אקנה מבוגרים איך מתמודדים?

11 באוגוסט 2018

חשבתם שנפטרתם מהם כשנפרדתם מגיל ההתבגרות – אבל פצעי הבגרות לא הלכו לשום מקום. למה זה קורה, ואיזה טיפול מתאים?

חשבתם שנפטרתם מהם כשנפרדתם לשלום מגיל ההתבגרות, אך הם עדיין כאן: פצעי הבגרות, או בשמם המקצועי אקנה, תוקפים בכל גיל. למה זה קורה, איך מבחינים בין אקנה לבין תפרחת אחרת ואיך מתמודדים? כל המידע לפניכם

אקנה הינה תופעה שמטרידה נשים וגברים בכל גיל וקשורה לרוב לתגובה להורמון הטסטוסטרון. אצל בני הנוער היא כמעט מובנת מאליה בשל השינויים ההורמונליים בגילאים אלו, והצעירים נלחמים בהם בעיקר על ידי תכשירים מייבשים. אקנה אצל מבוגרים אמנם פחות נפוצה, אך בהחלט יכולה להופיע בתקופות שונות במהלך החיים.
בניגוד לתפיסה הרווחת, אקנה אינה קשורה להגיינה נמוכה ויש אף הטוענים כי אינה קשורה לתזונה. כמובן שהקפדה על ניקיון הפנים ותזונה דלת שומן מסייעות להתמודדות עם התופעה, אך למעשה מדובר בדלקת שנגרמת כתוצאה מסתימה בנקבוביות העור.

 

כיצד מזהים אקנה?

תופעת האקנה מופיעה באזורים בגוף שיש בהם ריבוי של בלוטות חלב, כמו הפנים, החזה והגב, ובאה לידי ביטוי בצורות שונות: לפעמים היא תופיע בצורת נקודות שחורות ולבנות שנקראות קומודונים, לפעמים היא תופיע בצורת פצעים מודלקים ומוגלתיים או באבצסים הנמצאים מתחת לעור. להבדיל מאקנה בגיל ההתבגרות שבו הפצעונים מופיעים על המצח, הלחיים והסנטר במקביל, במקרה של פצעי אקנה בגיל מבוגר הפצעים מופיעים לרוב רק סביב הפה והסנטר.

“הוצאת השחורים” על ידי קוסמטיקאיות פועלת למניעת הופעת הפצעונים לפני שהם יוצאים אל פני העור. בקרב רופאי העור ישנן דיעות חלוקות לגבי נחיצותו של הטיפול הקוסמטי, מתוך הנחה כי הלחיצה והגירוי אינם מייטיבים עם העור.

לפני הטיפול באקנה אצל מבוגרים, חשוב לוודא כי אכן מדובר באקנה. אנשים בעלי גוון עור בהיר סובלים לעיתים מאדמומיות ונפיחות בעור וכן נימי דם קטנים ואף חטטים ופצעים מוגלתיים. תופעה זו נקראת רוזיצאה, היא אינה נחשבת לאקנה והטיפול הרפואי בה שונה מהטיפול באקנה. מחלה נוספת של עור הפנים היא סבוריאה, שגם היא נגרמת כתוצאה מדלקת בבולטות החלב, אך הטיפול בסבוריאה שונה מהטיפול באקנה. לכן, לפני בחירת הטיפול המתאים מומלץ להתייעץ עם רופא העור.

 

מהם הגורמים להתפתחות אקנה?

  • פעילות הורמונלית נשית: נשים לפני מחזור, נשים בהריון או נשים מניקות עשויות לסבול מאקנה. יש נשים שסובלות מאקנה גם לאחר שמחזורי הווסת מפסיקים. ככלל, נשים בגיל מבוגר נוטות לסבול מאקנה יותר מגברים.
  • פעילות יתר של בלוטות החלב: תופעה זו אמנם נפוצה יותר אצל בני הנוער, אך גם בגיל מבוגר יכולה להתרחש פעילות יתר של בלוטות החלב בשל חוסר איזון הורמונלי. בעת פעילות יתר, בלוטות החלב נוטות להפריש שומן שמתערבב עם תאי עור מתים דבר הגורם לסתימה של הנקבוביות ולפצעונים.
  • מתח נפשי: ישנם מחקרים המוכיחים שקיים קשר בין מתח נפשי להופעת אקנה. ניתן להניח שכמו שמתח נפשי גורם לירידה ביכולת ההגנה של הגוף ולפגיעה בתפקודי הגוף השונים, כך גם משפיע על מצב העור.
  • קרם פנים שומני: נשים שעורן שמן שמשתמשות בקרם פנים או בקרם הגנה נגד השמש שהבסיס שלהם שומני עלולות לסבול מאקנה. לנשים אלה מומלץ, בעיקר בקיץ, להשתמש בתכשירים שאינם על בסיס שומן. לאנשים הסובלים מאקנה מומלץ להשתמש בתכשירי פנים שרשום עליהם non comedogenic, כלומר שאינם גורמים לקומדונים.
  • שימוש בסטרואידים: תרופות שונות ובעיקר סטרואידים עשויים לגרום להתפרצות של אקנה.

כיצד מטפלים באקנה מבוגרים?

כפי שכבר צוין, הטיפול אצל הקוסמטיקאית אינו מספיק כדי להתמודד עם תופעת האקנה. מכיוון שמדובר בתהליך דלקתי יש להתייעץ עם רופא העור ולבחור ביחד איתו את הטיפול שמתאים לכם. רוב רופאי העור יכולים גם להמליץ לכם על תכשירים חיצוניים, ורובם ימליצו לכם להימנע משטיפת הפנים עם סבון, מפיצוץ פצעונים או מגירוד וחיטוט בהם. חברת כצט מציעה מוצרים בעלי רמת pH נמוכה לניקוי עור הפנים, לקטופיל תחליב סבון טיפולי

  • טיפול תרופתי: בחירה בטיפול תרופתי לרוב כרוכה בנטילת אנטיביוטיקה מסוגים שונים, למרות שליעיתים גם נטילת גלולות למניעת הריון יכולה לעזור בהקלה על האקנה בשל תכולת האסטרוגן הגבוהה שנוגדת את השפעת הורמון הטסטוסטרון.
  • טיפול חיצוני: קיימים תכשירים בצורת ג’ל או קרם שמכילים חומצה רטינואית שנגזרת מויטמין A ונקראת רטינול A. החומצה הרטינואית שומרת על ניקיון הנקבוביות, מונעת את הופעת האקנה, מבהירה את העור ומסייעת להתחדשות תאי העור.
  • פוטותרפיה: טיפול חדש יחסית שבמסגרתו מקרינים אור על פניו של המטופל. הטיפול הזה מיועד לרוב לסובלים ממחלות עור קשות כמו פסוריאזיס וסרטן העור, אך נמצא כיעיל גם לפיתרון תופעת האקנה. עלותו גבוהה ומומלץ לוודא את התאמתכם לסוג של זה טיפול מול רופא העור שלכם.

תפריט נגישות

תפריט ניווטלדלג לתוכן הראשיחלק תחתוןיצירת קשרמפת אתרהצהרת נגישות