ויטמין D:כל המידע על מחסור בויטמין די

ויטמין D ידוע כבר שנים כאחד הויטמינים החשובים לאדם, בפרט באוכלוסיות של ילדים, קשישים ונשים בהריון. ויטמין D הוא בעל חשיבות רבה לספיגת הסידן החיוני לשמירה על רקמת העצם, כמו כן ישנם מחקרים המצביעים לכאורה על הקשר בין ויטמין D להפחתת הסיכון לסוגי סרטן שונים וכן בעיכוב תופעות של אלצהיימר, מניעת דיכאון וסוכרת (1-4).

בשונה מויטמינים אחרים, שניתן לצרוך אותם רק במזון או באמצעות תוספי תזונה, ויטמין D יכול להיווצר בגוף גם על ידי חשיפת תאי הגוף לשמש, לכן מכנים אותו גם " ויטמין השמש".

ניתן להשלים את כמות הויטמין די החסרה לגוף באמצעות תוספי תזונה . תוסף ויטמין D מכיל 200 יחידות בינלאומיות בכל טיפה וזמין ללא מרשם רופא, בכל בתי המרקחת ורשתות הפארם.  

תוכן עניינים:

 ויטמין השמש וישראל

באופן מפתיע אולי, למרות העובדה שישראל היא מדינה שטופת שמש, מחקרים מראים כי שליש מהישראלים סובלים ממחסור בוויטמין D . בקרב אוכלוסיות שבהן ישנם מנהגי לבוש ארוך שמכסה את הגוף כל ימות השנה, נמצאו אף אחוזים גבוהים יותר של חוסר בויטמין D. גם אנשים כהי עור עשויים לסבול יותר ממחסור בויטמין D כיוון שהעור הכהה מצריך רמות גבוהות יותר של חשיפה לשמש על מנת לייצר את הכמות הדרושה של הויטמין.

הסיבות לכך קשורות למספר גורמים : ראשית, ישנה עלייה במודעות לנזקי החשיפה לשמש ובשימוש בקרם הגנה; שנית, מרבית האוכלוסייה עברה לעבודה משרדית ממושכת בחללים סגורים עם תאורה מלאכותית; ובנוסף, התזונה שלנו כיום מבוססת לא פעם פחות על מזונות טבעיים שמכילים בתוכם ויטמין D ויותר על מזונות שעברו עיבוד ואיבדו את ערכם הבריאותי בדרך.

ההשלכות של חוסר ויטמין D

לויטמין די השפעות בריאותיות חשובות על הגוף, ולכן מחסור בו יכול לגרום לנזקים גופניים ולפי חלק מהמחקרים אף נפשיים (פירוט בהמשך). חוסר חמור בויטמין D עלול לגרום למחלת הרככת (RICKETS) – פגיעה בהתפתחות השלד שנוצרת עקב רמה נמוכה של מלחי סידן בעצמות. רמות נמוכות יותר של מחסור בויטמין D יכול לגרום לאוסטיאופורוזיס.

אבל, ההשלכות של ויטמין די נמוך הן רבות ומגוונות עוד יותר.

ניתן למנות ביניהן את התופעות הבאות:

  • רככת (בעיקר בקרב ילדים)
  • אוסטיאופורוזיס (בקרב נשים בגיל המעבר) יכולת ייצור העצמית של ויטמין די בגוף יורדת עם הגיל. אנשים מעל גיל 75 מייצרים רק כ- -10% מהכמות המיוצרת אצל אנשים צעירים יותר.
  • סיכוי גבוה להשמנת יתר
  • סיכוי גבוה לחלות בסוכרת 1 או 2
  • לחץ דם גבוה
  • בעיות בשיניים ובחניכיים
  • עייפות ואף תחושת דיכאון
  • וסת בעוצמה גבוהה
  • פגיעה בכושר השמיעה (בעיקר אצל מבוגרים)
  • ליקויים בהתפתחות העובר והתינוק: משרד הבריאות ממליץ על מתן ויטמין D במינון של 400 יחידות  בינלאומיות לכל התינוקות עד גיל שנה.
    לקריאת מידע נוסף אודות החשיבות של מתן ויטמין D לתינוקות
  • מעלה את סיכוי לחלות בסרטן (ראו מאמר על הקשר בין סרטן וויטמין D )

כתבות בנושא תשונה ובריאות

מה עושים במקרה של ויטמין D נמוך?

כאמור, אחת הדרכים הטובות ביותר לצרוך ויטמין D היא פשוט להיחשף לשמש. חשיפה של פעמיים בשבוע, למשך כחצי שעה, אמורה להספיק כדי לייצר בגוף את הכמות המספקת בשביל כל אותו שבוע. חשיפה קבועה מידי יום למשך כעשר דקות (ולא לזמן רב מידי, כדי לא להזיק לעור) מומלצת מאוד.

אפשרות נוספת היא לצרוך את הויטמין דרך האוכל. אלו חלק מהמאכלים בהם יש כמויות גדולות יחסית של הויטמין:

ויטמין D במזון:

  •  כבד דגים 
  •  דגים 'שמנים' (טונה, סרדינים וכדומה) 
  •  מוצרי חלב 
  •  חלבון ביצה 
  •  טחול, מעיים ושאר איברים פנימיים

לטבלה המלאה וערכי ויטמין D במזון, ראו כאן , טבלה מס' 3.

עם זאת, חשוב להבין שהכמויות של הויטמין שקיימות במאכלים הללו אינן מספיקות כדי להתגבר על החוסרים בצורה מלאה . לכן, רבים מהסובלים ממחסור בויטמין D משתמשים בתוספי מזון וכדורים המכילים כמויות גדולות שלו.

צריכה מומלצת של ויטמין D למבוגרים ולתינוקות:

  • עד גיל שנה: 2 טיפות, המכילות 400 יחידות בינלאומיות
  • עד גיל 50: טיפה אחת, המכילה 200 יחידות בינלאומיות
  • גילאי 50-70: 2 טיפות, המכילות 400 יחידות בינלאומיות
  • 70 ומעלה: 3 טיפות, המכילות 600 יחידות בינלאומיות

האם יש אפשרות לנזק בשל עודף בויטמין D?

ראשית, חשוב לדעת כי ויטמין D יכול לגרום לנזקים רק אם נצרוך אותו בכמויות אסטרונומיות, שאדם ממוצע (וגם מי שינסה לעשות זאת במתכוון) יתקשה להגיע אליהן. לכן, מצב של עודף ויטמין D הוא נדיר.
אם בכל זאת קיים עודף של ויטמין D בדם, הוא יכול לגרום גם לעודף של סידן – בשל עודף ספיגה בגוף - מה שמביא לבעיות בדרכי השתן ובלב (עודף הסידן עלול להביא לסתימת הדרכים לאזורים הללו ולבעיות קשות שיגרמו להם).

בכמויות שונות, ויטמין D יכול לגרום גם ללחץ דם גבוה מאוד, שהוא כידוע מסוכן מאוד לבריאות, בעיקר בגיל מבוגר. לכל טווח גילאים ישנה כמות מומלצת של הויטמין – כדאי מאוד לעקוב אחריה כדי לא לגרום לחוסר או לכמויות מוגזמות של ויטמין די בגוף.

 

1. http://vitamind.co.il/depression

2. http://vitamind.co.il/node/1224

3. http://vitamind.co.il/node/1506

4. http://vitamind.co.il/node/1094

 

טיפטיפות
פמינה יאנג
מוקוליט
פמינה
נורלבו
טפטפים