר: 50.4% מהמשתתפים בעלי הכנסה גבוהה מהממוצע הצהירו כי הם ישנים יותר משבע שעות בכל לילה, בעוד רק 44.2% מבעלי ההכנסה הממוצעת ו-47% מהנשאלים שהכנסתם נמוכה מהממוצע הצהירו על כמות שעות דומה.

    תושבי השרון הם אלופי השינה של ישראל

    הסקר מגלה עוד כי גם לאזור המגורים יש השפעה על ממוצע שעות השינה: בירושלים רק 42.2% מהתושבים ישנים יותר משבע שעות בלילה (ואולי ישנו כאן קשר לשיעור הגבוה יחסית של תושבי העיר המסורתיים והדתיים-חרדים); בצפון המספר עולה ל-46.7%, ובדרום ל-49%; תושבי השרון הם אלופי השינה של ישראל: 56.3% מהם ישנים יותר משבע שעות בלילה.

    הנתון שצפוי להפתיע אתכם פחות נוגע לקשר שבין גילם של הנשאלים לבין ממוצע שעות השינה שלהם, שהרי ידוע לכול כי מבוגרים ישנים פחות מצעירים: 50.6% מהנשאלים מגיל 18 עד 40 ישנים יותר משבע שעות, בעוד רק 41.4% מהנשאלים בגיל 41-64 ישנים כמות שעות דומה. מה שבהחלט עשוי להפתיע אתכם הוא הנתון המצביע על כך ש- 51.5% מהנשאלים בני 65 ומעלה העידו כי הם ישנים יותר משבע שעות בלילה - ובכך הם גוברים גם על אוכלוסיית הצעירים שהשתתפה בסקר.

     

    על חשיבותה של השינה ובעיות אינסומניה בחיינו  

    שולי אביבי, מנהלת מחלקת מוצרי צריכה בחברת "כצט", המשווקת את תרופת טונייט , מסבירה: "עם השנים התברר שהשינה היא לא רק פינוק, אלא צורך של ממש. מחקרים רבים הראו כי שינה לא טובה או אינסומניה יכולה להעלות משמעותית את הסיכון למחלת לב כללית, לשבץ ולסוכרת, ופוגעת במערכות רבות בגופנו. שינה מעטה גורמת לכאבי ראש, מובילה לדיכאון, פוגעת בזיכרון, מזיקה לעור, גורמת לירידה בחשק המיני, משבשת את כושר השיפוט ומאטה את זמן התגובה. אם זה לא מספיק, הרי שחוקרים בריטיים ואיטלקיים מצאו קשר בין שינה טובה לבין תוחלת חיים גבוהה. לטענתם, שנת לילה שאורכת פחות משש שעות עשויה לקצר משמעותית את תוחלת החיים שלנו.

    אז איך נהנים משינה טובה ככל האפשר?

    • סובלים מאינסומניה? שימו לב להרגלי השינה שלכם, ושנו אותם במידת הצורך. ותרו על שנת הצהריים וצרכו משקאות שיש בהם קפאין עד לצהריים
    • סגלו לעצמכם הרגלי יקיצה קבועים: השתדלו להתעורר בכל יום באותה שעה
    • מנסים להירדם בכוח? זה לא יעזור. נקטו בפעולות שמרגיעות אתכם, כמו קריאת ספר, הקשבה למוזיקה ואפילו מדיטציה או דמיון מודרך
    • דאגו לכך שסביבת השינה שלכם תהיה נוחה גם מבחינת הטמפרטורה. אם החדר חם או קר מדי אתם עלולים להתעורר באמצע הלילה, מה שיפגע באיכות השינה
    • הניחו את השעון הרחק מכם. הוא עלול להטריד את מנוחתכם ולהלחיץ אתכם
    • התרגלו לישון בסביבה חשוכה. כל מקור אור יכול לשבש את השעון הביולוגי של הגוף ולרמוז לו שעליו להתעורר
    • אל תלכו לישון רעבים. ארוחה קלה הכוללת דגנים, פֵרות ואגוזים תעזור לכם: מאכלים אלו מכילים סרוטונין - הורמון המשפיע בין היתר על תחושת הרעב

    כתבות נוספות בנושא

    יש כדורי שינה בטוחים שאינם ממכרים

    תבחרו כדור שאינו מסוכן

    קשה לכם להירדם בלילה? כדורי שינה יכולים להיות פתרון לבעיות שינה, בתנאי שיודעים איך להשתמש בהם וממה להיזהר
    בעיות שינה

    זה לא חלום

    תפקיד השינה היה ונותר אחת התעלומות הגדולות של המין האנושי. על פי גישות מסוימות, הדרך לבדוק מהו תפקיד השינה היא לברר אילו שינויים פיזיולוגים, התנהגותיים וקוגניטיביים נגרמים עקב חוסר שינה. מחקרים רבים מחזקים את ההשערה כי שינה טובה חיונית לבריאות פיזית ונפשית טובה
    טונייט לטיפול בנדודי שינה

    חלק שני

    כדי לרפא בעיות שינה מתרכז הטיפול בחיזוק מערכת הדם. על מנת לשפר את איכות השינה ואת המעבר מערות לשינה מומלצת אכילת מזונות בעלי אנרגיה מצננת ומרגיעה (כגון שעורה, חיטה, אבטיח ותה ירוק) ועל הימנעות ממזונות בעלי אנרגיה חמה (כמו בשר בקר ואלכוהול) שיכולים לגרום לנדודי שינה.
    טיפול היפנוטי מיטיב עם אנשים הסובלים מהפרעות שינה

    סקירת שיטות טיפול

    זו הכתבה הראשונה בסדרה בה נסקור מגוון של טיפולים פסיכולוגים, הוליסטיים ומשלימים לטיפול ולהתמודדות עם בעיות שינה והפרעות שינה שונות. מקורן של הפרעות שינה רב ושונה מאדם לאדם, קיימות מבחר סיבות שמצריכות חשיבה הוליסטית ואישית לטיפול במתלוננים על נדודי שינה.
    טונייט לטיפול באינסומניה

    כשאנו ישנים, ולצופה מן הצד נדמה כי אנו במצב של שינה עמוקה, מתחוללים במוחנו מספר תהליכים במקביל. גופנו ומוחנו חווים כמה מחזורי שינה; תאי עצב חוברים זה לזה ופועלים כיחידה; ומוליכים עצביים מווסתים את פעילותנו - בין מצבי עירות לשינה.
    טונייט לטיפול באינסומניה

    כמחצית מבני ה- 60 פלוס סובלים מנדודי שינה ויש לכך כמה פתרונות יעילים. מבוגרים שישנים היטב זוכים לבריאות נפשית וגופנית טובה יותר.
    נדודי שינה או שינה בלתי מספקת

    או אינסומניה

    מחקרים מראים שכל אחד סבל בעברו או יסבול במהלך חייו מנדודי שינה. מה מדיר שינה מעינינו וכיצד ניתן להתמודד עם הבעיה? על כך בכתבה שלפניכם
    לכל הכתבות
    איך תרצו שנדבר?דלג על איך תרצו שנדבר?
    עבור לתוכן העמוד