המחשבה שלנו, הבריאות שלך
חיפושדלג על חיפוש
    אוסטאופורוזיס
    תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד
    אוכלים ובונים: (הגדל)

    אוכלים ובונים:מניעת אוסטאופורוזיס על ידי תזונה נכונה

    14/04/2019
    אוסטאופורוזיס, מחלה הגורמת לדילול העצם ולהפיכת העצמות לשבירות, היא מחלה שכיחה הפוגעת בכל אישה שלישית במהלך חייה. הרפואה עדין איננה יודעת לרפא אוסטיאופורוזיס ולכן הדבר הנכון ביותר הוא למנוע את היווצרות המחלה. בואו ללמוד מה לאכול מגיל צעיר וכיצד לשמור על העצמות באמצעות תזונה נכונה
    אוכלים ובונים: (הגדל)

    אוסטאופורוזיס היא מחלה נפוצה הפוגעת בעצמות והופכת אותן לחלולות, מדוללות ושבירות. המחלה פוגעת בעיקר בנשים מעל גיל 50 ולפי מחקרים אחרונים כל אישה שלישית בגילאים אלו, תחלה ב אוסטאופורוזיס במהלך חייה.
    הטיפול הרפואי שקיים כיום לאוסטיאופורוזיס אינו מביא לריפוי מלא אלא תורם למניעת הידרדרות המחלה או הקלה על התסמינים. לכן, מומלץ לנשים בקבוצת הסיכון לפעול כבר מגיל צעיר למניעת המחלה, על ידי חיזוק העצמות ושמירה על מסת העצם באמצעות צריכת סידן בכמות מספקת אם באמצעות תוספי תזונה ואם באמצעות הקפדה על תזונה נכונה ובריאה.

    צריכת הסידן המומלצת בגילאים השונים

    90% ממסת העצם נבנית עד גיל 20 , ובין הגילאים 20-35 נבנים 10% הנותרים. בין הגילאים 35-50 מסת העצם נשמרת ומגיל 50 בערך, סביב השינויים ההורמונלים של גיל המעבר והפסקת המחזור החודשי, יש תהליך מואץ של אובדן מסת עצם שנעצר רק עם התאזנות רמת ההורמונים בגוף בסוף גיל המעבר.

    קיימים ארבעה גורמים שמשפיעים על מסת העצם:

    • נטייה גנטית 
    • רמת הפעילות הגופנית 
    • אכילת מזון המכיל סידן 
    • רמת הורמונים תקינה בגוף

    כדי להגיע למסת עצם מקסימלית, חשוב לאכול מזון המכיל סידן החל מתקופת הילדות, ולשמור על רמות סידן תקינות גם לאורך תקופת הבגרות. האקדמיה הלאומית למדעים בארצות הברית מפרסמת את כמות הסידן המומלצת לצריכה יומית:

    • גילאי 1-3: 700 מיליגרם ביום
    • גילאי 4-8: 1000 מיליגרם ביום
    • גילאי 9-18: 1,300 מיליגרם ביום
    • גילאי 19-50: 1,000 מיליגרם ביום (נשים)
    • מגיל 50 ומעלה: 1,200 מיליגרם ביום (נשים)
    • גברים עד גיל 70, 1000 מ"ג ליום.  מעל גיל 70, 1200 מ"ג ליום
    • הריון והנקה- 1300 מ"ג ליום, מתחת לגיל 18 ו 1000 מ"ג ליום מעל גיל 18.

    צורכים סידן ומחזקים את העצם

    כדי להגיע לכמות הסידן המומלצת ביום כדאי לאכול מזונות עשירים בסידן ולהימנע ממזונות המונעים את ספיגת הסידן. בניגוד למיתוס, לא רק מוצרי חלב מכילים סידן – ישנם מזונות נוספים המכילים סידן בכמות גדולה יותר ממוצרי חלב וכדאי לכלול אותם בתפריט היומי.


    מזונות המכילים כמות גדולה של סידן:

    • שומשום מלא וטחינה מלאה
    • גבינה צהובה, גבינה מותכת, גבינה צפתית וגבינה מלוחה
    • סרדינים וסלמון
    • שקדים ללא הקליפה, אגוזי לוז, אגוזי ברזיל וזרעי פשתן

    מזונות נוספים המכילים סידן בכמות טובה:

    • סויה ואצות
    • ירקות: ברוקולי, כרוב, עלים ירוקים, גמבה
    • חרובים ופירות יבשים
    • פירות: תאנים, שזיפים, תפוזים, מלון, גויאבה, תות שדה
    • מוצרי חלב עיזים

    חשוב לדעת: שומן עוזר לסידן להיספג בגוף.  תזונה נכונה כוללת מזונות המכילים סידן יחד עם שומן – מסיבה זו, אכילת מוצרי חלב דלי שומן או שמכילים כמות קטנה מאוד של שומן עלולה לפגוע בספיגת הסידן ממוצרים אלה. כדאי לחלק את צריכת הסידן על פני כל היום ולאכול בכל ארוחה מנת סידן אחת לפחות.

     


     

    זהירות! אויבי הסידן

    מעבר להעשרת התפריט במזונות המכילים סידן, יש לדאוג לכך שהסידן ייספג בגוף. ישנם מזונות או הרגלים שונים שמונעים מהסידן להיספג בגוף, בינהם:

      

    • עישון
    • צריכת משקאות עתירי קפאין: קפה, תה, משקאות אנרגיה, קולה
    • צריכת משקאות אלכוהוליים
    • חוסר פעילות גופנית
    • תרופות מסוימות – אם אתם נוטלים תרופות באופן קבוע, חשוב לשאול את הרופאים שלכם אם אתם מועדים לחוסר ספיגת סידן
    • סוכר ומלח בכמות גדולה
    • משקאות מוגזים

    כדי לשמור על רמות סידן תקינות עם הכניסה לגיל המעבר, במידת הצורך דאי להעשיר את התזונה רבויית הסידן גם בתוספי סידן המכילים סידן בשילוב עם ויטמין D התומך בספיגה טובה של הסידן בגוף.

     

    חשוב לזכור : אוסטאופורוזיס איננה גזירת גורל, אך חשוב להכיר את המחלה ואת גורמי הסיכון שלה ולתכנן את התזונה, הפעילות הגופנית וההרגלים שלנו בהתאם.

    למאמרים נוספים:

    אוסטאופורוזיס

    האם אני בקבוצת סיכון?

    למרות מה שנהוג לחשוב, בריחת סידן עלולה לפגוע באוכלוסיות שונות, ולא רק במבוגרים. בחלק מהגורמים למחלה אפשר לשלוט ואף למנוע מראש, אבל יש גורמים שלא ניתנים לשליטה.
    טיפול בבעיות בגיל המעבר

    שאלות ותשובות

    התקופה שבה עובר גוף האישה מיכולת פוריות לאי פוריות נקראת "גיל המעבר", והיא מתרחשת בדרך כלל בין הגילאים 40-55 . תקופה זו מאופיינת בהפסקת פעילות השחלות וירידה קיצונית ברמות האסטרוגן והפרוגסטרון, עד להפסקה מוחלטת של הוסת.
    סדרת מוצרי אלטרנה לנשים בגיל המעבר

    גלי חום, מצבי רוח משתנים ועייפות הן רק חלק מהתופעות הפחות נעימות שמלוות את גיל המעבר. כיום אין סיבה להתפשר על איכות החיים – קיימים מגוון פתרונות שיעזרו לך לעבור את התקופה בקלות ולשמור על עצמות בריאות וחזקות.
    סדרת אלטרנה

    אלטרנה – מיועדת להקל על תופעות גיל המעבר כגון גלי חום, זיעה ואי סדירות בקבלת המחזור החודשי, מכילה תמצית טהורה של פולי סויה ומקלה על התופעות לטווח הארוך
    לכל הכתבות
    איך תרצו שנדבר?דלג על איך תרצו שנדבר?
    עבור לתוכן העמוד