10 מיתוסים על נפיחות בבטן, עצירות וצרבת

28/07/2011
מיתוסים על הפרעות במערכת העיכול
מיתוסים על הפרעות במערכת העיכול

האם אפשר להמשיך לאכול קטניות ולא לסבול מגזים? האם משקאות מוגזים באמת גורמים לגזים? האם פיתה גורמת לעצירות? מיתוסים רבים אופפים את מערכת העיכול, לכן הגיע הזמן לעשות סדר. מה נכון ומה לא? כל הפרטים בכתבה שלפניכם

מערכת העיכול מתחילה בפה ומסתיימת בפי הטבעת. זו מערכת מורכבת שכל הפרעה קטנה בפעילותה עלולה לגרום לבעיית כאבי בטן, עצירות כרונית או עצירות זמנית, גזים ותחושת נפיחות וכאב בטן. אנשים רבים מחזיקים באמונות שונות לגבי תהליך העיכול שלהם, ובעיקר חשים מבוכה ואי נעימות מול אי סדירויות כמו גזים, עצירות, צרבות וכאבי בטן. לכן, מפורטים כאן עשרה מיתוסים נפוצים על פעילות מערכת העיכול והעובדות שעומדות מאחוריהם. יחד, נעשה קצת סדר בדברים:

מיתוס: רק חלק קטן מהאוכלוסייה סובל מגזים בבטן
לא נכון
. כמעט כל אחד סובל מגזים ברמה כזו או אחרת. על פי מחקרים שנערכו בתחום, הגזים פוקדים כ-30% מהאוכלוסייה. הם פוגעים באיכות החיים וגורמים לכאבים ותחושת נפיחות בבטן ואי נעימות בחברה. אנשים מבוגרים ונשים בהריון נוטים יותר לסבול מגזים, ובשונה מהתפיסה הרווחת: יש דרך להתמודד עימם באמצעות תזונה נכונה המכילה פחות מוצרים מעובדים ומזונות עתירי סוכר ותכשירים ייעודים לטיפול בגזים.
מיתוס: מומלץ להימנע משכיבה אחרי הארוחה
נכון
. שכיבה אחרי ארוחה עשויה לגרום לצרבת. צרבת היא למעשה כמות קטנה של חומצת קיבה שעולה דרך הוושט וגורמת לתחושת צריבה באזור הגרון או בבית החזה. לעיתים הצרבת מלווה בגיהוקים ותחושה לא נעימה. לכן, מומלץ להימנע משכיבה שלוש שעות לאחר הארוחה. כמו כן, כשאתם שוכבים לישון מומלץ להניח את הראש כשהוא מוגבה על כרית. בנוסף, ניתן להשתמש בתכשיר המכיל נוגד חומציות ומבטל את תחושת הצריבה.

מיתוס: מזונות עתירי שומן וקפאין גורמים לצרבת
נכון.
 מזונות אלה מגבירים את ייצור חומצות הקיבה שפוגעות ברפיון הקיבה ומאפשרת לתוכן הקיבה לעלות למעלה לכיוון הוושט. לכן, אנשים רבים סובלים מצרבות בחגים, כמו חנוכה למשל, שבהם אוכלים יותר מאכלים מטוגנים.

מיתוס: שתיית משקאות מוגזים גורמת לגזים
נכון.
 התופעה מוכרת בעיקר אצל תינוקות, אולם גם אצל מבוגרים בליעה של בועות אוויר עשויה לגרום לגזים. בליעת אוויר מתרחשת בעיקר בקרב אנשים שלועסים מסטיקים בתדירות גבוהה או שותים משקאות מוגזים. בועות האוויר שהאדם בולע עוברת עם המזון את כל תהליך העיכול עד לספיגת כל מרכיבי המזון בגוף ונפלטת מהגוף יחד עם שאריות המזון, מה שגורם לגזים.

מיתוס: לעיסה ממושכת מסייעת במניעת גזים בבטן

נכון. תהליך העיכול מתחיל עוד כשהמזון בפה, כלומר בעת הלעיסה. ככל שתלעסו את המזון בצורה טובה יותר כך הוא יספג בצורה טובה יותר.

מיתוס: שזיפים מסייעים במניעת עצירות
נכון.
מומלץ להשרות שזיף מיובש במים חמים ולהתחיל את היום בשתיית מי ההשרייה ובאכילת השזיף. כמו כן, ניתן לקנות מיץ שזיפים מוכן או לאכול שזיפים מיובשים. שזיפים מיובשים מכילים כמות גבוהה של סיבים תזונתיים שמסייעת להסדרת תהליך העיכול.


מיתוס: פיתות ומוצרים מקמח לבן עשויים לגרום לעצירות
נכון
. פיתה, יחד עם מאפים אחרים מקמח לבן, היא מאכל שמכביד מאוד על מערכת העיכול שכן היא אינה תורמת להיווצרות צואה מספיק גדולה. כדי להגדיל את כמות הצואה, ובכך להגדיל גם את יכולת ספיגת המים שלה, יש לצרוך מאכלים עשירים בסיבים תזונתיים שמוסיפים נפח לצואה, מרככים אותה ובכך מזרזים את מעבר הצואה במעי. המזונות הבאים עשירים בסיבים תזונתיים: דגנים מלאים, שיבולת שועל, סובין, שזיפים, תאנים, פירות הדר, חלק מדגני הבוקר, פירות וירקות שאינם מקולפים. מומלץ לצרוך סיבים בכמות של 30-25 גרם ביממה.

מיתוס: אין אפשרות להקטין את כמות הגזים שנגרמים מאכילת קיטניות
לא נכון.
 אמנם קיטניות הן אחד המזונות שגורמים לגזים אולם ישנן כמה פעולות שמפחיתות במידה ניכרת את כמות הגזים:
• השרו את הקיטניות במים למשך 24 שעות: מומלץ להחליף את המים במהלך ההשרייה ואין לבשל את הקיטניות במי ההשרייה. אם אתם מכינים חמין, או תבשיל עם מספר סוגי קטניות, עדיף להשרות כל קטניה בנפרד.
• צרכו קטניות מונבטות: קיטניות מונבטות כמעט שאינן גורמות לגזים. ניתן לבשל את הקיטניות המונבטות או לשלבן ללא בישול בסלטים.

מיתוס: נשים בהריון עם עובר ממין זכר סובלות יותר מבעיות במערכת העיכול
לא נכון.
 כל הנשים בהריון סובלות יותר מכלל האוכלוסיה מתופעות שונות במערכת העיכול, כמו צרבת, גזים ועצירות. חלק מהתופעות נעשות חריפות יותר ככל שההריון מתפתח והבטן גדלה. מה עושים? ניתן להשתמש בפתרונות טבעיים, כגון שזיף מיובש או מיץ שזיפים, להמנע ממזונות שומניים ולהגביה את הראש בכרית אחת או שתיים.

עדיין סובלים מבעיות במערכת העיכול?


אם ניסיתם לשנות את הרגלי החיים, אך מערכת העיכול שלכם עדיין לא נותנת לכם מנוח – אין צורך לחוש מבוכה. קיימים היום מגוון תכשירים שיטפלו בתופעות המביכות בקלות וביעילות ויאפשרו לכם להמשיך לאכול מה שאתם רוצים, ללא תופעות לוואי.

 

https://www.rambam.org.il/RambamInfo/ADAMMagazine/Issueno12072008/Pages/Gascausesthephenomenonandpreventiontips.aspx

http://www.clalit.co.il/he/your_health/family/Pages/heartburn.aspx

 

הדפסשלח לחבר
כתבות בנושא
טפטפים
טיפטיפות
אקילו ספורט
פמינה יאנג
מוקוליט
נורלבו