מנדודי שינה לשינה עריבה - סקירת שיטות טיפול

17/06/2010
מאת חיי טייב, מנהל מותג טונייט לטיפול בהפרעות שינה זמניות

זו הכתבה הראשונה בסדרה בה תינתן סקירה של מגוון טיפולים פסיכולוגים, הוליסטיים ומשלימים לטיפול ולהתמודדות עם בעיות שינה והפרעות שינה שונות.

כולנו זקוקים לשינה רציפה ועמוקה, לזמני רגיעה בהם מואטת פעילותנו הגופנית והמוחית. עת בה אנו מעניקים למערכות הפיזיולוגיות והנפשיות שלנו זמן למנוחה, לחיזוק המערכת החיסונית, לגדילה, לעיבוד ושימור הזיכרון. מקורן של הפרעות שינה רב ושונה מאדם לאדם, קיימות מבחר סיבות שמצריכות חשיבה הוליסטית ואישית לטיפול במתלוננים על נדודי שינה. לכן מומלץ להתייעץ בגורם רפואי מוסמך, הלוקח בחשבון את מכלול בעיותיו הרפואיות של הפונה: מחלות פיזיולוגיות, פציעות, מרכיבי אישיות, גיל ומבנה נפשי. רופא שידע להתאים לפונה תמהיל טיפול אישי - טיפול בתרופות שינה בצד טיפול פסיכולוגי, טיפול באמצעות הרפואה הסינית או באמצעות דמיון מודרך - שילובים נכונים ושיבטיחו מזור מקיף.

גם לנו, הסובלים מנדודי שינה כדאי להכיר את מבחר השיטות לטיפול בבעיות שינה. להכיר את עצמנו ואת סוג הטיפולים שמתאים לבעיה ולאופיינו.
אין בשיטות אלה המלצה כי אם הצעה לבחינת האפשרות הקיימות כדי להיטיב את שנתנו.

בחלק הראשון של המאמר נסקור 4 שיטות טיפול קונבנציונאליות ומשלימות. ובמאמרי המשך נסקור שיטות אלטרנטיביות.


דכאון והפרעות שינה

לדכאון ובעיות שינה השפעה הדדית שנחקרה במשך שנים ונמצא כי הקשר ביניהם מובהק. הנתונים קשים ומעידים שמעל ל80% מהחולים בדכאון סובלים גם מנדודי שינה. ואחוזים גבוהים מהסובלים מדכאון יסבלו גם מהפרעות שינה.
מחקרים מתקדמים מניחים כי אצל חלק מהאנשים הסובלים מנדודי שינה ניתן לנבא כי יחלו בדכאון. המחקרים בשלבים ראשונים ומצביעים על כיוונים שונים והפוכים: 1) נדודי שינה מעודדים את תהליכי הייצור של הסרוטונין, מוליך עצבי שידוע כמשפר את מצב הרוח ומונע דכאון; 2) חוסר השינה שנגרם בשל נדודי השינה (הגם שהוא מסייע ביצירת המוליך העצבי) גורם לעייפות, עצבנות, פגיעה בזכרון וחוסר יכולת לתפקד רגיל, מצב שמגביר את הדכאון.
בעשור האחרון, כאשר הולך ורווח השימוש בתרופות נוגדות דכאון (ובחלק מהמקרים משפר את איכות השינה) מבינים הרופאים כי למרות הפתרון התרופתי העקיף לחלק מהסובלים מנדודי שינה כדאי לשלב גם טיפול פסיכולוגי התנהגותי או שיטות גוף-נפש.
טיפולים אלו יעילים במקרים רבים, בהיותם מנטרלים הן את הסיבות הגורמות לדכאון והן את הסיבות הגורמות להפרעות שינה.


טיפול פסיכולוגי התנהגותי קוגנטיבי

טיפול התנהגותי קוגניטיבי (אנגלית: CBT - Cognitive Behavioral Therapy) מסייע בביטול ההתניה הסמויה, קרי בנטרול המחשבות האוטומטיות המשפיעות על התפקוד ההתנהגותי. הפסיכולוג מלמד את המטופל להכיר את עצמו ולזהות "בזמן אמיתי" את המחשבות ההכרתיות שמשפיעות על התנהגותו, בבעיות ספציפיות ובמקרים של קשיי הירדמות: "אם אירדם אני לא אשמע את הילד", "אני מפחד לישון כי שוב יהיו לי סיוטים".
ניתוח התהליך החשיבתי מאמן את המטופל ל"שוחח עם המחשבות המטרידות" ומאפשר לו לתרגל התנהגויות חליפיות ושאינן מושפעות מהן. הן מאפשרות לו לפעול באופן עצמאי ולא אוטומטי. ללמוד שהמחשבות המטרידות נובעות מאופן הפירוש שלו את המציאות.
טיפול CBT נמצא יעיל במקרים של דכאון, חרדות ונדודי שינה. יתרונה הנוסף של השיטה נעוץ במספר הפגישות הקצר יחסית ובהשפעה ארוכת הטווח על תפקודו של האדם, היות והוא רוכש כלים התנהגותיים-הכרתיים.
במקרים מסוימים משולב הטיפול ההתנהגותי קוגנטיבי בנטילה זמנית של תרופות לבעיות שינה.


היפנוזה

היפנוזה היא תהליך נפשי שמתרחש בעת שהמהפנט גורם לאדם אחר (המהופנט) להפנות את הקשב כלפי פנים. מצב המאפשר לאדם להגיע לנבכי נפשו ומשאביו הפנימיים. בתהליך ההיפנוטי שרוי המהופנט במצב תודעתי חלקי, מה שמאפשר לו לחוות ולבצע דברים שהוא נמנע מלהרגיש או לעשות במצב של ערות.
באמצעות אמירות סוגסטיביות (השאות) חווה המהופנט התנסות ברצף של תחושות ורגשות וכן ביצוע של מטלות פיזיולוגיות. יעילותה של השיטה טובה משום שהיא מאפשרת למהופנט לחוות במקום בטוח ובאמצעות מהפנט אמין ומוסמך - סדרה של אירועים ותהליכים שהוא חושש מהם.
טיפול היפנוטי מיטיב עם אנשים הסובלים מהפרעות שינה משום שסדרת הטיפולים ההיפנוטית "חותמת" במטופל יכולת התמודדות חיובית עם חששות, מחשבות המטרידות, קשיי הירדמות ופחד מהירדמות.
היפנוזה מתאימה לאנשים סוגסטיביים ולפני שמתחילים חשוב לוודא שהמטפל בעל תעודה ומוסמך להיפנוזה.

מדיטציה כטיפול בהפרעות שינהטיפולי גוף נפש

טיפולי גוף נפש הם שם כולל למגוון נרחב של שיטות פסיכולוגיות והעידן החדש (ניו אייג'). מתודות אלטרנטיביות שנמצאו יעילות בהפחתת לחצים, בהתמודדות עם עייפות, דאגנות יתר, פחדים וחרדות.
תרגול קבוע של מדיטציה, סוגי נשימות, יוגה, דמיון מודרך, "ניעור וריקוד" בקבוצה או בטיפול פרטני  מקנה למתאמן בהם כלים לשימוש עצמאי בכל עת.
טיפולים אלו מבנים באדם יכולת קשב, ריכוז ורוגע והשימוש בהם הולך ותוכף. פסיכולוגים, פסיכיאטרים ורופאים רבים משלבים שיטות אלטרנטיביות בטיפול הקונבנציונלי.
אימוץ הגישות על ידי רשויות הבריאות וקופות החולים נובע ממחקרים חדשניים שמוכיחים כי תרגול שבועי ומסודר מקנה למתאמן כלים פשוטים וישימים לבניית היכולת לריפוי עצמי.
ארבע השיטות שסקרנו מהוות חלק קטן ממגוון עצום של שיטות לטיפול בהפרעות שינה. בכתבות המשך נדון במתודות של הרפואה הטבעית, ניתוחים וטכנולוגיות חדשניות: רפואה סינית, רפואה טבעית, רפלקסולוגיה, הומאופטיה, פרחי באך, גלי רדיו, אפקט בוהר, רייקי, ניטור באמצעות שעון לקצבי שינה, הדרכה רוחנית ותזונה נכונה.
שינה טובה נחוצה לבריאותנו הפיזית, היא חיונית לבניית החוסן הנפשי ומבטיחה את איכות חיינו.

לחלק השני של מנדודי שינה לשינה עריבה.  

הדפסשלח לחבר
כתבות בנושא
טפטפים
מוקוליט
פמינה יאנג
נורלבו
לקטופיל יאנג
גייסטליך