המחשבה שלנו, הבריאות שלך
חיפושדלג על חיפוש
    נדודי שינה
    תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד
    טונייט לטיפול באינסומניה (הגדל)

    שינה עמוקה ומחזורי שינה

    15/06/2018
    כשאנו ישנים, ולצופה מן הצד נדמה כי אנו במצב של שינה עמוקה, מתחוללים במוחנו מספר תהליכים במקביל. גופנו ומוחנו חווים כמה מחזורי שינה; תאי עצב חוברים זה לזה ופועלים כיחידה; ומוליכים עצביים מווסתים את פעילותנו - בין מצבי עירות לשינה.
    טונייט לטיפול באינסומניה (הגדל)

    בעודנו ישנים מופחתת הפעילות בגזע המוח אך בקליפת המוח ובקדמתו תנועה ערה

    כשאנו ישנים, ולצופה מן הצד נדמה כי אנו במצב של שינה עמוקה, מתחוללים במוחנו מספר תהליכים במקביל. גופנו ומוחנו חווים כמה מחזורי שינה; תאי עצב חוברים זה לזה ופועלים כיחידה; ומוליכים עצביים מווסתים את פעילותנו - בין מצבי עירות לשינה.
    מזה עשרות שנים עורכים אנשי אקדמייה מתחום מדעי החיים וההתנהגות מחקרים רבים ומנסים לפענח את סודות השינה. חלקם של המחקרים נושא פרי אך למרות הקידמה רב הנסתר על הגלוי.

    בכל זאת, מחקרים שנערכו במעבדות ובמכוני שינה אישרו וביססו את הידיעה כי שינה תקינה בנויה מכמה

    מחזורי שינה

    ללילה (בין ארבעה לחמישה) כאשר כל אחד מהם נמשך כשעה וחצי בממוצע. מה שמסביר לכולנו את נחיצותה של שינה בת כ- 8 שעות ובטיפול מתאים למניעת נדודי שינה (אינסומניה) והפרעות שינה.

    מחזורי השינה

    בכל מחזור שינה אנו נעים ממצבים של עוררות להירדמות וממצב של שינה קלה לשינה עמוקה או לשינת חלום (שינת רע"מ - Rem Sleep)

    1. שלב ראשון – שלב "הנים לא נים" ובה מתרחש המעבר ממצב עירות למצב שינה. שלב זה אורך כמה דקות, במהלכו מואטת תנועת העיניים ומתח השרירים הולך ורפה, עד להירדמות מלאה.
    2. שלב שני – שלב השינה השטחית. מצב שמאופיין בשינה קלה, תנועת גלי המוח ממשיכה להאיט אך מעת לעת מתרחשות התפרצויות אקראיות של גלים מהירים. התפרצויות אלו, כך מניחים,  גורמים לנו להקיץ במהרה.
    3. שלבים 3-4 - שלבי השינה העמוקה המאופיינים בתנועת גלי מוח איטיים במיוחד ובנשימה סדירה. לשינה העמוקה חשיבות רבה. בשלב זה מתחדשים מאגרי האנרגיה ומתרחשת התאוששות ממאמצים גופניים ונפשיים. עומק השינה נמדד בדציבלים (ברמת הרעש שיש ליצור כדי להעיר אותנו).
      לסובלים מבעיות שינה זמניות או קבועות חשוב להגיע למצב של שינה מלאה, הכוללת את שלבי השינה העמוקה, כדי לתחזק את הגוף ולעשות לו "ריסט". 
    4. השלב החמישי – שנת החלום, קרויה גם שנת הרע"מ Rem Sleep)). בשלב מופסקת פעילות הגוף בעוד תנועת ריצודי העיינים הופכת למהירה וקצב הלב והנשימה הולך וגובר. שינה זו מאופיינת בחלימה ורוב החלומות מתרחשים בשלב זה. שינת הרע"מ חיונית במיוחד, היא נחוצה להתרעננות של מערכת העצבים, לארגון המידע ולשימור הזכרון. זמן שינת הרע"מ הוא כחמישית מזמן השינה הממוצע ולקראת סוף הלילה מתארך משכה.

    מחזורי שינה מלאים הכוללים שלבי שינה עמוקים, לצד שנת רע"מ הם נחלתם של מירב היונקים והציפורים.
    שינה טובה מבטיחה לגופנו תפקוד תקין על מכלול מערכותיו. בזמן השינה מופרשים חומרים חיוניים המחזקים את תפקודה של המערכת החיסונית וכן קבוצה של מתווכים עצביים, המשפעלים אנזימים לניקוי המוח מרדיקלים חופשיים.
    שינה תקינה מסייעת לתהליכי למידה וסריקות מוח שנערכו חיזקו את הסברה. נמצא ששנת הרע"מ מתארכת בימים שאחרי לימוד אינטנסיבי וחסך בה גרם לקשיים בהפנמת החומר שנלמד, מה שמסביר את חשיבותה בקרב ילדים, מתבגרים וסטודנטים.

    לשינת לילה סדירה בכלל ולשלב שינת הרע"מ בפרט השפעה על המערכות הנוירוניות. בשלב זה מתארגן מערך הקשרים הסינפטיים האחראי על לשיפור ההולכה החשמלית של פקודות מהנוירונים לתאי המטרה (ל"פועלי השטח של גופנו") המבצעים את פקודות המוח בזמן עירות ובזמן שינה. ניתוק מהמציאות המתרחש בעת שינה הוא מנגנון חיוני לחיים איכותיים ולשרידה.

     מצב שינה טובה הוא מנגנון שהטבע העניק לנו, כדי לייעל ולשמר את תקינותן של מכלול מערכות גופנו. לכן מומלץ וחשוב לטפל בבעיות שינה זמניות ובאינסומניה.

    כתבות נוספות בנושא

    טונייט לטיפול בנדודי שינה

    חלק שני

    כדי לרפא בעיות שינה מתרכז הטיפול בחיזוק מערכת הדם. על מנת לשפר את איכות השינה ואת המעבר מערות לשינה מומלצת אכילת מזונות בעלי אנרגיה מצננת ומרגיעה (כגון שעורה, חיטה, אבטיח ותה ירוק) ועל הימנעות ממזונות בעלי אנרגיה חמה (כמו בשר בקר ואלכוהול) שיכולים לגרום לנדודי שינה.
    טיפול היפנוטי מיטיב עם אנשים הסובלים מהפרעות שינה

    סקירת שיטות טיפול

    זו הכתבה הראשונה בסדרה בה נסקור מגוון של טיפולים פסיכולוגים, הוליסטיים ומשלימים לטיפול ולהתמודדות עם בעיות שינה והפרעות שינה שונות. מקורן של הפרעות שינה רב ושונה מאדם לאדם, קיימות מבחר סיבות שמצריכות חשיבה הוליסטית ואישית לטיפול במתלוננים על נדודי שינה.
    טונייט  - הפרעות שינה זמניות

    השינה היא אחד המנגנונים החשובים ביותר להתפתחותנו ולתפקוד מערכות גופנו. מנגנון אבולוציוני שנשמר אצל מרבית בעלי החיים, בעלי הכנף ואצל בני האדם. הפרעות שינה הם שם כולל למגוון בעיות הניכרות בכמות השינה ובאיכותה, במקצבי השינה ובתדירותה, בשינויים פיזיולוגיים והתנהגותיים חריגים והמתרחשים במהלכה, ובמעבר בין מצבי שינה ליקיצה.
    לישון טוב

    נולד לכם תינוק חדש? זה לא אומר שאתם חייבים להיפרד לשלום משנת הלילה האיכותית שלכם, לפחות לא לזמן רב. אל תשכחו, חוסר שינה מתמשך עלול לפגוע בתפקודכם.
    טונייט לטיפול באינסומניה

    כמחצית מבני ה- 60 פלוס סובלים מנדודי שינה ויש לכך כמה פתרונות יעילים. מבוגרים שישנים היטב זוכים לבריאות נפשית וגופנית טובה יותר.
    חצי טבליית טונייט ולישון

    זה לא בשבילכם

    מתבגרים זקוקים לשינה בת כתשע שעות אך מחקרים עדכניים מוכיחים שהם ישנים פחות משמונה שעות בלילה. הרגלי השינה של מתבגרים השתנו מאוד בשנים האחרונות. הם מבלים מחוץ לבית עד לשעות הלילה המאוחרות ולעיתים רבות שותים ממריצים ואלכוהול, צופים בטלוויזיה שעות רבות או גולשים ללא הפסק ברשתות החברתיות.
    חוסר שינה

    ולהחזיר את הלילה לשליטתכם

    אם גם אתם מתקשים להירדם אתם בוודאי מחפשים לכך פתרון. חשוב לבחון את אורך החיים שלכם כדי לבדוק אולי אתם גורמים לעצמכם לקושי בהירדמות, אך אם חוסר השינה נמשך חשוב לטפל בנושא באמצעות אכילה נכונה, התעמלות, צמצום המתח הנפשי וטיפול תרופתי פשוט
    נדודי שינה

    לא מצליחים להירדם בלילה? מתעוררים פעמים רבות במהלך הלילה או מתעוררים עם אור ראשון? ייתכן שגם אתם סובלים כעת מהפרעות שינה. מחסור בשינה עלול לשבש את החיים, אך כיום שיטות טיפול שונות יסייעו לכם עם בעיות השינה כך שתוכלו להירדם בקלות ולקום רעננים
    כדורי שינה

    כל מה שרציתם לדעת

    כמעט כל האוכלוסייה סובלת בשלב זה או אחר בחייה מנדודי שינה. בין אם אתם עוברים תקופה לחוצה ובין אם יש סיבה אחרת בגללה אתם לא נרדמים – אין צורך להמשיך לסבול. כיום תוכלו למצוא בבית המרקחת כדורי שינה ללא מרשם רופא שיסייעו לכם לעבור את הלילה ולקום בבוקר רעננים
    חוסר שינה

    על בריאותינו הכללית

    אל תתנו לנדודי השינה לשבש את חייכם, שינה טובה היא ערובה לחיים טובים ומאוזנים. חוסר שינה משפיע על מנגנוני גופנו ועל בריאותינו הכללית. טונייט, תרופה ללא מרשם, להקלה בהפרעות שינה זמניות מספקת פתרון לבעיה. טונייט מיועדת כעזר לשינה ואינה ממכרת.
    לכל הכתבות
    איך תרצו שנדבר?דלג על איך תרצו שנדבר?
    עבור לתוכן העמוד