דיכאון וחרדה

רבים מרגישים לפעמים ש"יום ראשון דיכאון", אך מה ניתן לעשות אם במהלך כל השבוע אתם מרגישים מדוכדכים ועצבניים? כך תדעו אם אתם סובלים מדיכאון ותלמדו כיצד ניתן להתגבר עליו בצורה יעילה

 

במשך אלפי שנים היה נהוג לחשוב כי דיכאון הוא רוח רעה או שד שתוקפים את האדם, וניסו לפתור אותו באמצעות טקסי גירוש שדים. כיום יודעים שמדובר בהפרעה נפשית נפוצה שניתנת לטיפול. כ-5.5% מהישראלים סובלים וחווים דיכאון ובארצות הברית כל אדם תשיעי סבל במהלך חייו מתסמיני דיכאון קליני. אמנם תחושות זמניות של עצבות ודכדוך הן נורמאליות וטבעיות, אך אם אתם סובלים מתחושות אלו ללא סיבה ובתדירות גבוהה, והן מפריעות לכם לתפקוד היום יומי, ייתכן שמדובר בדיכאון.

סוגי דיכאון:

כל סוגי הדיכאון מלווים בתחושות עצבות וריקנות, אך קיימים ביניהם הבדלים שונים. נהוג לסווג את הדיכאון לשלושה סוגים מרכזיים:

  • דיכאון קליני (דיכאון מז'ורי):  מונע מהאדם ליהנות מפעולות שבעבר הסבו לו הנאה. סוג זה של דיכאון פוגע בתחושות ההערכה והביטחון העצמי ויכול להופיע מספר פעמים במהלך החיים. לפעמים מתבטא בצורה של התקף חרדה.
  • דיכאון חרדתי (דיסטימיה):  מצב של דיכאון וחרדה מאופיין במצב רוח מדוכדך או רגזני, ירידה בתיאבון או אכילת יתר ושינה מוגזמת. דיכאון חרדתי פוגע בתפקוד ובתחושה הטובה ויכול להימשך שנים רבות.
  • דיכאון דו-קוטבי (הפרעה מאנית-דיפרסית):  הפרעת מאניה דפרסיה  היא הפרעה המשלבת בין דיכאון להתרוממות רוח מוגזמת, שמתחלפים לעיתים קרובות. התופעה מתאפיינת בערנות מוגזמת, מחשבות מבולבלות ושיפוט לקוי.

תסמינים דיכאון - האם אתם סובלים מדיכאון?

כדי לדעת האם אתם סובלים מדיכאון תוכלו להיעזר במבחן קצר שמבוסס על ספר האבחנות האמריקאי DSM שמוציאה לאור האגודה האמריקאית לפסיכיאטריה. שאלו את עצמכם – האם אתם סובלים מהסימפטומים מהרשימה במשך שבועיים רצופים או יותר. אם כן, רשמו לעצמכם תסמינים אתם סובלים:

  • מצב רוח מדוכדך במשך רוב שעות היום.
  • הפחתה משמעותית בעניין והנאה במרבית הפעולות השגרתיות.
  • אכילה בעייתית: הפחתה משמעותית במשקל ללא עשיית דיאטה, ותיאבון מופחת או מוגבר.
  • פגיעה בשינה: משך השינה ירד או עלה באופן משמעותי.
  • אי שקט מוטורי או פסיביות וכבדות מוטורית.
  • תשישות או אובדן אנרגיה.
  • תחושות חוסר ערך או אשמה.
  • פגיעה ביכולת החשיבה, הריכוז והקשב או הססנות מוגברת בקבלת החלטות.
  • מחשבות חוזרות ונשנות על מוות או פחד ממוות, מחשבות אובדניות או ניסיונות אובדניים.

אם אתם סובלים מחמישה סימפטומים או יותר מהרשימה ייתכן שאתם סובלים וחווים דיכאון. אל תחששו לפנות לרופא המשפחה ולהתייעץ איתו האם לפנות לטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי כדי להתמודד עם התופעה.

דיכאון - כיצד ניתן לטפל?  

כדי להתחיל להתגבר על דיכאון חשוב להכיר את דרכי הטיפול הנפוצות בו. קיימות מספר דרכים להתמודדות עם הדיכאון, ובמרבית המקרים ניתן לשלב ביניהן:

  • טיפול פסיכולוגי -  באמצעות טיפול פסיכולוגי ניתן לזהות את הגורמים ההתנהגותיים והפסיכולוגיים לדיכאון ולטפל בהם. קיימים מגוון סוגי טיפול פסיכולוגי שנחשבים ליעילים בצורה דומה, בין הנפוצים שבהם טיפול קוגנטיבי-התנהגותי שמשפיע על המחשבות וההתנהגות, וטיפול פסיכודינאמי שמשפר את המודעות של המטופל לגבי קונפליקטים.
  • טיפול תרופתי -  רופאי משפחה ופסיכיאטרים יוכלו להמליץ לכם על תרופות פסיכיאטריות שמשפרות את האיזון במוח וכך מסייעות להתגבר על דיכאון. התרופות מסייעות למרבית האנשים הסובלים וחווים דיכאון ופועלות בתוך מספר שבועות. לטיפול התרופתי תופעות לוואי, אך קיימות תרופות חדשות עם תופעות לוואי מועטות, לכן חשוב להתייעץ עם רופא כדי למצוא את התרופה המתאימה לכם.
  • דיכאון וחרדה טיפול טבעי -  תוספי תזונה טבעיים יכולים לסייע להתגבר על דיכאון.

אבחון מקצועי ובחירת הטיפול המתאים ביותר לדיכאון:

 

בדיקת נוירופרמג'ן מבית כצט מאפשרת לכם באמצעות בדיקה גנטית להתאים את התרופה המתאימה ביותר (מבין 52 תרופות פסיכיאטריות הנפוצות ביותר לשימוש שיגרתי), המידע המתקבל מהבדיקה עשוי להעניק למטופל את אופן הטיפול האידיאלי עבורו עם מקסימום הצלחה טיפולית ומינימום תופעות לוואי.

 

 

ויטמין D: נמצא קשר בין מחסור בויטמין די לבין דכאון

ויטמין D, שידוע גם כויטמין השמש, כאשר נמצא ברמה נמוכה בגוף, נמצא קשור להופעת דיכאון. הויטמין אינו גורם לתופעות לוואי בין-תרופתיות, ניתן לטיפול בשילוב עם דרכי טיפול נוספות ובטוח לשימוש גם עבור פעוטות וקשישים.

חשיפה לשמש יכולה לשפר את רמת הוויטמין בגוף אך יכולה לחשוף אתכם לקרינה מסוכנת. הדרך הבטוחה ביותר לצרוך ויטמין D היא באמצעות תוסף תזונה טבעי. המכון לרפואה ‭(IOM)‬ באקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב ממליץ לצרוך תוסף יומי של ויטמין D בהתאם לגילכם:

  • עד גיל 50 מומלץ לצרוך טיפה אחת
  • אם אתם בני 51 עד 70 מומלץ לצרוך שתי טיפות
  • מגיל 71 ומעלה מומלץ לצרוך שלוש טיפות.

 את תוסף ויטמין D תוכלו למהול את הטיפות במשקאות שונים: מים, חלב או מיץ פירות.

 

 למידע נוסף על ויטמין D:

The Effects of vitamin D supplementation on symptoms of depression

Vitamin D

 

 

 

 

 

 

 

למידע נוסף:

 

 

מחלות לב

שימו לב: על מחלות לב ותזונה

ישנם גורמים הקשורים במחלות לב עליהם אין שליטה כמו גיל או תורשה, אבל על גורמים רבים אחרים ביניהם תזונה נכונה, תוכלו לשלוט ובכך להקטין את הסיכוי ללקות במחלות אלה
17/11/2010
נוירופרמג'ן בדיקה גנטית להתאמת טיפול תרופתי במקרי דיכאון וחרדה

בין דיכאון לחרדה – כיצד הם קשורים האחד לשני?

דיכאון וחרדה הם שתי הפרעות נפשיות אשר לכאורה אינן קשורות האחת בשנייה: הראשונה גורמת להסתגרות, לאפאתיות ולעצבות כללית, ואילו השנייה גורמת למתח, לעצבנות ולתחושה שהנה, הרע מכול מתרחש. ובכל זאת, ככל שמתקדם המחקר בתחום מתברר שרבים מהאנשים שסובלים מאחת – יסבלו גם מהשנייה.
אקילו ספורט
פמינה יאנג
מוקוליט
פמינה
טיפטיפות
גייסטליך