כאבי גב תחתון

21/02/2012

רבים מאיתנו עובדים שעות רבות מול מחשב, מרימים ילדים קטנים על הידיים, נמצאים בגיל השלישי או סתם בעלי מבנה חוט שידרה מועד לפורענות? אם כך, נראה שגם אתם נמצאים בין 85% הסובלים לפחות פעם אחת בחייהם מכאבי גב תחתון. הסיבות מגוונות, אך הפתרונות לא רבים. הכירו את דרכי המניעה והפתרונות התרופתיים שיסייעו לכם לשוב ולעמוד על הרגליים.

נשים וגברים, צעירים ומבוגרים, בעלי מקצועות שונים ובעלי כושר גופני שונה – (כמעט) כולם יסבלו בשלב כלשהו בחייהם מכאבי גב התחתון. הסיבות לכאבי הגב התחתון מגוונות ביותר, אך נראה כי הסיבה המרכזית היא שמדובר באזור חלש יחסית בגוף שמחזיק משקל רב לאורך שעות רבות ביממה.

כאבי גב תחתון - סיבות


כאבי גב תחתון ובכלל כאבי שרירים נגרמים מפגיעה בכל מה שתומך בגב ובעמוד השדרה. שרירים, גידים, רצועות, רקמות רכות, מפרקי החוליות וכדומה. בין הגורמים האפשריים לפגיעה:

  • יציבה לא נכונה לאורך זמן - כמו ישיבה ממושכת בצורה לא נכונה, עמידה ממושכת באופן סטטי.
  • ביצוע תנועות לא נכונות עם הגוף באופן יומיומי(ישיבה, כפיפה, הרמה וכדומה)
  • עבודה המשלבת הרמת משאות כבדים
  • תנועה חדה לא נכונה
  • תאונה, מכה או חבלה
  • פציעת ספורט
  • מחלה כגון דלקת פרקים
  • דיכאון או מתח נפשי רב

מניעת כאבי גב תחתון וכאבי שרירים לפני הופעתם


כדאי לנסות ולהימנע מכאבי הגב התחתון, מומלץ לנסות ולשפר את העומסים שאתם מפעילים על הגב בדרכים הבאות:
  • צרו לעצמכם סביבה ארגונומית נכונה – שבו בנוחות בעבודה או בלימודים וקפידו שתנוחת הרמת משאות תהיה בעזרת הרגליים ולא בעזרת הגב
  • עסקו בפעילות גופנית באופן קבוע – גם אחרי אירוע של כאב גב תחתון
  • שפרו את היציבה ומנעו עומסים בגב התחתון
  • שמרו על משקל גוף תקין המסייע במניעת עומס על הגב התחתון
  • כאבי גב תחתון קשורים גם לסיבות נפשיות כגון מתח ודיכאון. במידה וקיים חשד שבכך מדובר,פנו לרופא המשפחה שלכם.

התמודדות עם כאבי גב תחתון לאחר שהופיעו


כאבים קלים או כאבים קשים?

 

רוב כאבי הגב הם כאבים קלים שיש להמתין בסבלנות כמה ימים עד שיעברו, בדרך כלל הכאב נגרם כתוצאה ממתיחה של השרירים באזור הגב התחתון וברגע שמתיחה זו חולפת חולף גם הכאב.


חשוב לציין שכאב גב יכול גם להימשך זמן רב יחסית, כמה שבועות, ועדיין להיחשב בעיניי הרפואה לכאב קל. רק מיעוט מן המקרים נחשבים לכאבים חזקים שמצריכים התערבות רפואית, והשאר מטופלים על ידי מדבקות נגד כאבים, מרפי שרירים, משככי כאבים וכדומה.

במקרה של כאבי גב תחתון יש לנקוט בצעדים הבאים:

 

הימנעו משכיבה ממושכת. הניחו רטיות קרות וחמות לסירוגין על האזור הכואב. קיימים בפארמים כריות לחימום במיקרוגל שעוזרות להקל על הכאב המקומי.

 

כדי להקל על הכאב תוכלו להיעזר בפלסטר ייחודי המשלב גם תרופה לשיכוך כאבים. מדובר במדבקה המכילה תרופות אנטי דלקתיות לשיכוך כאבים שנספגות בעור מקלות על הכאבים ומונעות דלקת. השימוש  מפחית את תופעות הלוואי של תרופות לשיכוך כאבים או להרפיית שרירים הניתנות בצורה אוראלית. לאחר שהכאב ירד, זיכרו להתחיל בשינוי אורח החיים כדי למנוע את הכאב הבא.

כאבי גב תחתון – תרגילים

 

כדי להימנע מכאבי גב תחתון וגם כדי להקל על כאבים נוכחים, מומלץ לבצע מספר תרגילים קצרים כדי להרפות את שרירי הגב התחתון ולמתן את הכאב. לפניכם מספר תרגילים אפשריים:

  • תרגיל 1:  שכבו על הגב כופפו את הברכיים לכיוון החזה. ציירו מעגלים כשהברכיים מסתובבים לכיוונים מנוגדים, פעם לימין ופעם לשמאל.שנו את כיוון סיבובי הברכיים לסירוגין. חיזרו על כך 5 פעמים.
  • תרגיל 2:  עמדו עמידת שש כשהברכיים וכפות הידיים ברוחב האגן. קמרו את הגב והכניסו את הבטן אל הגב. שבו על העקבים ומתחו את הגב. חיזרו על כך 5 פעמים.

במידת האפשר: בצעו הליכה או שחו בבריכה הקרובה למקום מגוריכם במשך 30 דקות לפחות פעמיים בשבוע.


 

לרשימת מוצרי כצט

הדפסשלח לחבר
כתבות בנושא
גייסטליך
פמינה יאנג
טיפטיפות
אקילו ספורט
טפטפים
מוקוליט