בחילות קשות בהריון: מתי זה הופך למסוכן?

22 במאי 2019
אישה בהריון - תזונה בהריון

השליש הראשון של ההיריון הוא לא קל, אבל לחלק מהנשים הוא קשה במיוחד. אם גם את סובלת מבחילות קשות רוב שעות היום או סובלת מהקאות, כדאי לך לקרוא על הסכנות הנפוצות ודרכי ההתמודדות עימן

בחילות בהריון, שמכונות גם בחילות בוקר אך למעשה מופיעות לאורך כל שעות היום, הן תופעה נפוצה בעיקר במהלך השליש הראשון. מצד אחד בחילות בהריון הן תופעה מעודדת: הן מעידות על כך שהריונך תקין ומתפתח כהלכה, שכן הן נגרמות מהעלייה ברמות האסטרוגן והפרוגסטרון במהלך השליש הראשון.

אך מצד שני: בחילות קשות לאורך זמן עשויות לגרום לתופעות לוואי שונות, כמו התייבשות, שמחלישות את גופך שעסוק בימים אלו במלאכה חשובה ותובענית. לכן, מומלץ להכיר את סימני האזהרה, את הדרכים להתמודדות ואת תוספי התזונה שמתאימים לנשים שסובלות מבחילות.

חמישה סימנים לכך שאת סובלת מבחילות קשות:

  • את נוטה להקיא מספר פעמים ביום
  • את סובלת מבחילות לאורך כל שעות היום ומתקשה לאכול
  • בחילות ההריון נמשכות למעלה מ-12 שבועות
  • את סובלת מחולשה בשרירים וסחרחורות
  • איבדת 5% או יותר ממשקל גופך במהלך השליש הראשון

 

מהן הסכנות שבבחילות חריפות?

  • התייבשות: הקאות מרובות, שמופיעות כשלוש פעמים ביום ומעלה, עשויות לפגוע במאזן הנוזלים בגוף ולגרום להתייבשות. במהלך ההריון הגוף דורש כמות נוזלים גבוהה יותר למען ייצור מי השפיר, לכן חשוב לשתות כשמונה כוסות מים ביום ולהימנע מאיבוד נוזלים.
  • תת תזונה: בחילות שנמשכות לאורך שעות רבות עשויות לפגוע בתזונה, ולמנוע צריכת מאכלים מזינים רבים. לכן, מומלץ לעקוב אחרי המשקל במהלך תקופת הבחילות ולשים לב לכל מקרה של ירידה במשקל.
  • חולשה ותשישות: נשים רבות חוות עייפות רבה במהלך השליש הראשון של ההריון וזוהי תופעה נורמלית, אך אם התשישות מלווה בהקאות רבות יתכן ומדובר בהפרעה באיזון המלחים שבגוף. מומלץ לשים לב אם מדובר בעייפות או בחולשת שרירים, שעשויה להעיד על חוסר איזון ברמות המלחים.
  • הפרעות עיכול: הקאות מרובות עשויות לגרום לכיבי קיבה, דימום וושטי, פגיעה בכבד וסיבוכים נוספים.

 

איך להתמודד עם בחילות בהריון?

ברוב המקרים, ניתן להתמודד עם בחילות בהריון ללא עזרה רפואית. לפניכן מספר טיפים שימושיים:

  • הקפידו על ארוחות קטנות: הקפדה על ארוחות קטנות ותכופות מסייעת להפחתת תחושת הבחילה. ניתן להחזיק תמיד בתיק חבילת קרקרים, מלפפונים שמסייעים להקלה על הבחילה, ג’ינג’ר, חצי לימון וכדומה. גם מים עדיף לשתות בשלוקים קטנים לעיתים קרובות כדי לא להעמיס על הקיבה.
  • העדיפו מאכלים קרים ולא מתובלים: רצוי להימנע ממאכלים שעשויים לגרום לבחילה, כמו מאכלים חמים, מתובלים, שמנים ואפילו מתוקים מדי.
  • ספקו לעצמכן מנוחה ונינוחות: הקפדה על מנוחה מספקת, שנת לילה טובה ובגדים נוחים יסייעו להקל על תופעות הלוואי של השליש הראשון להריון, ובכללן בחילות.
  • נטלו תוספי תזונה המותאמים לנשים בהריון: קיימים תוספי תזונה שמיועדים לנשים בהריון שסובלות מבחילות. מחקרים הראו שלעיתים רמות נמוכות של ויטמין זה מקושרות להופעת בחילות ההריון.

מתי כדאי לגשת לרופא?

  • שתן כהה
  • אי מתן שתן במשך 8 שעות או יותר
  • ירידה של מעל 5% במשקל גופך
  • חולשה וסחרחורת
  • חוסר יכולת להמשיך בשגרת יומך
  • כאבי בטן
  • חום מעל 38 מעלות

תפריט נגישות

תפריט ניווטלדלג לתוכן הראשיחלק תחתוןיצירת קשרמפת אתרהצהרת נגישות