המחשבה שלנו, הבריאות שלך
חיפושדלג על חיפוש
    עוכלי
    תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד
    מיתוסים על הפרעות במערכת העיכול (הגדל)

    10 מיתוסיםנפיחות עצירות וצרבת

    28/07/2018
    האם אפשר להמשיך לאכול קטניות ולא לסבול מגזים? האם משקאות מוגזים באמת גורמים לגזים? האם פיתה גורמת לעצירות? מיתוסים רבים אופפים את מערכת העיכול, לכן הגיע הזמן לעשות סדר. מה נכון ומה לא? כל הפרטים בכתבה שלפניכם
    מיתוסים על הפרעות במערכת העיכול (הגדל)
    למוצרים של כצט

    מערכת העיכול מתחילה בפה ומסתיימת בפי הטבעת. זו מערכת מורכבת שכל הפרעה קטנה בפעילותה עלולה לגרום לבעיית כאבי בטן, עצירות כרונית או עצירות זמנית, גזים ותחושת נפיחות וכאב בטן. אנשים רבים מחזיקים באמונות שונות לגבי תהליך העיכול שלהם, ובעיקר חשים מבוכה ואי נעימות מול אי סדירויות כמו גזים, עצירות, צרבות וכאבי בטן. לכן, מפורטים כאן עשרה מיתוסים נפוצים על פעילות מערכת העיכול והעובדות שעומדות מאחוריהם. יחד, נעשה קצת סדר בדברים:

    מיתוס: רק חלק קטן מהאוכלוסייה סובל מגזים בבטן
    לא נכון
    . כמעט כל אחד סובל מגזים ברמה כזו או אחרת. על פי מחקרים שנערכו בתחום,הגזים פוקדים כ-30% מהאוכלוסייה. הם פוגעים באיכות החיים וגורמים לכאבי בטן, תחושת נפיחות ואי נעימות בחברה. אנשים מבוגרים ונשים בהריון נוטים יותר לסבול מגזים, ובשונה מהתפיסה הרווחת: יש דרך להתמודד עימם באמצעות תזונה נכונה המכילה פחות מוצרים מעובדים ומזונות עתירי סוכר ותכשירים ייעודים לטיפול בגזים.

     

    מיתוס: מומלץ להימנע משכיבה אחרי הארוחה
    נכון
    . שכיבה אחרי ארוחה עשויה לגרום לצרבת. צרבת היא למעשה כמות קטנה של חומצת קיבה שעולה דרך הוושט וגורמת לתחושת צריבה באזור הגרון או בבית החזה. לעיתים הצרבת מלווה בגיהוקים ותחושה לא נעימה. לכן, מומלץ להימנע משכיבה שלוש שעות לאחר הארוחה. כמו כן, כשאתם שוכבים לישון מומלץ להניח את הראש כשהוא מוגבה על כרית. בנוסף, ניתן להשתמש בתכשיר המכיל נוגד חומציות ומבטל את תחושת הצריבה.

    מיתוס: מזונות עתירי שומן וקפאין גורמים לצרבת
    נכון.
     מזונות אלה מגבירים את ייצור חומצות הקיבה שפוגעות ברפיון הקיבה ומאפשרת לתוכן הקיבה לעלות למעלה לכיוון הוושט. לכן, אנשים רבים סובלים מצרבות בחגים, כמו חנוכה למשל, שבהם אוכלים יותר מאכלים מטוגנים.

    מיתוס: שתיית משקאות מוגזים גורמת לגזים
    נכון.
     התופעה מוכרת בעיקר אצל תינוקות, אולם גם אצל מבוגרים בליעה של בועות אוויר עשויה לגרום לגזים. בליעת אוויר מתרחשת בעיקר בקרב אנשים שלועסים מסטיקים בתדירות גבוהה או שותים משקאות מוגזים. בועות האוויר שהאדם בולע עוברת עם המזון את כל תהליך העיכול עד לספיגת כל מרכיבי המזון בגוף ונפלטת מהגוף יחד עם שאריות המזון, מה שגורם לגזים.

    מיתוס: לעיסה ממושכת מסייעת במניעת גזים בבטן

    נכון. תהליך העיכול מתחיל עוד כשהמזון בפה, כלומר בעת הלעיסה. ככל שתלעסו את המזון בצורה טובה יותר כך הוא יספג בצורה טובה יותר.

    מיתוס: שזיפים מסייעים במניעת עצירות
    נכון.
    מומלץ להשרות שזיף מיובש במים חמים ולהתחיל את היום בשתיית מי ההשרייה ובאכילת השזיף. כמו כן, ניתן לקנות מיץ שזיפים מוכן או לאכול שזיפים מיובשים. שזיפים מיובשים מכילים כמות גבוהה של סיבים תזונתיים שמסייעת להסדרת תהליך העיכול.

    מיתוס: פיתות ומוצרים מקמח לבן עשויים לגרום לעצירות
    נכון
    . פיתה, יחד עם מאפים אחרים מקמח לבן, היא מאכל שמכביד מאוד על מערכת העיכול שכן היא אינה תורמת להיווצרות צואה מספיק גדולה. כדי להגדיל את כמות הצואה, ובכך להגדיל גם את יכולת ספיגת המים שלה, יש לצרוך מאכלים עשירים בסיבים תזונתיים שמוסיפים נפח לצואה, מרככים אותה ובכך מזרזים את מעבר הצואה במעי. המזונות הבאים עשירים בסיבים תזונתיים: דגנים מלאים, שיבולת שועל, סובין, שזיפים, תאנים, פירות הדר, חלק מדגני הבוקר, פירות וירקות שאינם מקולפים. מומלץ לצרוך סיבים בכמות של 30-25 גרם ביממה.

    מיתוס: אין אפשרות להקטין את כמות הגזים שנגרמים מאכילת קיטניות
    לא נכון.
     אמנם קיטניות הן אחד המזונות שגורמים לגזים אולם ישנן כמה פעולות שמפחיתות במידה ניכרת את כמות הגזים:
    • השרו את הקיטניות במים למשך 24 שעות: מומלץ להחליף את המים במהלך ההשרייה ואין לבשל את הקיטניות במי ההשרייה. אם אתם מכינים חמין, או תבשיל עם מספר סוגי קטניות, עדיף להשרות כל קטניה בנפרד.
    • צרכו קטניות מונבטות: קיטניות מונבטות כמעט שאינן גורמות לגזים. ניתן לבשל את הקיטניות המונבטות או לשלבן ללא בישול בסלטים.

    מיתוס: נשים בהריון עם עובר ממין זכר סובלות יותר מבעיות במערכת העיכול
    לא נכון.
     כל הנשים בהריון סובלות יותר מכלל האוכלוסיה מתופעות שונות במערכת העיכול, כמו צרבת, גזים ועצירות. חלק מהתופעות נעשות חריפות יותר ככל שההריון מתפתח והבטן גדלה. מה עושים? ניתן להשתמש בפתרונות טבעיים, כגון שזיף מיובש או מיץ שזיפים, להמנע ממזונות שומניים ולהגביה את הראש בכרית אחת או שתיים.

    עדיין סובלים מבעיות במערכת העיכול?


    אם ניסיתם לשנות את הרגלי החיים, אך מערכת העיכול שלכם עדיין לא נותנת לכם מנוח – אין צורך לחוש מבוכה. קיימים היום מגוון תכשירים שיטפלו בתופעות המביכות בקלות וביעילות ויאפשרו לכם להמשיך לאכול מה שאתם רוצים, ללא תופעות לוואי.

     

    https://www.rambam.org.il/RambamInfo/ADAMMagazine/Issueno12072008/Pages/Gascausesthephenomenonandpreventiontips.aspx

    http://www.clalit.co.il/he/your_health/family/Pages/heartburn.aspx

      

    כתבות נוספות בנושא

    דרכים לטיפול בגזים

    איך לבחור את מה שמתאים לכם?

    אין אדם שאינו זקוק לשחרור גזים ממערכת העיכול מספר פעמים ביום, אך יש אנשים שסובלים מכך בתדירות גבוהה יותר דבר הפוגע באיכות חייהם ועשוי להביך אותם. לכן, כדאי להכיר את הטיפולים הנפוצים וגם את תופעות הלוואי
    בעיות עיכול בזמן ההריון

    ובעיות עיכול אחרות בזמן הריון

    במהלך ההיריון משתתפות מערכות הגוף כולן בשמירה וטיפול באם ובעובר. השינויים החלים בגוף שלך משנים גם מאזנים עדינים במערכת העיכול ואלה עלולים לגרום לבחילות, עצירות, גזים, טחורים וצרבת בהיריון. כיום ניתן לטפל בצרבת בהריון ועל רבות נוספות – בואי להכיר את כל השיטות שיעשו לך היריון קל יותר
    צרבת X לטיפול בצרבת

    למה אנחנו סובלים מזה?

    צרבת היא אחת אחת מהפרעות העיכול הנפוצות ביותר. היא מופיעה אחרי אנשים שאוכלים מזון שומני, נשים בהיריון או אצל מעשנים. זה נראה כאילו שהצרבת קשורה לגרון, אך למעשה היא מתחילה נמוך יותר, בתוך הקיבה. מה גורם לצרבת ומה עושים כדי להקל עליה? כל התשובות לפניכם
    מכות מצרים

    איך מתמודדים איתן?

    בעיות עיכול, אלרגיות, יובש בעור, עצירות: חג הפסח בפתח ועימו מגיעות עשר המכות האמיתיות שנחתו על עם ישראל. איך מקלים על תופעות החג ויוצאים מעבדות לחירות? כל המידע לפניכם
    עצירות ובעיות עיכול

    אל תתעלמו ממנה

    אנשים רבים מתייחסים לעצירות כאל מטרד מביך ונמנעים מלטפל בה, אך עצירות היא בעיית עיכול שאינה נטולת סיכונים. לפניכם המידע המלא על תופעה נפוצה שאנשים לא אוהבים לדבר עליה
    גזים X להקלה בנפיחות בבטן

    ולא לסבול מנפיחות בבטן?

    החגים מזמנים עבורנו אתגר לא קטן בדמות ארוחות החג. ההתרגשות הגדולה לקראת ערב החג גורמת לבשלנים של המשפחה לצאת מגדרם והתוצאה – הרבה יותר מנות ממה שצריך. איך אפשר ליהנות מארוחת החג בלי לסבול מכאבי בטן, עצירןת, גזים ונפיחות?
    גזים X

    אצל נשים וגברים

    כל הנשים סובלות מבעיות של נפיחויות וגזים בבטן. כ- 50% מהן סובלות מבעייה זו באופן יומיומי ועד אחת לשבוע. 18% סובלות מבעיות גזים בתדירות של פחות מפעם בשבוע ועד אחת לשבועיים. 30% הנותרות סובלות מבעייה זו בתדירות נמוכה של פחות מפעם בחודש.
    כאבי בטן שונים

    סוגי הכאב

    ידעתם שכאבי בטן הם אחד מסוגי הכאבים הנפוצים ביותר? אומנם בדרך כלל הבעיה חולפת מעצמה, אך במקרים אחרים יתכן ומדובר בסימפטום למחלה הדורשת מעקב של רופא וטיפול תרופתי. כאבי הבטן מעידים בדרך כלל על בעיה באחד האברים של מערכת העיכול.
    סדרת עוכלי לבעיות עיכול

    יש פתרון לכאבי בטן

    כולנו סובלים מדי פעם מכאבי בטן, אבל מה קורה כשכאב הבטן מלווה אותנו לאורך זמן רב? הרפואה המודרנית מסייעת לסובלים מבעיות עיכול שונות ונותנת מענה לכאב בטן, בעיות גזים ובטן רגישה. בואו להכיר את כל הדרכים להקלה בבעיות עיכול
    לכל הכתבות
    איך תרצו שנדבר?דלג על איך תרצו שנדבר?
    עבור לתוכן העמוד