ויטמין D: כל המידע על מחסור בויטמין די

מה זה ויטמין D?

 

ויטמין D ידוע כבר שנים כאחד הויטמינים החשובים לאדם, בפרט באוכלוסיות של ילדים, קשישים ונשים בהריון. ויטמין D הוא בעל חשיבות רבה לספיגת הסידן החיוני לשמירה על רקמת העצם, כמו כן ישנם מחקרים המצביעים לכאורה על הקשר בין ויטמין D להפחתת הסיכון לסוגי סרטן שונים וכן בעיכוב תופעות של אלצהיימר, מניעת דיכאון וסוכרת (1-4).

בשונה מויטמינים אחרים, שניתן לצרוך אותם רק במזון או באמצעות תוספי תזונה, ויטמין D יכול להיווצר בגוף גם על ידי חשיפת תאי הגוף לשמש, לכן מכנים אותו גם " ויטמין השמש".

 

לקריאה נוספת על חשיבות הויטמין D

 

ניתן להשלים את כמות הויטמין די החסרה לגוף באמצעות תוספי תזונה . תוסף ויטמין D מכיל 200 יחידות בינלאומיות בכל טיפה וזמין ללא מרשם רופא, בכל בתי המרקחת ורשתות הפארם.

תוכן עניינים:

 מחסור של ויטמין השמש בישראל

באופן מפתיע אולי, למרות העובדה שישראל היא מדינה שטופת שמש, מחקרים מראים כי שליש מהישראלים סובלים ממחסור בוויטמין D . בקרב אוכלוסיות שבהן ישנם מנהגי לבוש ארוך שמכסה את הגוף כל ימות השנה, נמצאו אף אחוזים גבוהים יותר של חוסר בויטמין D. גם אנשים כהי עור עשויים לסבול יותר מבעיית ויטמין D נמוך כיוון שהעור הכהה מצריך רמות גבוהות יותר של חשיפה לשמש על מנת לייצר את הכמות הדרושה של הויטמין.

הסיבות לכך קשורות למספר גורמים : ראשית, ישנה עלייה במודעות לנזקים של חשיפה לשמש ובשימוש בקרם הגנה; שנית, מרבית האוכלוסייה עברה לעבודה משרדית ממושכת בחללים סגורים עם תאורה מלאכותית; ובנוסף, התזונה שלנו כיום מבוססת לא פעם פחות על מזונות טבעיים שמכילים בתוכם ויטמין D ויותר על מזונות שעברו עיבוד ואיבדו את ערכם הבריאותי בדרך.

 

ההשלכות של חוסר ויטמין D

לויטמין די השפעות בריאותיות חשובות על הגוף, ולכן מחסור בו יכול לגרום לנזקים גופניים ולפי חלק מהמחקרים אף נפשיים (פירוט בהמשך). חוסר חמור בויטמין D עלול לגרום למחלת הרככת (RICKETS), פגיעה בהתפתחות השלד שנוצרת עקב רמה נמוכה של מלחי סידן בעצמות. רמות נמוכות יותר של מחסור בויטמין D יכול לגרום לאוסטיאופורוזיס.

אבל, ההשלכות של ויטמין די נמוך הן רבות ומגוונות עוד יותר.

ניתן למנות ביניהן את התופעות הבאות:

  • רככת (בעיקר בקרב ילדים)
  • אוסטיאופורוזיס (בקרב נשים בגיל המעבר) יכולת ייצור העצמית של ויטמין די בגוף יורדת עם הגיל. אנשים מעל גיל 75 מייצרים רק כ- -10% מהכמות המיוצרת אצל אנשים צעירים יותר.
  • סיכוי גבוה להשמנת יתר
  • סיכוי גבוה לחלות בסוכרת 1 או 2
  • לחץ דם גבוה
  • בעיות בשיניים ובחניכיים
  • עייפות ואף תחושת דיכאון
  • וסת בעוצמה גבוהה
  • פגיעה בכושר השמיעה (בעיקר אצל מבוגרים)
  • ליקויים בהתפתחות העובר והתינוק: משרד הבריאות ממליץ על מתן ויטמין D במינון של 400 יחידות  בינלאומיות לכל התינוקות עד גיל שנה.
    לקריאת מידע נוסף אודות החשיבות של מתן ויטמין D לתינוקות
  • מעלה את סיכוי לחלות בסרטן (ראו מאמר על הקשר בין סרטן וויטמין D )

מה עושים במקרה של ויטמין D נמוך?

כאמור, אחת הדרכים הטובות ביותר לצרוך ויטמין D היא פשוט להיחשף לשמש. חשיפה של פעמיים בשבוע, למשך כחצי שעה, אמורה להספיק כדי לייצר בגוף את הכמות המספקת בשביל כל אותו שבוע. חשיפה קבועה מידי יום למשך כעשר דקות (ולא לזמן רב מידי, כדי לא להזיק לעור) מומלצת מאוד.

אפשרות נוספת היא לצרוך את הויטמין דרך האוכל. אלו חלק מהמאכלים בהם יש כמויות גדולות יחסית של הויטמין:

ויטמין D במזון:

להלן מזונות עשירים בויטמין d

  •  כבד דגים
  •  דגים 'שמנים' (טונה, סרדינים וכדומה)
  •  מוצרי חלב
  •  חלבון ביצה
  •  טחול, מעיים ושאר איברים פנימיים

לטבלה המלאה וערכי ויטמין D במזון, ראו כאן , טבלה מס' 3.

עם זאת, חשוב להבין שהכמויות של הויטמין שקיימות במאכלים הללו אינן מספיקות כדי להתגבר על החוסרים בצורה מלאה . לכן, רבים מהסובלים ממחסור בויטמין D משתמשים בתוספי מזון וכדורים המכילים כמויות גדולות שלו.

ויטמין D מינון - צריכה מומלצת למבוגרים ולתינוקות:

  • עד גיל שנה: 2 טיפות, המכילות 400 יחידות בינלאומיות
  • עד גיל 50: טיפה אחת, המכילה 200 יחידות בינלאומיות
  • גילאי 50-70: 2 טיפות, המכילות 400 יחידות בינלאומיות
  • 70 ומעלה: 3 טיפות, המכילות 600 יחידות בינלאומיות

האם יש אפשרות לנזק בשל עודף בויטמין D?

ראשית, חשוב לדעת כי ויטמין D יכול לגרום לנזקים רק אם נצרוך אותו בכמויות אסטרונומיות, שאדם ממוצע (וגם מי שינסה לעשות זאת במתכוון) יתקשה להגיע אליהן. לכן, מצב של עודף ויטמין D הוא נדיר.
אם בכל זאת קיים עודף של ויטמין D בדם, הוא יכול לגרום גם לעודף של סידן – בשל עודף ספיגה בגוף - מה שמביא לבעיות בדרכי השתן ובלב (עודף הסידן עלול להביא לסתימת הדרכים לאזורים הללו ולבעיות קשות שיגרמו להם).

בכמויות שונות, ויטמין D יכול לגרום גם ללחץ דם גבוה מאוד, שהוא כידוע מסוכן מאוד לבריאות, בעיקר בגיל מבוגר. לכל טווח גילאים ישנה כמות מומלצת של הויטמין – כדאי מאוד לעקוב אחריה כדי לא לגרום לחוסר או לכמויות מוגזמות של ויטמין די בגוף.

 

מקורות חיצוניים:

 

1.ויטמין D ודיכאון

2.ויטמין D מחלות אוטואימוניות

3.עלייה של רמות ויטמין D בילדים בפינלנד

 

 

 כתבות נוספות בנושא ויטמין D

חשיבות ויטמין D וסידן לספורטאים

אין להמעיט בחשיבות התזונה הנכונה בזמן שיפור הכושר. ספורטאים יודעים זאת ומקפידים לשמור על תזונה נכונה ועל נטילת תוספי מזון מתאימים. מחקרים חדשים מראים כי מי שמתעמל צריך לשים לב לכמות הויטמין המצויה בגופו.
19/07/2010
ויטמין D

בחנו את עצמכם: האם חסר לכם ויטמין D?

גם בישראל, הנחשבת למדינה שטופת שמש במרבית ימות השנה, אנחנו סובלים ממחסור בוויטמין D, הנוצר מחשיפה לשמש. איך זה יתכן? ימים ארוכים במשרד, קרמים המגנים על העור, גוון עור ועוד. אז איך בכל זאת נגרום לגופנו להשלים את המחסור?
30/05/2010
ויטמין D לתינוקות

ויטמין D: לתינוקות עד גיל שנה

בביקורכם הראשון בטיפת החלב תאמר לכם האחות כי עליכם לתת לתינוק ויטמין D מדי יום עד להגיעו לגיל שנה. מה המינון הרצוי ולמה זה כל כך חשוב?
16/08/2009
ויטמין D למבוגרים

אם יש לך שמש, יש לך ויטמין D?

עובדה ידועה היא שויטמין D החיוני נוצר בגוף עם החשיפה לשמש, אך לא בכל פעם שאתם נחשפים לשמש נוצר בגופכם מספיק ויטמין D. הדבר תלוי בזוית השמש, בשעה ביום, במיקומכם על כדור הארץ ואפילו בסוג העור שלכם. מה עוד משפיע על יצורו ואיך מיטות שיזוף משתלבות בכל הסיפור? הצטרפו אלינו ונפרק את ויטמין D לגורמים
16/11/2011
מי צריך תוסף ויטמין D?

מי צריך תוסף ויטמין D? תבדקו, אולי זה אתם

תינוקות, נשים הרות, קשישים, אנשים מעל גיל 40, מי שמתגונן מפני קרינת השמש ובעצם – כמעט כולם.
ויטמין D מסייע לשמירה על בריאות פיזית ונפשית טובה, וחשוב לקחת אותו במיוחד בתקופות שבהן אינכם נחשפים מספיק למקורותיו. על תקופות אלו בכתבה הבאה
10/10/2011
ויטמין D בהריון

ויטמין D בהיריון מונע בעיות נשימה אצל התינוק

לויטמין D סגולות ידועות, מחקרים רפואיים ממשיכים לחקור את יתרונותיו, ומגלים תרומות ויתרונות נוספים.
27/06/2011
מה הקשר בין ויטמין D ומחלת הפרקינסון?

ויטמין D שומר גם על המוח? הקשר בין ויטמין די ופרקינסון

יתרונותיו הרבים של ויטמין D כבר ידועים לרובנו: הוא שומר על עצמות חזקות, מגן מפני מחלות, משפר את קרישת הדם. מחקר חדש טוען שוויטמין D יכול לסייע גם במניעת פרקינסון.
14/04/2011
מינון ויטמין די מותאם לכל גיל

האם אתם צורכים ויטמין D במינון שמומלץ לגילכם?

ארגוני בריאות ורופאים ברחבי העולם ממליצים על תוסף ויטמין D לבוגרים, תינוקות וקשישים וניתן ליטול אותו בצורה פשוטה ובטוחה, אך האם ניתן לסבול מעודף ויטמין D? כך תדעו מהי כמות הוויטמין המתאימה לכם
18/07/2010
ויטמין D

הוכח במחקר: ויטמין D מפחית את הסיכון לחלות בסרטן

החשש ממחלת הסרטן מעודד רבים לשנות את הרגלי החיים: להימנע מעישון, להגביל את החשיפה לשמש ולאכול אוכל בריא. תופתעו לגלות שגם וויטמין D יכול להפחית את הסיכון שלכם לחלות בסרטן ולחזק את גופכם בצורה טבעית
20/06/2010
ויטמין D בחורף

החורף כאן. ויטמין D כבר לקחתם?

בחורף, אין כמו להתכרבל במיטה עם כוס שוקו חם ולא לצאת מהבית. אבל דווקא בתקופה זו בה אנחנו משתדלים להימצא רוב הזמן במקומות חמימים וסגורים חשוב לקחת ויטמין D. כך נגן על העצמות ונתחסן מפני מחלות שונות
27/01/2010
פמינה
אקילו ספורט
נורלבו
טיפטיפות
גייסטליך
מוקוליט