המחשבה שלנו, הבריאות שלך
חיפושדלג על חיפוש
    נדודי שינה
    תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד
    חצי טבליית טונייט ולישון (הגדל)

    מתבגרים, נדודי שינה (אינסומניה)זה לא בשבילכם

    3/06/2018
    מתבגרים זקוקים לשינה בת כתשע שעות אך מחקרים עדכניים מוכיחים שהם ישנים פחות משמונה שעות בלילה. הרגלי השינה של מתבגרים השתנו מאוד בשנים האחרונות. הם מבלים מחוץ לבית עד לשעות הלילה המאוחרות ולעיתים רבות שותים ממריצים ואלכוהול, צופים בטלוויזיה שעות רבות או גולשים ללא הפסק ברשתות החברתיות.
    חצי טבליית טונייט ולישון (הגדל)

    מתבגרים זקוקים לשינה בת לפחות תשע שעות למרות זאת, מחקרים עדכניים מוכיחים שהם ישנים פחות משמונה שעות בלילה. הרגלי השינה של מתבגרים השתנו מאוד בשנים האחרונות. הם מבלים מחוץ לבית עד לשעות הלילה המאוחרות, שותים אלכוהול,  צופים בטלוויזיה שעות רבות או גולשים ללא הפסק ברשתות החברתיות. כדי למנוע מהם קיבוע של מנגוני שינה בעיתיים, סבל מנדודי שינה (אינסומניה), עצבנות, מתח וחיים לא מאוזנים כדאי להכיר בחשיבות השינה בקרב בני הנוער,

    מחקרים שנעשו בעת האחרונה מראים שרק כחמישית מאוכלוסיית המתבגרים ישנה את מספר השעות הרצוי ללילה.  חוקרים ואנשי חינוך מייחסים את התופעה לחברת השפע ולהימצאותן של טלוויזיה ומחשב בחדרי המתבגרים.  מניתוח הרגלי השינה של בני הנוער נמצא קשר ישיר בין שעות שינה מועטות לשעות צפיה מרובות בטלוויזיה ולשעות גלישה ארוכות במחשב. מראה של תלמידים רדומים במהלך השיעורים הפך לחיזיון נפוץ בבתי ספר רבים.

    מדובר בצעירים מלאי אנרגיה שלא מארגנים נכון את יומם ומושכים את הלילה לתוך השעות הקטנות. הפרעות שינה הופכות להפרעות התנהגותיות והן מתבטאות באלימות בבית ספרית ומחוצה לו, בקשיים בלימודים ובירידה משמעותית של כושר הריכוז. רבים מהתלמידים מנסים להשלים שינה בסופי השבוע אך אין זה מספיק.

    לשינה סדירה של מבוגרים חשיבות רבה וממנה ניתן ללמוד כי לשינת המתבגרים חשיבות כפולה ומכופלת מבחינה נפשית ופיזיולוגית. לכן ממליצים חוקרים ואנשי חינוך על הוצאת המחשב והטלוויזיה מחדרם של המתבגרים ולהחזרת "הסמכות ההורית".  הסמכות ההורית באה לידי ביטוי בכמה מישורים: בקרה ותיווך של התכניות הנצפות בטלוויזיה, בקרה על מספר שעות הגלישה והקפדה על שעות שינה אופטימליות. מחקרים מראים כי תלמידים שישנו את מספר השעות הרצוי תפקדו טוב יותר מבחינה לימודית וחברתית.

    למתבגרים שסובלים מהפרעות שינה חריגות הכוללים גם מצבים של התנהגות היפראקטיבית, השתוללות, וחוסר ריכוז קיצוני מומלץ, כמובן, לפנות לאבחון.  במקרה של אבחון ADHD כדאי להקפיד על שינה סדירה במיוחד. ידוע כי בעיות קשב וריכוז מחמירות בשל חוסר שינה.  תשע שעות שינה נחוצות להתפתחותם הנפשית והתקינה של מתבגרים בכלל ושל הסובלים מ ADHD בפרט. הישגים חברתיים וציונים גבוהים מקורם בחיים מאוזנים ובשינה סדירה.

    כתבות נוספות בנושא

    סובלים מהפרעות שינה?

    היזהרו לא לעלות במשקל

    אנשים רבים יודעים שהפרעות שינה גורמות לירידה בעירנות במהלך היום, לקשיים בריכוז, לירידה ביכולות הקוגניטיביות ועוד, אך לא כולם יודעים כי הפרעות שינה יכולות לגרום גם לעליה במשקל. לפניכם תמצית ממחקר אחרון שנערך בנושא
    טונייט לטיפול בנדודי שינה

    חלק שני

    כדי לרפא בעיות שינה מתרכז הטיפול בחיזוק מערכת הדם. על מנת לשפר את איכות השינה ואת המעבר מערות לשינה מומלצת אכילת מזונות בעלי אנרגיה מצננת ומרגיעה (כגון שעורה, חיטה, אבטיח ותה ירוק) ועל הימנעות ממזונות בעלי אנרגיה חמה (כמו בשר בקר ואלכוהול) שיכולים לגרום לנדודי שינה.
    טיפול היפנוטי מיטיב עם אנשים הסובלים מהפרעות שינה

    סקירת שיטות טיפול

    זו הכתבה הראשונה בסדרה בה נסקור מגוון של טיפולים פסיכולוגים, הוליסטיים ומשלימים לטיפול ולהתמודדות עם בעיות שינה והפרעות שינה שונות. מקורן של הפרעות שינה רב ושונה מאדם לאדם, קיימות מבחר סיבות שמצריכות חשיבה הוליסטית ואישית לטיפול במתלוננים על נדודי שינה.
    טונייט  - הפרעות שינה זמניות

    השינה היא אחד המנגנונים החשובים ביותר להתפתחותנו ולתפקוד מערכות גופנו. מנגנון אבולוציוני שנשמר אצל מרבית בעלי החיים, בעלי הכנף ואצל בני האדם. הפרעות שינה הם שם כולל למגוון בעיות הניכרות בכמות השינה ובאיכותה, במקצבי השינה ובתדירותה, בשינויים פיזיולוגיים והתנהגותיים חריגים והמתרחשים במהלכה, ובמעבר בין מצבי שינה ליקיצה.
    טונייט לטיפול באינסומניה

    כשאנו ישנים, ולצופה מן הצד נדמה כי אנו במצב של שינה עמוקה, מתחוללים במוחנו מספר תהליכים במקביל. גופנו ומוחנו חווים כמה מחזורי שינה; תאי עצב חוברים זה לזה ופועלים כיחידה; ומוליכים עצביים מווסתים את פעילותנו - בין מצבי עירות לשינה.
    לישון טוב

    נולד לכם תינוק חדש? זה לא אומר שאתם חייבים להיפרד לשלום משנת הלילה האיכותית שלכם, לפחות לא לזמן רב. אל תשכחו, חוסר שינה מתמשך עלול לפגוע בתפקודכם.
    טונייט לטיפול באינסומניה

    כמחצית מבני ה- 60 פלוס סובלים מנדודי שינה ויש לכך כמה פתרונות יעילים. מבוגרים שישנים היטב זוכים לבריאות נפשית וגופנית טובה יותר.
    חוסר שינה

    ולהחזיר את הלילה לשליטתכם

    אם גם אתם מתקשים להירדם אתם בוודאי מחפשים לכך פתרון. חשוב לבחון את אורך החיים שלכם כדי לבדוק אולי אתם גורמים לעצמכם לקושי בהירדמות, אך אם חוסר השינה נמשך חשוב לטפל בנושא באמצעות אכילה נכונה, התעמלות, צמצום המתח הנפשי וטיפול תרופתי פשוט
    נדודי שינה

    לא מצליחים להירדם בלילה? מתעוררים פעמים רבות במהלך הלילה או מתעוררים עם אור ראשון? ייתכן שגם אתם סובלים כעת מהפרעות שינה. מחסור בשינה עלול לשבש את החיים, אך כיום שיטות טיפול שונות יסייעו לכם עם בעיות השינה כך שתוכלו להירדם בקלות ולקום רעננים
    כדורי שינה

    כל מה שרציתם לדעת

    כמעט כל האוכלוסייה סובלת בשלב זה או אחר בחייה מנדודי שינה. בין אם אתם עוברים תקופה לחוצה ובין אם יש סיבה אחרת בגללה אתם לא נרדמים – אין צורך להמשיך לסבול. כיום תוכלו למצוא בבית המרקחת כדורי שינה ללא מרשם רופא שיסייעו לכם לעבור את הלילה ולקום בבוקר רעננים
    לכל הכתבות
    איך תרצו שנדבר?דלג על איך תרצו שנדבר?
    עבור לתוכן העמוד