אוסטאופורוזיס (דלדול עצם) או בריחת סידן - מי בסיכון וכיצד ניתן למנוע אותם?

אוסטאופורוזיס היא מחלה הפוגעת בצפיפות ובחוזק של העצמות וגורמת לדלדול ולהיחלשות  של העצמות, מה שעלול להביא לכך שהן ישברו בקלות יחסית. מכאן גם שמה: אוסטיאו-עצם, פורוזיס-מחוררת. התסמינים הנפוצים ביותר של המחלה, הם שברים בירך, בחוליות ובאמות. מומחים רבים נועצים את הסיבה לאוסטאופרוזיס בחוסר סידן, וממליצים על צריכת סידן של 1000-1200 מ"ג ביום.

 

לפי נתוני משרד הבריאות , אוסטאופרוזיס נפוצה בעיקר בקרב נשים לאחר גיל המעבר, אך לא בהכרח: 9.3% מכלל הנשים מגילאי 21 ואילך חולות במחלה ובכלל זה גם נשים צעירות יותר. בקרב נשים בגילאי 45-64 חולות 13% באוסטאופרוזיס ובקרב בנות 65 ומעלה, כבר 32% חולות באוסטאופרוזיס.

 

לאוסטאופרוזיס ישנם גורמי סיכון גנטיים ופיזיולוגיים שאינם תלויים באדם או בסגנון חייו אך יש בהחלט גם גורמים שהם בשליטה של כל אחד ואחת מאיתנו. מודעות לגורמי הסיכון הגנטיים והסביבתיים תאפשר לנו לדעת האם אנחנו נמצאים בקבוצת סיכון ומה ניתן לעשות על מנת למזער, ככל הניתן, את הסיכוי לחלות במחלה.

הידעת?
לפי נתוני המרכז הלאומי לבקרת מחלות , טיפול תרופתי משפר באופן משמעותי  את התקדמות תהליך דלדול הסידן בגוף.

צרכת מספיק סידן היום?

מחשבון סידן יומי

גורמי סיכון לאוסטאופורוזיס שאינם בשליטתנו

  • נטייה גנטית : מבנה העצמות תלוי בגנים שמתקבלים בתורשה מהמשפחה. למעשה, אם אחד ההורים סובל ממחלת האוסטאופורוזיס, יתכן שגם ילדיהם יסבלו מהן.
  • גיל : הדלדלות עצם מתחילה בגיל מבוגר, כך שבגיל 70 ומעלה כמחצית מהאוכלוסייה בגיל זה תסבול מאוסטאופרוזיס.
  • מגדר : היחלשות העצמות בעקבות בריחת סידן נפוץ יותר בקרב נשים ובמיוחד בקרב נשים בגיל המעבר - עד פי עשרה מאשר בקרב גברים . גוף האישה מייצר את הורמון המין הנשי, שתפקידו להגן על העצמות. בסביבות גיל 50, שזו תקופת גיל המעבר, הגוף מפסיק לייצר את הורמון האסטרוגן, ולכן הסיכון לחלות באוסטאופרוזיס עולה בגיל זה.
  • מבנה גוף : בעלי מבנה גוף קטן ורזה נמצאים בסיכון לחלות באוסטאופרוזיס.
  • מצב בריאותי : למצב הבריאותי יש השפעה על מחלת האוסטאופרוזיס. מחלות כרוניות שונות, רמות נמוכות של אסטרוגן בקרב נשים, בעיות בספיגת מזון כגון צליאק ואנשים שעברו השתלות איברים נמצאים בקבוצת סיכון גדולה יותר לחלות במחלה.

גורמי סיכון לאוסטאופורוזיס שניתנים לטיפול ולמניעה

  • משקל : אנשים שה-BMI (body mass index) שלהם נמוך 19g/m2.
  • חוסר פעילות גופנית : השרירים של אנשים שאינם מבצעים פעילות גופנית באופן קבוע עלולים להיות חלשים ולכן הם עלולים לסבול מהמחלה.
  • עישון : מעשנים עלולים לסבול משברים בעצמות יותר ממי שלא מעשן. 
  • אלכוהול : שתיית אלכוהול מרובה (למעלה משלוש כוסות ביום בממוצע) עלולה להעלות את הסיכון לחלות באוסטאופרוזיס.
  • תזונה : אי צריכת סידן מספקת פוגעת במבנה העצמות ומחלישה אותו. כמו כן, מחסור בויטמין D פוגע בספיגת הסידן בגוף, ולכן אם אתם סובלים ממחסור בסידן אתם נמצאים בקבוצת הסיכון לחלות ב באוסטאופרוזיס. בנוסף, אי אכילת פירות וירקות פוגעת אף היא בעצמות משום שפירות וירקות מכילים מינרלים חשובים לבריאות העצם כגון: מגנזיום, ויטמין K ואשלגן. 

     

אני חושב שאני בקבוצת סיכון. מה עליי לעשות?

קשה מאוד לזהות את מחלת האוסטאופורוזיס כיוון שבדרך כלל אין לה סימנים מקדימים ולכן אנשים רבים אינם מודעים לכך שהם סובלים מתופעת בריחת סידן, ומגלים זאת רק כשהם שוברים עצם. סימנים נוספים היכולים להעיד על המחלה הם כאבי גב כרוניים, הנמכה וקימור בגב העליון. אם הבחנתם באחד הסימנים הללו, או שאתם נמצאים באחת מקבוצות הסיכון, מומלץ לנקוט בצעדים הבאים:

  • פנו לרופא המשפחה בהקדם לצורך אבחון ובדיקה לזיהוי המחלה: כיום ישנן בדיקות שונות לגילוי המחלה, כגון בדיקות צפיפות עצם ובדיקות רנטגן היכולות לבדוק אם אתם סובלים מבריחת סידן.
  • הקפידו על תזונה נכונה: הכוללת סידן וויטמין D השומרים על בריאות העצמות. מאחר ולא ניתן לקבל את הכמות הנדרשת ממזון בלבד, מומלץ להוסיף לתפריט תוספי סידן ותוספי ויטמין D.
  • תתחילו להתעמל: אף פעם לא מאוחר להתחיל בפעילות גופנית. ספורט מחזק את השרירים ואת העצמות ומסייע במניעת נפילות. כמו כן, פעילות גופנית עשויה להאט את תהליך איבוד העצם.

     

כל המידע אודות אוסטאופורוזיס ואודות בריחת סידן:

סידן מהצומח

צמחונות ואוסטאופורוזיס, הכל על סידן מהצומח

צמחונים וטבעונים הנמנעים מצריכת מזונות מהחי יכולים להפחית את הסיכון לאוסטאופורוזיס בסיועם של מקורות צמחיים עשירים בסידן. מזונות אלו יעניקו לצורכים אותם שלל רכיבים תזונתיים איכותיים ויספקו הגנה לעצמות בפרט ולגוף בכלל
5/03/2014
תוספת סידן למניעת אוסטאופורוזיס

מה הסיכונים של מחלת אוסטאופורוזיס?

הסיכון המרכזי במחלת האוסטאופורוזיס הוא בחשאיותה. ברוב המקרים היא מתגלה עקב שבר בחוליות הגב, בשורש כף היד או בצוואר הירך כאשר היא במצב חריף ומתקדם. קראו כאן על אודות הסיכונים העיקרים באוסטאופורוזיס ועל האופן שבו ניתן להתמודד עם השלכותיה
17/03/2013

מסת עצם תקינה בגיל ההתבגרות תמנע אוסטאופורוזיס

מחקרים מראים כי גיל ההתבגרות הוא קריטי עבור התפתחות תקינה של העצמות. פעילות גופנית, תזונה עשירה בסידן, חשיפה מבוקרת לשמש ושימוש בתוספי סידן יסייעו להתפתחות תקינה מסת העצם בתקופה זו של גדילה מואצת ויפחיתו באופן משמעותי את הסיכון לחלות באוסטיאופורוזיס בגיל מבוגר
28/03/2012

אוכלים ובונים: מניעת אוסטאופורוזיס על ידי תזונה נכונה

אוסטאופורוזיס, מחלה הגורמת לדילול העצם ולהפיכת העצמות לשבירות, היא מחלה שכיחה הפוגעת בכל אישה שלישית במהלך חייה. הרפואה עדין איננה יודעת לרפא אוסטיאופורוזיס ולכן הדבר הנכון ביותר הוא למנוע את היווצרות המחלה. בואו ללמוד מה לאכול מגיל צעיר וכיצד לשמור על העצמות באמצעות תזונה נכונה
14/04/2011

האם אני בקבוצת סיכון לחלות באוסטאופורוזיס?

למרות מה שנהוג לחשוב, בריחת סידן עלולה לפגוע באוכלוסיות שונות, ולא רק במבוגרים. בחלק מהגורמים למחלה אפשר לשלוט ואף למנוע מראש, אבל יש גורמים שלא ניתנים לשליטה. כך תדעו אם אתם בסכנה לחלות באוסטיאופורוזיס
14/10/2010

שמירה על בריאות העצם - המלצות ארגון האוסטאופורוזיס העולמי

צריכת הכמות היומית המומלצת של סידן - בין אם באמצעות מזון, תוספים, או שילוב של השניים - היא הכרחית לשמירה על חוזק העצם ויכולה למלא תפקיד מכריע במניעת שברים הנובעים מאוסטיאופורוזיס. בכתבה המלצות לצריכה יומית של סידן וויטמין D ומחשבון להורדה.
14/06/2010
אקילו ספורט
מוקוליט
טפטפים
פמינה יאנג
לקטופיל יאנג
גייסטליך