המחשבה שלנו, הבריאות שלך
חיפושדלג על חיפוש
    אנמיה
    תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד
    ברזל – יסוד חזק

    ברזל – יסוד חזקלתזונה נכונה ובריאה

    26/02/2019
    לברזל יש מגוון תפקידים חיוניים בגוף האדם. מחסור בברזל עלול לגרום להתפתחות אנמיה ולכן חשוב שתכירו את כל הדרכים להעשיר את גופכם בברזל ואת כל הטיפים לספיגה נכונה של הברזל בגופכם

    ברזל – יסוד חזק

    לברזל יש מגוון תפקידים חיוניים בגוף האדם. מחסור בברזל עלול לגרום להתפתחות אנמיה ולכן חשוב שתכירו את כל הדרכים להעשיר את גופכם בברזל ואת כל הטיפים לספיגה נכונה של הברזל בגופכם

    ברזל הוא יסוד מתכתי הנמצא באופן טבעי בכדור הארץ. כשליש מהרכבו הכימי של כדור הארץ, הוא ברזל. הברזל מצוי כמעט בכל בעלי החיים והוא חיוני להתפתחות בעלי החיים ובני האדם. לבני האדם יש בגוף כ-5 גרם ברזל, כשרובו מצוי בהמוגלובין שבדם.

    תפקידי הברזל בגוף

    1. נשיאת חמצן לכל חלקי הגוף – הברזל הנישא בהמוגלובין ובתאי הדם האדומים מעביר את החמצן מהריאות לכל שאר הגוף.
    2. חיזוק מערכת החיסון – התאים הנלחמים במחלות וזיהומים זקוקים לברזל. רמה נמוכה של ברזל בדם חושפת את הגוף למחלות.
    3. אנרגיה – הגוף זקוק לברזל כדי ליצור את התגובה הכימית המייצרת אנרגיה מהמזון.

    מזונות עשירים בברזל

    הברזל הזמין ביותר נמצא במזון: בפירות, בירקות ובמוצרים מן החי. אכילה מסודרת ומאוזנת תורמת לשמירת רמות הברזל בדם ולשמירה על הבריאותו.

    • בשר אדום, דגים, עוף, כבד: ברזל ממקורות מן החי נספג בגוף בקלות רבה יותר מברזל ממקורות צמחוניים. בשר בקר מסייע גם בספיגת ברזל ממקורות אחרים
    • קטניות: שעועית, אפונה, פול, חומוס, עדשים, סויה, אגוזים, טחינה, בורגול
    • דגנים מלאים ואורז מלא: חיטה, סובין, בורגול, קינואה, כוסמת, קוואקר
    • ירקות ופירות: ברוקולי, אבוקדו, ירקות ירוקים, ארטישוק ירושלמי, כרישה, אפרסמון, משמשים מיובשים, צימוקים, שזיפים מיובשים, תאנים יבשות, תות עץ, רימון
    • עלים ירוקים: עלי תרד ועלי סלק, פטרוזיליה, כוסברה, עירית (ירקות בעלי עלים ירוקים מכילים ברזל, אך ספיגתו קשה לגוף כי הוא קשור לחומרים מעכבי ספיגת ברזל)
    • אגוזים וזרעים: גרעיני דלעת, שומשום (רצוי מלא), בוטנים, שקדים, פיסטוק, קשיו, אגוז ברזיל, אגוז מלך
    • ביצים
    • אצות
    • בישול בסיר ברזל: אכן כן. בישול בסיר ברזל תורם להעלאת כמות הברזל במזון המבושל בו

    שילוב של ברזל וויטמין C מסייע בספיגת הברזל בדם

    ויטמין C מסייע לספיגת הברזל בדם ולכן כדאי לשלב מזונות המכילים ברזל עם מזונות המכילים ויטמין C כגון גמבה, תפוזים, כרוב, קיווי, כרובית, כרוב ניצנים, תות שדה, עלים ירוקים ועגבניות.

    מזונות המעכבים את ספיגת הברזל בדם

    • סידן משפיע לרעה על קליטת הברזל בדם ומעקב את ספיגתו. לכן אם אתם נוטלים מוצרי ברזל, כדי שלא לאכול מוצרי חלב כשעתיים אחרי נטילת תוספי הברזל.
    • סיבים תזונתיים חשובים לתזונה נכונה ומאוזנת, אך כמות גדולה מהם מעכבת את ספיגת הברזל.
    • קפאין מונע את ספיגת הברזל בדם. לכן יש להימנע משתיית קפה, תה, שוקו או קולה בעת שנוטלים ברזל או כאשר סובלים מאנמיה.

    אנמיה ומחסור בברזל – כל הסיבות

    אם אתם חשים בעייפות מוגברת, כאבי ראש, חוסר שקט או דיכאון, אם יש לכם ירידה בכושר הגופני ובכושר העבודה ואם אתם מרגישים שאתם כל הזמן חולים, ייתכן שחסר לכם ברזל.

    מחסור בברזל נגרם כתוצאה מאי אכילה של מזונות עשירים בברזל, כתוצאה מהיריון, מאיבוד דם, מהמחזור החודשי של נשים או מתקופות של צמיחה מואצת (אצל בני נוער וילדים). גם דיאטה לא מאוזנת עלולה לגרום לחוסר בברזל. מחסור בברזל עשוי לגרום להתפתחותה של אנמיה – מחסור בכדוריות דם אדומות. מעבר לתסמינים של המחסור בברזל, תסמיני האנמיה הם סחרחורת וקשיי נשימה.

    אם אתם חושבים שלכם או לילדיכם יש חוסר בברזל, כדאי לגשת לרופא המשפחה ולבצע בדיקת דם פשוטה שתיתן תמונה מהימנה של מצב הברזל בדם. במידה שאובחן חוסר בברזל או אנמיה ניתן לטפל בהם בצורה קלה ופשוטה באמצעות תוסף ברזל.

     

    במקרים קשים של חוסר ברזל, שבהם שהטיפול בעזרת סירופ או טבליות אינו עוזר, תוכלו לקבל טיפול באמצעות תמיסה להזרקה שניתן במרשם רופא.

    מידע נוסף על אנמיה וחוסר ברזל:

    הכירו את סוגי הברזל הקיימים

    הכירו את הסוגים השונים

    אנמיה כתוצאה ממחסור בברזל היא תופעה שכיחה. עבור חלק מהלוקים בה, הגברת צריכת הברזל על ידי שינוי ההרגלים התזונתיים עלולה שלא להספיק, ויש להשתמש בתוסף ברזל. בשוק קיימים סוגים שונים של תוספי ברז שנבדלים אחד מהשני ביעילות, בספיגה ובתופעות הלוואי, בואו נכיר אותם טוב יותר
    כדורי ברזל

    באילו מצבים בחיים כדאי לקחת ?

    תקופות שונות בחיים מאופיינות בגדילה מואצת, כמו תקופת הינקות, גיל ההתבגרות או הריון. בתקופות אלו מאגרי הברזל בגוף מתדלדלים במהירות ועשויים לגרום לאנמיה שגוררת הפרעה בתהליך הגדילה. איך מזהים חוסר בברזל וכיצד מגשרים עליו?
    פריפול טבליות לטיפול ומניעת אנמיה בהריון

    יש לנו פיתרון ייחודי בשבילך

    מזל טוב! את בהריון וכעת את ישנה בשביל שניים, אוכלת בשביל שניים ושומרת על הבריאות שלך בשביל שניים. כדאי שתדעי שלא כל דבר צריך לעשות פעמים, כי כיום ניתן לטיול חומצה פולית וברזל בטבליה אחת. למה זה טוב? כל הפרטים בכתבה המלאה
    אוכלים ומתחזקים

    טיפים לטיפול באנמיה וחוסר ברזל

    כולנו יודעים שחשוב לאכול מאוזן כדי לשמור על הבריאות – דרך חיים זו יכולה לעזור לכם להתגבר גם על אנמיה וחוסר ברזל ולמנוע עייפות, עצבנות ואפילו נשירת שיער. האם אתם אוכלים מספיק ברזל ומה עליכם לאכול כדי לסייע לספיגת הברזל בגוף? בואו ללמוד כיצד לחזק את הגוף בדרכים בריאות ופשוטות
    ברזל הוא מרכיב תזונתי חיוני בילדים ופעוטות

    מאמר מאת: ד"ר דורון כרמי

    ברזל הוא מרכיב תזונתי חיוני. רובו קשור להמוגלובין, המרכיב את כדורית הדם האדומה ומיוגלובין בשריר, והשאר מצוי במחסני הברזל בגוף. חלק קטן ממנו קשור לאנזימים שונים שהם קריטיים לתפקוד הגוף. מחסור בברזל גורם לפגיעה בתפקודי הגוף. בתינוקות וילדים נמצא כי חסר בברזל גורם לפגיעה בגדילה ועל כן למניעתו של חסר זה, חשיבות רבה.
    התינוק שלך סובל מאנמיה?

    מחסור בברזל גורם לאנמיה

    הברזל הוא אחד המרכיבים התזונתיים החשובים ביותר לבני אדם, ובמיוחד בקרב ילדים ותינוקות, שכן הוא הכרחי לגדילתם והתפתחותם התקינה. מחסור בברזל גורם לאנמיה, המשפיעה אפילו על ה- IQ של תינוקות. איך יודעים מתי ילדנו סובל ממחסור בברזל, ואיך מטפלים בכך בצורה היעילה ביותר?
    דרכים למנוע ולטפל באנמיה

    דרכים למנוע ולטפל באנמיה

    כשליש מאוכלוסיית העולם סובלת ממחסור בברזל שגורם לאנמיה. תזונה נכונה בצירוף תוספי ברזל יכולים להשלים את המחסור ואף למנוע אנמיה, בתנאי שהם נצרכים בצורה יעילה ונכונה. אז האם כדאי לאכול הרבה בשר ואיזה תוסף מזון יטפל בתופעה? כל המידע לפניכם.
    לכל הכתבות
    איך תרצו שנדבר?דלג על איך תרצו שנדבר?
    עבור לתוכן העמוד