סובלים מדיכאון? יש דרך לצאת מזה

14/07/2010

רבים מרגישים לפעמים ש"יום ראשון דיכאון", אך מה ניתן לעשות אם במהלך כל השבוע אתם מרגישים מדוכדכים ועצבניים? כך תדעו אם אתם סובלים מדיכאון ותלמדו כיצד ניתן להתגבר עליו בצורה יעילה

 

 

במשך אלפי שנים היה נהוג לחשוב שדיכאון הוא רוח רעה או שד שתוקפים את האדם, וניסו לפתור אותו באמצעות טקסי גירוש שדים. כיום יודעים שמדובר בהפרעה נפשית נפוצה שניתנת לטיפול. כ-5.5% מהישראלים סובלים מדיכאון ובארצות הברית כל אדם תשיעי סבל במהלך חייו מדיכאון קליני. אמנם תחושות זמניות של עצבות ודכדוך הן נורמאליות וטבעיות, אך אם אתם סובלים מתחושות אלו ללא סיבה ובתדירות גבוהה, והן מפריעות לכם לתפקוד היום יומי, ייתכן שמדובר בדיכאון.

סוגי דיכאון

כל סוגי הדיכאון מלווים בתחושות עצבות וריקנות, אך קיימים ביניהם הבדלים שונים. נהוג לסווג את הדיכאון לשלושה סוגים מרכזיים:

  • דיכאון קליני (דיכאון מז'ורי): מונע מהאדם ליהנות מפעולות שבעבר הסבו לו הנאה. סוג זה של דיכאון פוגע בתחושות ההערכה והביטחון העצמי ויכול להופיע מספר פעמים במהלך החיים. 
  • דיכאון חרדתי (דיסטימיה): מאופיין במצב רוח מדוכדך או רגזני, ירידה בתיאבון או אכילת יתר ושינה מוגזמת. דיכאון חרדתי פוגע בתפקוד ובתחושה הטובה ויכול להימשך שנים רבות. 
  • דיכאון דו-קוטבי (הפרעה מאנית-דיפרסית): הפרעה זו משלבת בין דיכאון להתרוממות רוח מוגזמת, שמתחלפים לעיתים קרובות. התופעה מתאפיינת בערנות מוגזמת, מחשבות מבולבלות ושיפוט לקוי.

האם אתם סובלים מדיכאון?

כדי לדעת האם אתם סובלים מדיכאון תוכלו להיעזר במבחן קצר שמבוסס על ספר האבחנות האמריקאי DSM שמוציאה לאור האגודה האמריקאית לפסיכיאטריה. שאלו את עצמכם – האם אתם סובלים מהסימפטומים מהרשימה במשך שבועיים רצופים או יותר. אם כן, רשמו לעצמכם מכמה מהסימפטומים אתם סובלים:

  • מצב רוח מדוכדך במשך רוב שעות היום 
  • הפחתה משמעותית בעניין והנאה במרבית הפעולות השגרתיות
  • אכילה בעייתית: הפחתה משמעותית במשקל ללא עשיית דיאטה, ותיאבון מופחת או מוגבר 
  • פגיעה בשינה: משך השינה ירד או עלה באופן משמעותי
  • אי שקט מוטורי או פסיביות וכבדות מוטורית
  • תשישות או אובדן אנרגיה
  • תחושות חוסר ערך או אשמה
  • פגיעה ביכולת החשיבה, הריכוז והקשב או הססנות מוגברת בקבלת החלטות
  • מחשבות חוזרות ונשנות על מוות או פחד ממוות, מחשבות אובדניות או ניסיונות אובדניים

אם אתם סובלים מחמישה סימפטומים או יותר מהרשימה ייתכן שאתם סובלים מדיכאון. אל תחששו לפנות לרופא המשפחה ולהתייעץ איתו האם לפנות לטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי כדי להתמודד עם התופעה.

כיצד ניתן לטפל בדיכאון?ויטמין D לטיפול בדיכאון

כדי להתחיל להתגבר על הדיכאון חשוב להכיר את דרכי הטיפול הנפוצות בו. קיימות מספר דרכים להתמודדות עם הדיכאון, ובמרבית המקרים ניתן לשלב ביניהן:

  • טיפול פסיכולוגי: באמצעות טיפול פסיכולוגי ניתן לזהות את הגורמים ההתנהגותיים והפסיכולוגיים לדיכאון ולטפל בהם. קיימים מגוון סוגי טיפול פסיכולוגי שנחשבים ליעילים בצורה דומה, בין הנפוצים שבהם טיפול קוגנטיבי-התנהגותי שמשפיע על המחשבות וההתנהגות, וטיפול פסיכודינאמי שמשפר את המודעות של המטופל לגבי קונפליקטים. 
  • טיפול תרופתי: רופאי משפחה ופסיכיאטרים יוכלו להמליץ לכם על תרופות פסיכיאטריות שמשפרות את האיזון במוח וכך מסייעות להתגבר על הדיכאון. התרופות מסייעות למרבית האנשים הסובלים מדיכאון ופועלות בתוך מספר שבועות. לטיפול התרופתי תופעות לוואי, אך קיימות תרופות חדשות עם תופעות לוואי מועטות, לכן חשוב להתייעץ עם רופא כדי למצוא את התרופה המתאימה לכם.  
  • טיפול באמצעות תוספי תזונה: תוספי תזונה טבעיים יכולים לסייע להתגבר על הדיכאון. מחקרים רפואיים מוכיחים שאומגה 3 הנצרכת באמצעות תוסף תזונה או אכילת דגים שמנים מסייעת להתגבר על הדיכאון. בנוסף, ויטמין D, שנספג בגוף דרך חשיפה לשמש או בצריכת תוסף תזונה, מסייע להתגבר על דיכאון ומשפר את מצב הרוח באופן טבעי.

ויטמין D: נמצא קשר בין מחסור בויטמין די לבין דכאון

ויטמין D, שידוע גם כויטמין השמש, כאשר נמצא ברמה נמוכה בגוף, נמצא קשור להופעת דיכאון. הויטמין אינו גורם לתופעות לוואי בין-תרופתיות, ניתן לטיפול בשילוב עם דרכי טיפול נוספות ובטוח לשימוש גם עבור פעוטות וקשישים. כדאי שתדעו: מלבד תרומתו למצב הרוח, ויטמין D משפר את ספיגת הסידן בגוף, מחזק את העצמות, מפחית את הסיכויים לחלות בסרטן ונלחם בהשמנה.

חשיפה לשמש יכולה לשפר את רמת הוויטמין בגוף אך יכולה לחשוף אתכם לקרינה מסוכנת. הדרך הבטוחה ביותר לצרוך ויטמין D היא באמצעות תוסף תזונה טבעי.  המכון לרפואה ‭(IOM)‬ באקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב ממליץ לצרוך תוסף יומי של ויטמין D בהתאם לגילכם:

  • עד גיל 50 מומלץ לצרוך טיפה אחת
  • אם אתם בני 51 עד 70 מומלץ לצרוך שתי טיפות
  • מגיל 71 ומעלה מומלץ לצרוך שלוש טיפות.

 את תוסף ויטמין D  תוכלו למהול את הטיפות במשקאות שונים: מים, חלב או מיץ פירות.  

 

https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/

http://www.appliednursingresearch.org/article/S0897-1897%2807%2900106-1/abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18793245

הדפסשלח לחבר
כתבות בנושא
פמינה
פמינה יאנג
גייסטליך
מוקוליט
אקילו ספורט
לקטופיל יאנג