בחנו את עצמכם: האם חסר לכם ויטמין D?

30/05/2010

גם בישראל, הנחשבת למדינה שטופת שמש במרבית ימות השנה, אנחנו סובלים ממחסור בוויטמין D, הנוצר מחשיפה לשמש. איך זה יתכן? ימים ארוכים במשרד, קרמים המגנים על העור, גוון עור ועוד. אז איך בכל זאת נגרום לגופנו להשלים את המחסור?

ויטמין D הוא מרכיב בסיסי ביכולת של הגוף שלנו לשמור על רמות תקינות של סידן וזרחן.
בשונה ממרבית הויטמינים, את ויטמין D הגוף שלנו מסוגל לייצר בעצמו כתוצאה מחשיפה לאור שמש. כדי למלא את מצבורי ויטמין D למשך כל השנה, מספיקות רק דקות מעטות של חשיפה יומיומית לקרינת שמש אולטרה סגולה חזקה (UVB). 

 

בחנו את עצמכם: האם חסר לכם ויטמין D?

מחקרים מוכיחים כי קרינת השמש עלולה לגרום לסרטן העור, כתמים וקמטים, כדי להיזהר מקרני השמש אנו משתמשים בקרמים בעלי מקדם הגנה וכן נמנעים מחשיפה לשמש בשעות הצהריים. הבעיה: המחסור בחשיפה לשמש מעלה את הסיכון למחסור בוויטמין D. כך תדעו יש לכם סיבה לדאגה

 

לפניכם 6 שאלות קצרות. ענו על השאלות הבאות ב"כן" או "לא":  

  • האם אתם עובדים במבנה המוגן מאור השמש?
  • האם אתם משתמשים בקרם הגנה כשאתם בים?
  • האם אתם סובלים מעודף משקל?
  • האם אתם נמנעים לצאת מהבית או מהעבודה בשעות הצהריים?
  • האם אתם בני 40 ומעלה?
  • האם גוון העור שלכם כהה באופן טבעי?

סיכום: אם עניתם "כן" על 4 או יותר שאלות, יתכן שאתם סובלים מויטמין D נמוך. במקרה זה עליכם לגשת לרופא ולבצע בדיקת דם פשוטה, כך תוכלו לדעת האם אתם זקוקים לתוסף וויטמין D.

יתרונותיו של ויטמין D

ויטמין D, אותו רבים מכנים בשם "ויטמין השמש" הוא מרכיב חיוני שמיוצר בגוף בעת החשיפה לקרני שמש חזקות. חשיבותו של הוויטמין הוכחה במחקרים רפואיים ומשרד הבריאות אף ממליץ לתת תוסף ויטמין D לתינוקות עד גיל שנה.

 

כדי לשפר את רמת ויטמין D ולחזק את גופכם תוכלו להיעזר בתוסף תזונתי, תוסף ויטמין D של כ.צ.ט מגיע בצורת טיפות, וכל טיפה מכילה 200 יחידות בינלאומיות של ויטמין D. מספר הטיפות המומלצות לצריכה מידי יום תלוי בגילכם: עד גיל 50 תצטרכו טיפה אחת, אם אתם בני 51 עד 70 תצטרכו ליטול שתי טיפות ומגיל 71 ומעלה מומלץ שתיטלו שלוש טיפות. תוכלו למהול את הטיפות במשקאות שונים:  מים, חלב או מיץ פירות.

כיצד ניתן לעלות את רמת ויטמין D בגוף?

כדי להעלות את רמת ויטמין D בגוף בצעו את הפעולות הבאות:  

  1. הקפידו להיחשף לשמש בשעות הצהרים למשך 10-15 דקות ביום. מספיק לחשוף פנים וזרועות, ואל תמרחו תכשירי הגנה
  2. כשאתם הולכים לים, חשפו את הגוף שלכם לשמש במשך רבע שעה, לפני שאתם מורחים קרם הגנה
  3. אם אתם חוששים מחשיפה לשמש, קחו תוסף ויטמין D מדי יום, והשלימו את המחסור בגופכם

לסיכום רק נזכיר שהגוף שלנו ערוך להתמודד עם עודף ויטמין D – מנגנון מיוחד בגוף חוסם את הייצור של הויטמין אחרי 20 דקות, כך שגם אם נחשפנו ליותר שמש מהמומלץ לא נגיע למצב של הרעלה מויטמין D. בנוסף, הגוף שלנו יודע לאחסן את הויטמין בצורת הורמון קלצידיול ( OH25) למשך מספר חודשים, כך שחשיפה תקינה לשמש של קיץ תספיק גם לימי החורף.

הדפסשלח לחבר
כתבות בנושא
פמינה יאנג
פמינה
אקילו ספורט
לאם
מוקוליט
טפטפים