התוספת שלא תמיד תופסת

5 ביולי 2018
תוספות שלא תמיד תופסות - מזרקים וכדורים

סביבת החיים המודרנית מציעה שפע של תוספי מזון שאמורים לשפר את איכות החיים, ולסייע להתגבר על חוסר בוויטמינים, מינרלים וחומרים חיוניים אחרים בגוף. על אף שתוספי המזון זמינים ביותר מומלץ לקחת תוספי תזונה רק לאחר בדיקת דם מאבחנת.

תוספי תזונה הפכו לחלק בלתי נפרד מהתזונה, בעיקר בגלל אורח החיים המודרני. עבודה במשרדים, תזונה לקויה ואפילו תרופות מודרניות עלולים לגרום למחסור בוויטמינים מצד אחד, אך גם עלולים לעכב את השפעתם של התוספים עצמם.

סביבת החיים המודרנית מציעה שפע של תוספי מזון שאמורים לשפר את איכות החיים, ולסייע להתגבר על חוסר בוויטמינים, מינרלים וחומרים חיוניים אחרים בגוף. על אף שתוספי המזון נמכרים ללא מרשם רופא בכל חנויות הפארם, חשוב לאבחן את הצורך בתוסף כזה או אחר ולא לרכוש אותו רק על סמך תחושת הבטן, תרתי משמע. מומלץ לקחת תוספי תזונה רק בעקבות בדיקות דם שעשיתם שבהן אובחנתם כסובלים ממחסור בוויטמינים או בחלבונים.

 

זהו עצם העניין

אחד מתוספי התזונה הנפוצים ביותר הוא של ויטמין D3, שאחראי לספיגת סידן וזרחן בעצמות ולשמירה על מבנה העצם. על פי מחקרים אחרונים חלקים גדולים מהציבור בישראל סובלים ממחסור בוויטמין D, בעיקר בגלל החשיפה ההולכת ומתמעטת לשמש. אם גם אתם מבלים חלקים גדולים מהיום במשרדים, בקניונים ובדירות מגורים נטולות מרפסות, כנראה שגם אתם לא סופגים די קרני

שמש כדי לייצר את כמות הוויטמין D הנחוצה לגופכם. ואם זה לא מספיק, הרי שגם תרופות מודרניות עלולות לפגום בספיגת ויטמין D בגוף, ביניהן תרופות אנטי-ביוטיות מסוג ריפמפין, תרופות מסוימות נגד דיכאון, תרופות אנטי אפילפטיות, ואפילו נוגדי חומצה נפוצים, הנמכרים ללא מרשם.
כדי להתגבר על המחסור מומלץ להשלים את כמות הוויטמין המומלצת בעזרת תוספי סידן וויטמין D.

לתקן חסרים בשל טיפולים תרופתיים

פעמים רבות דווקא התרופות המודרניות, שמסייעות לכם להילחם במחלות שונות ולשפר את איכות חייכם, עלולות לפגוע בספיגה הטבעית של ויטמינים בגופכם. תרופות נוגדות אולקוס, למשל, יכולות להפחית את ספיגת ויטמין B12 בגופכם, כמו גם תרופות לטיפול במחלת השיגדון (Gout), או אפילו גלולות למניעת הריון. בני נוער רבים, המשתמשים בתרופות לטיפול באקנה, אינם מודעים לכך שתרופות אלה מכילות ויטמין A, ושילובן עם תוספי מזון המכילים את הוויטמין A עלולות לגרום להרעלה, המתבטאת בכאבי ראש, בחילות, עייפות, יובש בעור וראייה מעורפלת. לעומת זאת, מזונות עשירים בוויטמין B6 עלולים דווקא הם לעכב את השפעתן של תרופות לטיפול במחלת פרקינסון.

גם אלה מכם שמנסים לשמור על אורח חיים בריא ותזונה נכונה, יכולים דווקא לפגוע בספיגת הוויטמינים. דיאטה חריפה, למשל, שמביאה לירידה דרסטית במשקל, יכולה לגרום למחסור בוויטמין B1, שיתבטא אצלכם בתחושות גירוד וצריבה בעור, עצבנות וחוסר תיאבון. צריכת אלכוהול מוגברת, ולעומתה גם שמירה על אורח חיים צמחוני או טבעוני, שאינו כולל מאכלי בשר וחלב, עלולים להביא למחסור בוויטמין A, המתבטא בציפורניים שבירות, שלשולים, עור גס ויבש, עייפות, אובדן תיאבון, עיוורון לילה, חוסר בדמעות, ירידה בחוש הריח ועוד.

כדי להתגבר על המחסור בוויטמינים השונים מומלץ להשתמש בתוספי מזון מסוג מולטי ויטמינים מייד לאחר האוכל. עם זאת, חשוב להקפיד שלא ליטול את התוסף בכמות מוגזמת, שכן גם עודף בוויטמינים עלול להזיק לגופכם.

 

תפריט נגישות

תפריט ניווטלדלג לתוכן הראשיחלק תחתוןיצירת קשרמפת אתרהצהרת נגישות