נוטלים כדורי שינה? תבחרו כדור שאינו מסוכן

29 ביולי 2018

קשה לכם להירדם בלילה? כדורי שינה יכולים להיות פתרון לבעיות שינה, בתנאי שיודעים איך להשתמש בהם וממה להיזהר

אם חשבתם שגלולה אחת קטנה יכולה לפתור את בעיות השינה שלכם, כדאי שתבינו שהעניין לא פשוט עד כדי כך. בדרך כלל בעיות שינה הן רק הסימפטום לבעיה גדולה יותר, ובמקרים מסוימים, כדורי שינה שאינם מתאימים לכם יכולים להחמיר את הבעיה בטווח הרחוק. אז איך יודעים מתי אפשר לקחת כדור שינה, ואיך חוזרים ליהנות משנת לילה רצופה?

 

אז קודם נסביר מה הם בעצם כדורי שינה

כדורי שינה או תרופות משרות שינה הן תרופות נפוצות המצויות בשימוש נרחב בשנים האחרונות, ומכילות מרכיבים שמשפרים את היכולת להירדם ולישון. השימוש בכדורי שינה יכול להיות במקרים של הפרעות שינה תקופתיות, למשל כתוצאה מלחץ וחרדות או בכדי לעזור בהתאוששות מטיפול רפואי או ממצבים של שינויים בשגרת החיים או טיסות ארוכות.

כדורי שינה מכילים תרכובות הפועלות על מערכת העצבים המרכזית להרגעה ולסיוע ביכולת ההירדמות והשינה. התרופות נבדלות ביניהן במשך ההשפעה, מנגנון הפעולה ובפרופיל תופעות הלוואי והסיכון ההתמכרותי שלהן. כאשר משתמשים בכמויות נכונות ולפי הוראות השימוש, כדורי השינה יכולים לסייע בשינה טובה יותר ובתחושת רעננות בבוקר.

עם זאת, חשוב להבין שטבלייה אחת קטנה אינה יכולה לפתור את בעיות השינה שלכם, שכן בדרך כלל בעיות שינה הן רק הסימפטום לבעיה גדולה יותר, ובמקרים מסוימים, כדורי שינה שאינם מתאימים לכם יכולים להחמיר את הבעיה בטווח הרחוק. אז איך יודעים מתי אפשר לקחת כדור שינה, ואיך חוזרים ליהנות משנת לילה רצופה?

 

הסכנות בנטילת כדורי שינה

קשיים בהירדמות, נדודי שינה (אינסומניה) ושינה לא רציפה הן תופעות היכולות להופיע בכל גיל ובכל מצב. הסיבות לכך יכולות רבות, ביניהן בעיות רפואיות, בעיות פסיכולוגיות כגון לחץ וחרדה או בעיות נפשיות.

ישנן מספר סכנות בנטילת כדורי שינה:

  • תופעות לוואי: חשוב לדעת שלכל כדורי השינה עם מרשם יש תופעות לוואי. בין התופעות שיכולות להופיע: תחושת עייפות ביום למחרת, בלבול ויובש בפה, כאבי ראש או כאבי שרירים .
  • מינון: אם מדובר בבעיית שינה מתמשכת, יהיה עליכם להעלות את המינון של הכדורים על מנת שהם ישפיעו. ככל שתיקחו יותר כדורים הסכנה היא שתתמכרו אליהם או שתסבלו מתופעות לוואי.
  • תלות בכדורים: נטילה ממושכת של כדורי שינה עלולה ליצור אצלכם תלות, כך שבכל פעם שתרצו לישון תיקחו כדור במקום לנסות ולהירדם בלעדיהם.
  • נטילת כדורי שינה עם תרופות אחרות: כדורי שינה יכולים להפריע לפעולה של כדורים אחרים שאתם נוטלים ואף לסכן את בריאותכם. הסכנה גדולה יותר כאשר מדובר בכדורי שינה עם מרשם רופא, ואז אתם עלולים לסבול מתופעות לוואי.
  • רגרסיה: במקרים מסוימים, אם אתם נאלצים להפסיק להשתמש בכדורי שינה, בעיקר כדורים עם מרשם, נדודי השינה עלולים לחזור ואולי אפילו להחמיר.

כללים מנחים לשימוש בכדורי שינה

לפני השימוש בכדורי שינה , עם או בלי מרשם, מומלץ לפעול לפי ההנחיות הבאות:

  • אם מדובר בתופעה זמנית, שמקורה בלחץ או מתח נפשי, יעפת (ג’ט לג) וכדומה, ניתן לקחת כדורי שינה ללא מרשם שכן תוך מספר ימים התופעה תסתדר מאליה.
  • אם הינכם נוטלים תרופות אחרות באופן קבוע, התייעצו עם הרופא לפני תחילת השימוש בתרופה, גם אם מדובר בתרופות ללא מרשם.
  • אם לקחתם כדור שינה, הקפידו על שנת לילה מלאה של 7-8 שעות, על מנת שלא תסבלו מתשישות למחרת.
  • אם שתיתם משקה אלכוהולי לפני השינה, הימנעו מנטילת כדור שינה.
  • בחרו בכדורי שינה בטוחים לשימוש שאינם ממכרים.
  • אם התופעה לא חולפת תוך זמן קצר, פנו לרופא.

 

איך להתגבר על נדודי שינה ללא כדורים?

אם אתם נאבקים עם נדודי שינה, ישנם מספר פתרונות שניתן לנקוט בהם, שאינם כוללים כדורי שינה:

  • קביעת לוח זמנים קבוע של שינה – נסו ללכת לישון ולהתעורר באותה שעה בכל יום, אפילו בסופי שבוע. זה יעזור לווסת את מחזור השינה-ערות הטבעי של הגוף שלך, ויקל על ההירדמות וההתעוררות בזמנים הנכונים.
  • יצירת שגרת שינה מרגיעה – צרו שגרה מרגיעה שתעזור לכם להירגע לפני השינה. למשל אמבטיה חמה, קריאת ספר או האזנה למוזיקה מרגיעה. על ידי כך, אתם שולחים אות למוח שהגיע הזמן להירגע ולהתכונן לשינה.
  • יצירת סביבה נוחה לשינה – ודאו כי חדר השינה שלכם קריר, חשוך ושקט, והשקיעו במזרן ובכריות נוחים. זה ייצור סביבת שינה נוחה, מה שיקל על ההירדמות וההישארות לישון.
  • תרגול טכניקות הרפיה – אם אתה מגלה שהמוח שלך דוהר בלילה, נסה לתרגל טכניקות הרפיה כמו נשימה עמוקה או מדיטציה. זה יכול לעזור להרגיע את המוח ולהפחית את החרדה, מה שמקל על ההירדמות.
  • הגבלת זמן המסך לפני השינה – הימנעו מחשיפה למסכים ולאורות בהירים בשעות שלפני השינה, מכיוון שאלה עלולים לשבש את מקצבי השינה הטבעיים שלך. במקום זאת, נסו לקרוא ספר או לתרגל מדיטציות.

על ידי יישום שינויים אלה באורח החיים וביסוס הרגלי שינה בריאים, ניתן לשפר את השינה שלך מבלי להסתמך על תרופות. עם זאת, אם אתם ממשיכים להיאבק בנדודי שינה למרות מאמצים אלה, חשוב לדבר עם רופא כדי לבחון אפשרויות טיפול אחרות.

לילה טוב.

תפריט נגישות

תפריט ניווטלדלג לתוכן הראשיחלק תחתוןיצירת קשרמפת אתרהצהרת נגישות