ברזל נמוך – מה לאכול? מה לאכול כשסובלים מחוסר ברזל

9 במאי 2018
מזונות עשירים בברזל

כולנו יודעים שחשוב לאכול מאוזן כדי לשמור על הבריאות – דרך חיים זו יכולה לעזור לכם להתגבר גם על אנמיה, חוסר ברזל ולמנוע עייפות, עצבנות ואפילו נשירת שיער. אז מה לאכול כשיש חוסר בברזל? ואיך ניתן לסייע לספיגת הברזל בגוף? בואו ללמוד כיצד לחזק את הגוף בדרכים בריאות ופשוטות

מה זה ברזל?

ברזל הוא יסוד מתכתי הנמצא גם בגוף האדם והוא חיוני לבריאות. בבני אדם ובבעלי חיים נמצא הברזל בחלבון המוגלובין (חלבון המצוי בתאי הדם האדומים) ובמיוגלובין (חלבון שיחד עם ההמוגלובין מסייע בנשיאת החמצן בגוף).

בגופם של אנשים בריאים צריך להיות 4-5 מ”ג ברזל. לצורך כך, צריכת הברזל הממוצעת לגברים ונשים צריכה לעמוד על 8.7 מ”ג ברזל ביממה, כשנשים בגיל הפוריות מועדות יותר למחסור בברזל בגלל המחזור החודשי לכן הן צריכות לאכול 14.8 מ”ג גרם ברזל ביממה.

 

עייפים ועצבניים? אולי מדובר בחוסר ברזל

מחסור בברזל עשוי לגרום לשלל תופעות גופניות וביניהן עייפות, נשירת שיער, חיוורון, חולשה, סחרחורת, כאבי ראש, עצבנות, קשיי ריכוז, קור בכפות הידיים והרגליים, ירידה בתפקוד מערכת החיסון, חוסר תיאבון ובחילה. כדי להימנע ממחסור בברזל יש להקפיד על תזונה נכונה ולהכיר את המזונות שבהם כמות גדולה של ברזל.

 

מזונות עשירים בברזל: ברזל מן החי – ברזל מן הצומח

אז מה לאכול כשיש חוסר ברזל? ניתן לקבל ברזל ממקורות חיים וממקורות צמחיים. ברזל ממקורות חיים נספג בגוף טוב יותר, אולם תזונה נכונה ועשירה בברזל, גם אם היא צמחונית יכולה להספיק לכל הצרכים הבריאותיים ובמידה ואיננה מספיקה ניתן להשלים את החוסרים עם תוספי ברזל.

מקורות חיים לברזל : עוף ובמיוחד כבדי עוף, הודו, בקר (נספג בקלות בגוף), עגל, דגים וביצים.

מקורות צמחיים לברזל : חלק מהירקות, עלים ירוקים, חלק מהפירות, קטניות, אגוזים וזרעים, פירות יבשים.

לשם השוואה: בכבד בקר יש 8.8 מ”ג ברזל ל-100 גרם ובתרד מבושל יש 3.5 גרם ברזל ל-100 גרם.

 


מה מונע ספיגת ברזל?

אכילת מזונות המכילים ברזל היא המפתח למניעת חוסר בברזל או אנמיה, אך חשוב גם לתמוך בספיגת הברזל כדי לוודא שהברזל שנמצא במזון מנוצל היטב.

מזונות התורמים לספיגת הברזל : לויטמין C תרומה חשובה לספיגת הברזל בגוף, לכן כדאי לאכול מזונות המכילים ברזל יחד עם מזונות המכילים ויטמין C כגון: פירות הדר, תות שדה, קיווי, גמבה, עגבנייה ועלים ירוקים.

מזונות המעכבים את ספיגת ברזל : רצוי להימנע מצריכת חלב ומוצרי חלב בסמוך לצריכת מזונות עשירים בברזל, שכן סידן המעכב את ספיגת הברזל בגוף. כמו כן, גם מוצרים המכילים קפאין, כמו: קפה, תה, שוקולד וקולה עלולים לתרום לאי ספיגת הברזל. גם סיבים תזונתיים רבים עלולים לפגוע בספיגת הברזל, לכן אנשים שעושים דיאטה או כאלה המרבים לאכול סיבים תזונתיים יכולים לקחת תוסף ברזל להשלמת חוסרי הברזל בגוף

בדיקת רופא והשלמת חוסרים

רבים אינם יודעים שחסר להם ברזל ומשייכים תופעות של עייפות וחוסר אנרגיה לרמת הפעילות הגבוהה שכולנו חיים בה. חשוב לבדוק את רמת הברזל באמצעות בדיקת דם תקופתית ובמידת הצורך להוסיף מוצרים למניעה ולטיפול באנמיה הנגרמת מחוסר ברזל. אנמיה בתינוקות דרך אגב יכולה לגרום לפגיעה בגדילה ובהתפתחות ועל חשוב שבעתיים לעקוב אחר רמות הברזל ולטפל על פי הצורך.

תפריט נגישות

תפריט ניווטלדלג לתוכן הראשיחלק תחתוןיצירת קשרמפת אתרהצהרת נגישות