עזרה ראשונה לסובלים מאקנה

29 במאי 2012

תופעת האקנה נגרמת בשל פעילות יתר של בלוטות החלב, ויכולה להופיע בדרגות חומרה שונות. איך ניתן להעלים ולמנוע את הפצעים?

בשוק הקוסמטיקה ישנם תכשירים שונים המבטיחים הגנה לעור הפנים, אך שימוש קבוע בסבון פנים בוקר וערב היא דרך טובה וקלה לשמור על עור הפנים מפני פצעי האקנה ולהעלים פצעי בגרות קיימים. חשוב לדעת כי לא כל סבון פנים מתאים לטיפול בעור, לכן לפני שתבחרו סבון מתאים חשוב שתבדקו את רמת החומציות שלו (pH) על מנת לוודא שהוא מותאם לעור הפנים. למשל, לקטופיל תחליב סבון טיפולי מכיל רמת חומציות אופטימלית של 3.5pH.

הקשר בין pH והמעטפת החומצית של העור

המונח pH הוא קיצור של Potential of Hydrogen – ריכוז יוני המימן בחומר הקובע האם החומר הוא חומצי או בסיסי. ככל שהחומר הוא יותר חומצי, כך רמת ה-pH שלו תרד ולהפך. רמת החומציות של העור נעה בדרך כלל בין הערכים 4-5.5 pH, ותפקידה הוא להגן על העור מפני מפגעים שונים:

  • התחמצנות: השומנים במעטפת החומצית מגנים על העור מפני התחמצנות יתר. בדיוק כמו חלב שמחמיץ, כך גם פצעי האקנה עם הראשים הלבנים הופכים לשחורים בעת המפגש עם החמצן.
  • מים: השומנים במעטפת החומצית דוחים את המים שהעור בא איתם במגע, וכך מונעים נזקים מהסביבה החיצונית כמו התייבשות של העור.
  • בקטריות וחיידקים: המעטפת החומצית מונעת כניסת חיידקים והתפתחות של בקטריות על פני העור.
  • שימוש בחומרים שונים: קרמים מבושמים או סבונים בעלי pH שאינו מתאים לעור עלולים לגרום לגירוים שונים

 

מהי אקנה?

אקנה היא מחלת עור הגורמת להופעת “פצעונים” או “חצ’קונים”. אקנה היא תופעה נפוצה בקרב בני נוער בגלל השינויים ההורמונאליים המתרחשים בתקופה זו, אך היא יכולה להופיע בכל גיל. בדרך כלל זוהי תופעה שעוברת במשפחה. מסיבה לא ידועה, אקנה נוצרת כאשר פעילות יתר של זקיקי השערה גורמים לחסימה של בלוטות החלב של העור. בעקבות סתימת בלוטות החלב מתחילות לגדול בקטריות, ומופיעים על העור “קומדונים” – פצעים שחורים ולבנים.

ישנם שני סוגים של אקנה:

  • אקנה לא דלקתית – הצורה הקלה יותר של האקנה. על האף, הלחיים והמצח מופיעים קומודונים לבנים שמכילים שומן תת עורי או קומודונים שחורים על הפנים. חשוב לציין כי אם מחטטים בפצעים ומנסים “לפוצץ” אותם עלולה להתפתח אקנה דלקתית.
  • אקנה דלקתית – נוצרת כשיש חסימה בפתח זקיק השערה המגן על העור. אקנה דלקתית מתאפיינת בפצעים לא אסטטיים והיא עלולה לגרום נזק לעור בטווח הרחוק. אקנה עמוקה של העור עור יכולה לגרום לבליטות קשות ומכאיבות הנקראות ציסטות.

 

עזרה ראשונה לעור

הטיפול המיידי בפצעי בגרות מתחלק לשניים:

  • טיפול למניעת פצעים – הקפדה על ניקוי יומיומי ויסודי של עור הפנים יסייע לכם לשמור על עור חלק ולמנוע הופעת פצעונים. מומלץ להשתמש בסבון פנים בעל pH נמוך, כמו לקטופיל תחליב סבון טיפולי
  • טיפול בפצעים לאחר הופעתם – ניתן להשתמש בתכשירים נקודתיים לטיפול בפצעים, שמייבשים את הפצעים ומעכבות את התפתחותם.

תפריט נגישות

תפריט ניווטלדלג לתוכן הראשיחלק תחתוןיצירת קשרמפת אתרהצהרת נגישות