ברזל – יסוד חזק לתזונה נכונה ובריאה

26/12/2010

לברזל יש מגוון תפקידים חיוניים בגוף האדם. מחסור בברזל עלול לגרום להתפתחות אנמיה ולכן חשוב שתכירו את כל הדרכים להעשיר את גופכם בברזל ואת כל הטיפים לספיגה נכונה של הברזל בגופכם

ברזל הוא יסוד מתכתי הנמצא באופן טבעי בכדור הארץ. כשליש מהרכבו הכימי של כדור הארץ, הוא ברזל. הברזל מצוי כמעט בכל בעלי החיים והוא חיוני להתפתחות בעלי החיים ובני האדם. לבני האדם יש בגוף כ-5 גרם ברזל, כשרובו מצוי בהמוגלובין שבדם.

תפקידי הברזל בגוף

  1. נשיאת חמצן לכל חלקי הגוף – הברזל הנישא בהמוגלובין ובתאי הדם האדומים מעביר את החמצן מהריאות לכל שאר הגוף.
  2. חיזוק מערכת החיסון – התאים הנלחמים במחלות וזיהומים זקוקים לברזל. רמה נמוכה של ברזל בדם חושפת את הגוף למחלות.
  3. אנרגיה – הגוף זקוק לברזל כדי ליצור את התגובה הכימית המייצרת אנרגיה מהמזון.

מזונות עשירים בברזל

הברזל הזמין ביותר נמצא במזון: בפירות, בירקות ובמוצרים מן החי. אכילה מסודרת ומאוזנת תורמת לשמירת רמות הברזל בדם ולשמירה על הבריאותו.

  • בשר אדום, דגים, עוף, כבד: ברזל ממקורות מן החי נספג בגוף בקלות רבה יותר מברזל ממקורות צמחוניים. בשר בקר מסייע גם בספיגת ברזל ממקורות אחרים
  • קטניות: שעועית, אפונה, פול, חומוס, עדשים, סויה, אגוזים, טחינה, בורגול
  • דגנים מלאים ואורז מלא: חיטה, סובין, בורגול, קינואה, כוסמת, קוואקר
  • ירקות ופירות: ברוקולי, אבוקדו, ירקות ירוקים, ארטישוק ירושלמי, כרישה, אפרסמון, משמשים מיובשים, צימוקים, שזיפים מיובשים, תאנים יבשות, תות עץ, רימון
  • עלים ירוקים: עלי תרד ועלי סלק, פטרוזיליה, כוסברה, עירית (ירקות בעלי עלים ירוקים מכילים ברזל, אך ספיגתו קשה לגוף כי הוא קשור לחומרים מעכבי ספיגת ברזל)
  • אגוזים וזרעים: גרעיני דלעת, שומשום (רצוי מלא), בוטנים, שקדים, פיסטוק, קשיו, אגוז ברזיל, אגוז מלך
  • ביצים
  • אצות
  • בישול בסיר ברזל: אכן כן. בישול בסיר ברזל תורם להעלאת כמות הברזל במזון המבושל בו

שילוב של ברזל וויטמין C מסייע בספיגת הברזל בדם

ויטמין C מסייע לספיגת הברזל בדם ולכן כדאי לשלב מזונות המכילים ברזל עם מזונות המכילים ויטמין C כגון גמבה, תפוזים, כרוב, קיווי, כרובית, כרוב ניצנים, תות שדה, עלים ירוקים ועגבניות.

מזונות המעכבים את ספיגת הברזל בדם

  • סידן משפיע לרעה על קליטת הברזל בדם ומעקב את ספיגתו. לכן אם אתם נוטלים מוצרי ברזל, כדי שלא לאכול מוצרי חלב כשעתיים אחרי נטילת תוספי הברזל.
  • סיבים תזונתיים חשובים לתזונה נכונה ומאוזנת, אך כמות גדולה מהם מעכבת את ספיגת הברזל.
  • קפאין מונע את ספיגת הברזל בדם. לכן יש להימנע משתיית קפה, תה, שוקו או קולה בעת שנוטלים ברזל או כאשר סובלים מאנמיה.

אנמיה ומחסור בברזל – כל הסיבות תוסף ברזל למניעת אנמיה

אם אתם חשים בעייפות מוגברת, כאבי ראש, חוסר שקט או דיכאון, אם יש לכם ירידה בכושר הגופני ובכושר העבודה ואם אתם מרגישים שאתם כל הזמן חולים, ייתכן שחסר לכם ברזל.

מחסור בברזל נגרם כתוצאה מאי אכילה של מזונות עשירים בברזל, כתוצאה מהיריון, מאיבוד דם, מהמחזור החודשי של נשים או מתקופות של צמיחה מואצת (אצל בני נוער וילדים). גם דיאטה לא מאוזנת עלולה לגרום לחוסר בברזל. מחסור בברזל עשוי לגרום להתפתחותה של אנמיה – מחסור בכדוריות דם אדומות. מעבר לתסמינים של המחסור בברזל, תסמיני האנמיה הם סחרחורת וקשיי נשימה.

אם אתם חושבים שלכם או לילדיכם יש חוסר בברזל, כדאי לגשת לרופא המשפחה ולבצע בדיקת דם פשוטה שתיתן תמונה מהימנה של מצב הברזל בדם. במידה שאובחן חוסר בברזל או אנמיה ניתן לטפל בהם בצורה קלה ופשוטה באמצעות תוסף ברזל.

 

במקרים קשים של חוסר ברזל, שבהם שהטיפול בעזרת סירופ או טבליות אינו עוזר, תוכלו לקבל טיפול באמצעות תמיסה להזרקה שניתן במרשם רופא.

הדפסשלח לחבר
כתבות בנושא
מידע נוסף על אנמיה וחוסר ברזל:
גייסטליך
מוקוליט
טיפטיפות
טפטפים
פמינה יאנג
פמינה